Klisterlappar med QR-koder, en slags kvadratiska streckkoder, ska ersätta etiketter och visitkort. Det är målet för Scantags från Lund. Bolaget grundades i somras av telekomveteranen Rikard Windh och tar nu in tre kända investerare för att få fart på affärerna.
Scantags utvecklar klisterlappar med färdiggenererade QR-koder, som kan läsas av de flesta moderna mobiltelefoner. Informationsmängden är större än i en traditionell streckkod, vilket gör att QR-koder i dag ofta används som automatiska länkar till olika webbadresser.
I Scantags lösning ska klisterlapparna både fungera som visitkort — och då länka till exempelvis personens facebooksida eller twitterflöde — och som etiketter för att märka saker. En målgrupp är säkerhetsbranschen, som med hjälp av QR-koderna kan märka upp material som kan behöva spåras.
I somras fick bolaget in nya delägare i form av Sam Aston, från Epsilons koncernledning, och kommunikationsbyrån Pyramids varumärkesexpert Micco Grönholm. Nu går även affärsängeln Susanna Falkengren, känd från TV-programmet Draknästet, in med pengar. Rikard Windh vill dock inte avslöja vilka summor det handlar om.
Tekniken är patentsökt och de första klisterlapparna, som kallas Taggisar, finns redan tillgängliga i en bokhandel i Lund.
— Vi bearbetar nu fler butikskedjor och även större företag som skulle kunna använd våra Taggisar. Till exempel försäkringsbolag, då Taggisar kan användas för stöldmärkning eller för att hitta rätt ägare, säger Rikard Windh, som även varit med och grundat Lundabolaget Combain Mobile.
Anders Frick