Med stark tillväxt på den asiatiska marknaden ökade Malmöbolaget Polygiene sin omsättning med 20 procent till 19 miljoner kronor 2012. Under hösten sköt befintliga ägarna in knappt tre miljoner kronor i verksamheten, enligt vd Christian von Uthmann ska det ta bolaget till ett positivt resultat 2013.
Polygiene har tagit fram en teknik där material som textilier och plaster behandlas med silversalter som förhindrar bakterietillväxten. Det är främst inom klädsektorn som försäljningen ökar. Flera av kunderna, som klädmärket Patagonia, har global spridning vilket gör att försäljningen ökar i såväl Europa, USA som Asien.
— I Asien är vattenbristen väldigt aktuell och det finns stort intresse att titta på lösningar som innebär färre klädtvättar, säger Christian von Uthmann.
Under fjolåret pågick en debatt i Sverige där farorna med silverjoner diskuterades. Christian von Uthmann ståndpunkt är att effekten av att behandlade kläder tvättas mer sällan mer än kompenserar den negativa miljöeffekt som eventuella silverläckaget innebär och hänvisar till en studie som danska regeringen och institutet DHI gjorde förra året.
Bolaget grundades genom en avknoppning från Perstorp, som fortfarande är en större delägare liksom Malmöentreprenören Håkan Roos. I november hade Polygiene positivt kassaflöde och med det senaste kapitaltillskottet ska bolaget nå positivt resultat 2013.
Christian von Uthmann vill inte diskutera ägarnas långsiktiga strategi, men nämner att det har funnit intresse från asiatiskt håll att gå in som delägare.
— Men det har också varit en styrka att vi inte har någon klädtillverkare i ägarlistan, det har gjort att vi har kunnat växa med flera kunder, säger Christian von Uthmann.
I dag finns åtta anställda i Malmö och Stockholm. Därtill sitter ett par på kontoret i England. Även vid fortsatt tillväxt kommer inte några större nyrekryteringar vara aktuella.
Joel Lyth