Man kan inte vara hur disruptiv som helst. Det har Sandbergägda Swatab fått erfara. Efter en försäljningsflopp med en tvättmaskin utan tvättmedel blir nästa produkt lite mindre vågad.
Vattenteknik är ett av Sandberg Developments uttalade fokusområden. Koncernen har till exempel investerat i duschutvecklaren Orbital Systems, Malmöbolagen Rescue Intellitec och Nordisk Clean Solutions samt Lundabolagen Watersprint, Pluvioflow och senast Diapure. I fjol rapporterade Rapidus dessutom att Sandberg donerar 100 miljoner kronor till vattenforskning vid Malmö universitet.

Swatab, som är ett helägt dotterbolag till Sandberg Development, drar nytta av det kapitalet och forskar i samarbete med universitet i syfte att förfina och effektivisera sin kärnprodukt: En tvättmaskin som inte använder tvättmedel. Textilerna tvättas istället i avjoniserat, även kallat ultrarent vatten.
Produkten har tidigare uppmärksammats i media och det har inte alltid varit i positiva ordalag. Kalla Fakta i TV4 granskade till exempel Swatabs teknik och drev tesen att metoden inte var tillräckligt effektiv. Det resulterade enligt tv-kanalen i att flera kommuner slutade att använda Swatabs teknik.
– Moderna tvättmedel är väldigt avancerade produkter med massvis med olika kemikalier som klarar av en bred skala av smuts och fläckar. Vår metod är inte lika effektiv över hela spektrat, men vi klarar av vissa typer av tvätt helt utan tvättmedel, säger Swatabs grundare och vd Mats Marklund.
Tvättmaskinen används i dag av ungefär 140 kunder i Sverige, varav många är städbolag som använder dem för att tvätta mopphuvuden och dukar.
Nästa produkt mindre disruptiv
Nu lanserar bolaget sin andra produkt: Ett filter som ska fånga upp mikroplaster från tvättmaskiner. Enligt Naturvårdsverket är textiltvätt en av de främsta källorna till utsläpp av mikroplaster och enligt Swatab kan bolagets nya filter fånga upp 90 procent av utsläppen i tvättstugan.
– Det finns ännu inga lagstadgade krav på att minska utsläppen av mikroplaster, men EU jobbar på det. Alla i branschen är medvetna om att det kommer, det är en process som pågår, säger Mats Marklund.
Swatabs omsättning har dalat de senaste åren, från 4 miljoner kronor år 2020 till knappt 1,5 Mkr i fjol. Nu hoppas Mats Marklund att det nya filtret kan få fart på försäljningen.
– Det är en billigare produkt än vår första och den är inte lika disruptiv, det innebär inte en stor omställning för kunden.
Swatab är ett helägt dotterbolag till Sandberg Development, som har ett uttalat fokus på vattenhälsa.
Hur lång runway får ni från Sandberg?
– Inte oändlig, vi får inte lata oss. Men vi är väldigt tacksamma för att vi har förtroende från Sandberg. De delar vår vision att bygga vidare bolaget mot att bli en heltäckande leverantör av innovation som sparar vatten och reducerar utsläpp av kemikalier, säger Mats Marklund.
Emiliano Strauss