torsdag 21 november 2024

inloggad som

Danska politiker vill flytta SAS

|  
|  ,

Danska politiker vill flytta SAS huvudkontor till Köpenhamn. Rapidus har talat med Folketingets näringspolitiska talespersoner.

Debatten startade i samband med räddningspaketet för SAS då det stod klart att Sverige inte kommer att vara delägare i flygbolaget. Danmark blir ensam kvar som statlig ägare med 25,8 procent av aktierna i ett ägarkonsortium med private equity-fonden Castlelake, Air France-KLM och den danske miljardären Henrik Lind. Tillsammans investerar de 12,9 miljarder kronor i SAS.

Koncernchef Anko van der Werff sa dock den 3 oktober att det inte är aktuellt att flytta huvudkontoret. Han sa att “vi har hundratals anställda i Stockholm för vilka det skulle få stora konsekvenser”.

Men danska politiker talar nu rakt ut om att de önskar en flytt av huvudkontoret. I det största regeringspartiet, Socialdemokraterna, finns en tydlig vilja att flytta det till Köpenhamn.

– Det är självklart att flytta SAS huvudkontor från Stockholm till Köpenhamn, säger Mette Reissmann, näringspolitisk talesperson för Socialdemokraterna, till Rapidus.

– Jag känner dock inte till alla detaljer och kan därför inte bedöma alla för- och nackdelar. Men det låter logiskt att flytta nu när Sverige inte har någon betydande ägarandel i SAS, fortsätter hon.

Det stora oppositionspartiet till höger, Liberal Alliance (LA), anser också att något måste göras nu.

– Vi var emot satsningen på SAS, men nu när den finns där behöver vi valuta för pengarna. Min intuition är därför att SAS huvudkontor självklart ska ligga i Köpenhamn, säger Lars Christian Brask, näringspolitisk talesperson för LA.

– Det kan finnas affärsmässiga skäl till Stockholm. Men då har danska staten som aktieägare i uppdrag att utmana SAS styrelses beslut, säger han.

Danmarksdemokraterna är ensamma om att säga att politiker inte ska lägga sig i.

– Men om SAS ledning tycker att det är vettigt att flytta från Stockholm till Danmark är de mer än välkomna, säger Betina Kastbjerg, näringspolitisk talesperson för Danmarksdemokraterna.

Miljöpartiet, Alternativet, motsatte sig att Danmark skulle satsa på ett fossilt transportföretag, men tycker att huvudkontoret är värt att utreda nu.

– Som utgångspunkt måste danska företags huvudkontor ligga i Danmark. Jag hoppas att den mest förnuftiga modellen kommer att hittas, säger näringstalesperson Sascha Faxe.

Längst till vänster på Enhetslistan finns också en önskan om ett klargörande av vad som är bäst för SAS.

– Vi är öppna för de argument som kan finnas för att platsen ska flyttas. Men är också mottagliga för motargument, säger Victoria Velasquez på Enhetslistan.

De andra regeringspartierna, Venstre och Moderaterna, gör inget tydligt uttalande. Venstres näringspolitiska talesperson, Hans Andersen, anser dock inte att diskussionen är över:

– Var SAS huvudkontor är bäst placerat är jag ganska säker på att styrelsen och koncernledningen kommer att diskutera löpande, säger han till Rapidus.

I likhet med Moderaternas näringspolitiska talesperson, Charlotte Bagge Hansen, hänvisar han till finansminister Nicolai Wammen (S), som ledde de danska SAS-förhandlingarna.

– Med anledning av SAS status som börsnoterat bolag och den danska statens ekonomiska intressen har Finansdepartementet inga kommentarer, är departementets kommentar.

Socialistisk Folkeparti, Dansk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti och Radikale Venstre har inte svarat på Rapidus förfrågningar via telefon, sms och e-post.

Keld Broksø

Danska politiker vill flytta SAS huvudkontor till Köpenhamn. Det visar en rundringning som Rapidus gjort bland Folketingets näringspolitiska talespersoner.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Massiva protester mot dansk flygskatt

    De stora arbetsgivar- och branschorganisationerna i Danmark har inlett massiva protester mot en ny dansk flygskatt, samtidigt som Sverige avskaffar den.

  • Klockan tickar för Move by Bike

    I november i fjol hade Malmöbolaget Move By Bike förbrukat mer än hälften av sitt aktiekapital. Senast i juli måste situationen vara löst för att bolaget inte ska riskera konkurs. Och nu har vd Lisette Hallström sagt upp sig.

  • Fortsatt nedåt för Sturup

    Swedavias statistik för april visar att antalet resenärer vid Malmö flygplats fortsätter att minska, minus 39 procent i år jämfört med i fjol. Flygplatsen är därmed sämst i klassen av alla Swedavias flygplatser.

  • Från storm till krasch för Maersk

    Det var en båt chartrad av Maersk som körde in i Frances Scott Key Bridge i Baltimore för två veckor sedan. Olyckan är dock inte den enda som drabbat det danska rederiet på senare tid. Och aktiekursen har rasat.

  • Djupdykning för Sturup

    Trafiken på Malmö Airport fortsätter att gå ned. Nya siffror från Swedavia för februari visar att den skånska flygplatsen går sämst i landet. Så här mycket faller trafiken.

  • Sturups minskning tillfällig

    Svenska medier larmade nyligen om att inrikesflygandet minskade under november. Rapidus har tittat närmare på statistiken från Malmö Airport, som bland annat sänktes av affärsresandets svaga utveckling.

  • Vingligt i Move By Bike

    Move By Bike köper konkurrent och avvärjer det akuta konkurshotet.

  • Lejonkulan: Kan Elonroad etablera standard för elvägar?

    – Ambition har en prislapp, säger Elonroads vd Karing Ebbinghuas som söker 100 Mkr i riskkapital.

  • Danskar gläds över SAS-affären

    Danmarks största arbetsgivarorganisation, Dansk Industri, gläds överraskande åt att inte bara den svenska utan även den danska staten lämnar huvudägarskapet i SAS. I stället går den danska miljardären Henrik Lind in med 1,2 miljarder svenska kronor.

  • Parkster på väg över 1 miljard

    Lundabolaget Parkster kommer att bryta miljardvallen i omsättning i år.