En rörelsemarginal på 32 procent är något många bolag bara kan drömma om, men så lönsam är festivalen Sweden Rock. På fredagens Rapidusfrukost berättade festivalgeneralen Mats Natvig hur man gör hårdrock till en sedelpress.
Klicka här för att se mingelbilder från evenemanget.
225.000 liter öl, eller två öl per sekund, säljs till omkring 50.000 besökare under fyra dagar på festivalen Sweden Rock i Norje utanför Sölvesborg. I år går evenemanget av stapeln den 7-10 juni med dragplåster som Mötely Crüe, Def Leppard, Deep Purple och Iron Maiden.
– En sådan här festival handlar i grund och botten om logistik. Man ska flytta på artister, utrustning, varor, mat, dryck och inte minst publik, sa Mats Natvig, ordförande i bolaget Sweden Rock, på fredagsmorgonen då han intervjuades av Jan Wifstrand för morginpigga Rapiusmedlemmar på Grand Hotel i Lund.
I fjol hade Sweden Rock en omsättning på 209 miljoner kronor med ett rörelseresultat på 63 miljoner. Det är rekord hittills men Mats Natvig tror att det blir 15-20 procent mer i år. Så här bra har det dock inte alltid gått.
– Det krävs en musikentusiast för att starta något sådant här. Men efter en tid behövs det andra kvaliteter med ett mer strikt affärsmannaskap. Vi jobbar väldigt medvetet med prissättning, biljettkategorier, partnerskap och övrig försäljning, säger Mats Natvig.
Morgonens lärdom är alltså: Ur ett affärsperspektiv är det inte så stor skillnad på en rockfestival och vilken annan startup som helst. För att något ska uppstå från början krävs en entusiast, forskare eller uppfinnare. Men om det ska bli en lönsam affär behövs det ofta andra som tar över.
Sweden Rock majoritetsägs sedan 2016 av det amerikanskägda eventbolaget Live Nation. Frukostmötet hade Sparbanken Skåne som värd.