OptiCept tar in 83 miljoner i en riktad nyemission och presenterar på samma gång nya resultat gällande företagets teknologi för att förlänga blommors livslängd.
Den riktade emissionen tecknades av ett antal institutionella och privata investerare, däribland Railroad Ranch Capital Management, Nordic Cross Asset Management, Erik Selin via ES Aktiehandel och Martin Bjäringer.
– Railroad Ranch har investerat i oss tidigare så vi är glada för förtroendet igen, och det är roligt att så många andra tunga och namnkunniga investerare vill vara med och stötta vår resa, säger OptiCepts vd Ulf Hagman till Rapidus.
Bolagets teknik går ut på att använda elektriska fält för att ta död på mikroorganismer i livsmedelsproduktion. Hållbarheten ökar, samtidigt som fler näringsämnen bevaras och effektiviteten i produktionen förbättras, menar Ulf Hagman. Pengarna kommer framför allt att läggas på att öka takten på kommersialiseringen, samt utöka marknadsföring och säljdelen.
– Vi ska också se till att få upp farten, framförallt på blomstersidan där vi har relativt höga tillverkningskostnader. Så vi ska se till att bygga fler maskiner inom kort.
OptiCept startade i somras en utvärdering tillsammans med Dagab och grossisten APH. Dagab har sedan i mitten på juli sålt rosor behandlade med OptiCepts teknologi i 100 butiker. Utvärderingen har gjorts som ett blindtest, vilket betyder att varken butiken eller konsumenterna har vetat vilka butiker som sålt behandlade eller obehandlade rosor. Syftet med det var att se vad som händer när det kommer till försäljning och svinn.
– Vi har sett att de rosor som har behandlats med vår teknologi har sålt 20 procent mer än de som inte behandlats. Redan i första läget ser blommorna finare ut när det kommer till form och färg och hållbarheten ökar. Här ser vi även att svinnet i butikerna har gått ner kraftigt, vilket är en oerhört glad nyhet.
Julia Eriksson