Kort sagt: Årets Rapidusföretag 2020 är i dag en väl bevarad hemlighet, men det finns en vinnare. Vem det är får ni veta efter helgerna, tyvärr inte på någon Rapidusfest utan digitalt och rörligt. Men vi kan tipsa om att det handlar om ett företag som mot alla odds låg rätt i tiden under pandemin och hade skickligheten att utnyttja sin tur.
Av Niclas Lindstrand, Rapidus juryrookie
”Men har han tur?” Enligt skrönan var det den enda fråga Napoleon Bonaparte hade att ställa när någon fördes på tal för att utnämnas som general. Allt tyder på att det är just en skröna, men det gör den inte sämre. (Hur det till sist gick för hans generaler talar vi tyst om.)
För tur räknas, såväl i fält som i näringslivet. Och är det något som juryarbetet med Årets Rapidusföretag 2020 har visat så är det att hur man utnyttjar sin tur är ännu viktigare än om man har den eller inte.
Juryns förarbete med Årets Rapidusföretag blev, precis som allt annat, en annorlunda upplevelse i år. Juryn – bestående av Rapidus grundare Jan Wifstrand, Malmö Universitets vicerektor Charlotte Ahlgren Moritz, Industrifondens tidigare regionchef Lennart Gustafson och undertecknad som förvirrad nykomling – kunde förstås inte träffas. Nu har vi ju alla vant oss någorlunda vid att använda videolänkar, men det slår inte att träffas på riktigt. Och framför allt påverkades urvalet av kandidater.
För att avslöja en hemlighet så finns det en shortlist över tänkbara blivande Årets Rapidusföretag. Listan är väl gömd från nyfikna och skapad i en handstil som närmast påminner om hieroglyfer så den är säker för såväl hackers som gammaldags tjuvkikare. (Däremot skulle säkert grafologer vara intresserade av att studera vad kråkfötterna säger om mitt psyke.)
I år var listan värd mindre än den brukar vara. Redan den första genomgången avslöjade att flera gamla favoriter fått dra rejält i handbromsen. Det är förstås också en konst, men att belöna den som tvärnitat snabbast är inte särskilt roligt.
I stället hade andra seglat upp och dragit förbi, trots pandemin eller på grund av pandemin. Och jo, det finns ett moment av tur här. Vissa verksamheter har kunnat vara hur kreativa som helst, det blev ändå ett defensivt 2020. Ingen uppfinningsrikedom i världen kunde uppnå de höga kraven för att bli Årets Rapidusföretag om man befann sig i exempelvis besöksnäringen eller eventbranschen i nådens och nödens år.
Med ett delvis nytt urval av nomineringar visade det sig att massor av typiska Rapidusföretag klarat sig alldeles utmärkt under det stormiga 2020. Vi skriver mest om kreativa företag och kreativa företag tenderar att vara just kreativa, även när världen vänds upp och ned över en natt. Men vissa har haft bättre förutsättningar än andra.
Vår vinnare är ett företag som passat på när marknaden fick andra förutsättningar som råkade stämma bättre in med deras erbjudande än man kunde tro. Det är inte Safeture, som snabbt gjorde sin resesäkerhetstjänst till en coronaspårare. Det är inte heller 150-åriga tryckeriet CA Andersson som ställde om till att göra miljontals skyddsvisir. Eller BoneSupport som steg på börsen med över 150 procent under året – de blev ju Årets Rapidusföretag redan 2008 så de var diskade från början.
Men de är bara några av de typiska Rapidusföretag som tagit en kris och gjort den till något positivt. (Åtminstone för sin egen del.)
Vem det faktiskt är, det får ni veta först på andra sidan påsk. Under tiden konstaterar vi bara att det finns ett antal som haft tur mitt i krisen, men bara ett enda som haft mod, skicklighet och – just det – tur nog att bli Årets Rapidusföretag 2020.