Miwire från Hellebæk utanför Helsingör har hittills i sin globalisering låtit bli det kortaste avståndet över Öresund. I stället har företaget skapat en marknad först i Tyskland och sedan i Brasilien. Men nu är Sverige aktuellt för Miwire.
I januari fick bolaget Industriens Fonds entreprenörspris på 500.000 danska kronor för ”en stor tillväxtpotential och en stark affärsplan”. Priset överräcktes av Danmarks kronpris Frederik.
Miwires produkt är en antenn för snabb internetförbindelse i ytterområden med dålig nätmottagning. Med mobil datakommunikation kopplar Miwires antenn upp sig mot existerande mobilmaster och förstärker signalen. Och nu satsar de på Sverige.
– I Sverige har vi en dialog med den danska ambassadens handelsavdelning för att hitta handlare. Vi har också kontakt med Telia för att få rätt priser. Det är logiskt för oss att titta på den svenska marknaden, för att sedan kunna fortsätta till de andra nordiska länderna, säger vd David Fleicher till Rapidus.
Han pratar via en telefonlina från Brasiliens finansiella centrum São Paulo, där han preliminärt har sålt 350 lådor med antenner i en första leverans.
–Den sydamerikanska marknaden är stor, här använder man bara mobil dataöverföring. Det passar oss bra, säger David Fleicher.
Men varför halkar Sverige efter på er marknad?
– Det var krav som gjorde att vi avbröt det första försöket i Sverige. Det är en utomhusprodukt och svenskarna krävde att den skulle fungera ned till minus 40 grader. Vi kunde erbjuda minus 20 i våra elektroniklådor, som man sätter utanför huset. Det är temperaturnivån inuti lådan och risken att det blir lägre än minus 20 är liten, eftersom den själv alstrar värme, säger David Fleicher.
Just nu löser Miwire nätproblemen för 200.000 adresser i Danmark och tre miljoner i Tyskland. För 2018 var resultatet en förlust på 2,5 miljoner danska kronor, men det egna kapitalet var positivt på 2,6 miljoner.
Keld Broksø