torsdag 21 november 2024

inloggad som

Förslag om elväg i Lund går vidare i upphandling

En nationell upphandling från Trafikverket efterfrågar en demonstration av en elväg för att öka kunskapen om tekniken. Det skånska konsortiet Elväg Syd – bestående av bland annat Innovation Skåne, Elonroad och LTH – har gått vidare med förslaget att anlägga en kilometerlång laddskena som kan ladda elfordon i farten längs Getingevägen i Lund.

Trafikverket driver projektet tillsammans med Vinnova och Energimyndigheten, på uppdrag av regeringen. Hittills har två provanläggningar för elvägsteknik byggts: två kilometer vid Arlanda och två på E16 i Sandviken.

– Det är många som börjar undersöka detta med elvägar nu. Men Sverige ligger först, tillsammans med Tyskland som vi har ett samarbetsavtal med, säger Jan Pettersson, programchef för elvägsprojektet på Trafikverket.

Nu vill man se en ny demonstration och har utlyst en förkommersiell upphandling. Tillsammans med Elväg Syd har två andra anbud – från Volvo och franska transportföretaget Alstom, samt från Gotland Ring och israeliska energibolaget Elektrion – gått vidare till nästa fas. Nu väntar en detaljerad förstudie som ska presenteras i februari.

– Vårt koncept är unikt då laddskenan ligger ovanpå vägen och kan ladda olika typer av fordon genom konduktiv laddning. Sen har vi också en lösning för hur fordonen ska kommunicera med skenan, säger Innovation Skånes Lars Tilly, projektledare för Elväg Syd.

Anbudet bygger i huvudsak på Lundabolaget Elonroads forskning från LTH. Men i konsortiet ingår även Kraftringen Energi, Solaris Sverige, Ramböll, Skånetrafiken, Statens väg och transportforskningsinstitut och Lunds kommun.

Emiliano Strauss

En nationell upphandling från Trafikverket efterfrågar en demonstration av en elväg för att öka kunskapen om tekniken. Det skånska konsortiet […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • Yubicos stickor säljer som smör

    Yubico, med medgrundaren Stina Ehrensvärd från Lund, ökade både försäljning och lönsamhet rejält i tredje kvartalet. Men vad hände med aktien?

  • Freedrum i konkurs

    Malmöbaserade Freedrum Studios ansökan om förlängd rekonstruktion gick inte igenom. Bolaget har försatts i konkurs. Det här händer nu.

  • Lundabolag i genombrottsaffär med Alfa Laval

    Lundabaserade EPFF säljer ett av sina patent till Alfa Laval. Affären innebär ett kommersiellt genombrott för bolagets teknologi.

  • Krympning kan bli stort för Alix Labs

    AI kräver superstarka processorer, men de ska också vara små. Alix Labs i Lund, med vd Jonas Sundqvist, har en maskin som krymper dem. Med global lansering i sikte har bolaget säkrat större delen av en nyemission på 165 Mkr.

  • Nystart för Sensative

    IoT-bolaget Sensative led svårt under pandemin. Men nu spänns bågen igen. Med tre nyemissioner bara i år och med en ny marknadsstrategi ska omsättningen fördubblas årligen och bolaget nå lönsamhet.

  • Därför nappar Doro på norska budet

    Det noterade Malmöbolaget Doros styrelse rekommenderade i förra veckan ägarna att acceptera ett bud från norska Xplora. Nu förklarar styrelseordförande Juha Mört hur de resonerar.

  • Lundateknik för ellastbilar

    Lundabolaget Zemission vill lösa svårigheterna med elektrifiering av tunga lastbilar. I ett samarbete med fordonskomponenttillverkaren Alfdex i Landskrona förbereds serietillverkning av en komponent som ska öka räckvidden.

  • Innovation Skånes nya miljardmål

    I somras tillträdde Tue David Bak som vd för Innovation Skåne. Nu har han lagt om strategin för hur innovationsbolaget ska arbeta och vilka mål som ska nås. Det handlar om stora pengar och målen är minst sagt djärva.

  • Klirr i kassan för Katam

    Ett år efter senaste nyemissionen har Katam Technologies fått in nytt kapital. Då skulle bolaget intensifiera försäljningen i Latinamerika av sin AI-tjänst för skogsbruk. Nu är planen en utvidgning till Sydostasien.