torsdag 18 juli 2024

inloggad som

Stjärnkockarna blir kvar i turbulent kommunikationsbransch

Kort sagt: Även för att vara kommunikationsbranschen har det varit ovanligt snabba ryck i Malmö under vintern – med etableringar, nystarter och nedläggningar. Trots högkonjunkturen är det tydligt att många byråer bara är ett par missade uppdrag eller rastlösa nyckelpersoner från katastrofen.

Av Erik Olausson, chefredaktör

I förra veckan rapporterade Rapidus att högprofilerade Stockholmsbyrån Ehrenstråhle DDB värvat Anna Nordström Carlsson för att leda en nyetablering i Malmö. Hennes tunga cv är en nästan komisk illustration över hur flyktiga konstellationerna är inom kommunikationsbranschen. 2009 blev hon vd för Scandvision, senare uppköpt av Stockholmsbaserade Chimney Group. Vid uppköpet hade Anna Nordström Carlsson redan hoppat av och startat Wonderleap, som genom fusion med Eight och senare First Flight blivit en del av nuvarande 60-mannabyrå Few.

Att byråer kommer och går är alltså inget nytt, men det senaste halvåret har tempot varit ovanligt högt i Skåne:

I december köper mediejätten Egmont in sig som 45-procentiga ägare i Malmöbyrån Kan. Sedan dess har Kan växt till att bli 68 anställda och bland annat värvat Wonderleap & Eights tidigare vd Klas Tjebbes. Samma månad köper PR-byrån Aspekta upp konkurrenten Kommunicera, detta efter att tre av Kommuniceras fyra medarbetare sagt upp sig.

I januari blir IT-profilen Sam Aston ny ordförande på Few efter Anna Nordström Carlsson. Under januari lämnar Resultifys vd Liselott Lading sin post för att bli konsult på Axis, men behåller sin ägarandel i Resultify.

New Republic, som hade ett kortlivat kontor i Malmö 2013-2014, gör i februari en ny satsning med etablering i Malmö.

I mars öppnar OTW kontor i Malmö med Martin Nilsson som regionchef. Han kommer närmast från Sitrus, en byrå inriktad på content, det vill säga redaktionellt präglad reklam.

Några veckor senare blir det känt att Sitrus helt stänger ned sitt Malmökontor med en handfull anställda. Sitrus stängning påverkar dock inte Ottoboni, en digitalt inriktad byrå som är del i samma koncern. Sedan starten i Malmö för fem år sedan har Ottobonis skånska gren växt till 21 anställda med planer på en framtida etablering i Köpenhamn.

I samma veva öppnar Ehrenstråhle DDB kontor i Malmö. Systerbyrån DDB Stockholm är nominerad i ett tiotal kategorier på kvällens ryggdunkarfest Guldäggsgalan, som premierar kreativ och nyskapande reklam. Även Garbergs Malmögren finns med bland de nominerade i ett par kategorier. Men det är inte i första hand den konstnärliga kampen mellan olika kreatörer som gör tillvaron turbulent för Skånes byråer, utan det som brukas kallas branschglidning.

Efterhand som allt mer av marknadsföringen sker i digitala kanaler blir mjukvaruutveckling för webben och mobilen en allt större del av arbetet för många kommunikationsbyråer. Det kräver givetvis en annan kompetensprofil hos personalen men öppnar också upp fältet för helt nya konkurrenter. Ottoboni och Kan nämner i dag klassiska IT-konsultbolag som Cybercom, Knowit och Stratiteq som konkurrenter.

Det är inte svårt att första varför om man tittar på de färska siffrorna från branschorganisationen IRM, Institutet för reklam- och mediestatistik. 2016 blev ett nytt rekordår, men ökningen var väldigt ojämnt fördelad. Investeringarna i marknadsföring via internet och mobilen steg med 21 procent till 15,7 miljarder kronor. Det är mer än annonseringen i dagspress, gratistidningar och tidskrifter samt via tv-reklam, radioreklam och utomhusreklam – tillsammans.

Turbulensen lär alltså bestå och efter vinterns snabba rörelser börjar Malmös byråvärld allt mer likna krogbranschen, med små marginaler, hård konkurrens och en publik som är nyckfull inför nya trender. Några få ställen består men de flesta byts ut på löpande band. Det beständiga är stjärnkockarna, som blir kvar i branschen och öppnar nya kök i nya konstellationer.

Kort sagt: Även för att vara kommunikationsbranschen har det varit ovanligt snabba ryck i Malmö under vintern – med etableringar, […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Kvinnor i Lejonkulan

    Rapidus podd Lejonkulan har träffat en lång rad driftiga kvinnliga entreprenörer, och då handlar det om intim hälsa, njutning och relationer. Passa på att lyssna när programledare Jan Dahlqvist tar tempen på deras affärsidéer.

  • Ung börs-vd med miljardmål

    Konsultbolaget Solid X vd Filip Alexanderson är en av Sveriges yngsta börs-vd:ar. Han har kammat hem flera utmärkelser för sitt entreprenörskap. Siktet är nu inställt på att tiofaldiga omsättningen till 1 miljard kronor. Här förklarar han hur det ska gå till.

  • Inwido ser ljusning

    Fönsterbolaget Inwido i Malmö levererar en kvartalsrapport som antyder att det värsta kan vara över på bygg- och renoveringsmarknaden. Orderboken växte organiskt med 10 procent i andra kvartalet. Aktien steg tvåsiffrigt på rapporten.

  • Hänt i vecka 28

    Kvartalsrapporter har dominerat veckans nyhetsflöde från de skånska börsbolagen. Det är en blandad kompott med konjunkturmässigt motstridiga signaler som framträder. En rapport som gav aktielyft var Careiums, med vd Christian Walén.


  • Ung börs-vd med miljardmål

    Konsultbolaget Solid X vd Filip Alexanderson är en av Sveriges yngsta börs-vd:ar. Han har kammat hem flera utmärkelser för sitt entreprenörskap. Siktet är nu inställt på att tiofaldiga omsättningen till 1 miljard kronor. Här förklarar han hur det ska gå till.

  • Skönsång mot cyberbrott 

    Sommaren innebär en ökad risk för bedrägerier, nätfiske och bluffakturor. För att uppmärksamma detta har Vegakören från S:t Johanneskyrkan och cybersäkerhetsbolaget Vigili skrivit om en klassisk sommarsång för att öka medvetenheten om riskerna. 

  • Youcruit i konkurs

    Malmöbolaget Youcruit har försatts i konkurs och huvudägarna i Volito-familjen Granlund förlorar mer än 40 miljoner kronor. Men bolagets rekryteringstjänst för lastbilschaufförer har köpts loss från konkursboet av en tidigare minoritetsägare.

  • Ny IT-konsult utmanar i Skåne

    Skånska IT- och teknikkonsulter får se upp. Nu kommer en konkurrent i form av det norskgrundade Tech Seed som etablerar sig i Malmö. Åsa Melvanius är härförare i det skånska korståget.

  • Konsolidering i PR-branschen…

    Pandemin blev avgörande för flera av Skånes PR-byråer. Vissa gjorde rekord, andra föll och köptes upp. Rapidus vet vem som tog vem och tar tempen på branschen.

  • … som mognar i Skåne

    Allt fler företag har börjat inse värdet av strategisk kommunikation och varumärkesarbete. Det vittnar flera skånska PR-byråer om, bland andra Aspekta med vd Linda Molin.

  • Precise toppvärvar från Lime

    Efter lyckade kostnadsbesparingar värvar Precise Biometrics en ny finanschef i ekonomiprofilen Maria Wester. Hon har tidigare haft samma roll på Min Doktor och lämnar i sommar Lime Technologies.

  • Great IT på förvärvsjakt

    Med ny vd och uppskruvade tillväxtmål söker Great IT efter bolag att sluka. IT-koncernen vill omsätta 1 miljard kronor inom fem år.

  • Danir ger sig in i fintechbranschen

    Sigma Connectivity, som ingår i den familjeägda bolagsgruppen Danir, är mest känt för produktutveckling. Men nu startar bolaget en renodlad konsultverksamhet med inriktning på fintech.

  • IR-drottningen drar till Thule

    Catharina Paulcén etablerar sig som en kommunikations-stjärna när hon i höst blir friluftsbolaget Thule Groups nya kommunikationsdirektör och IR-chef. Bakom sig lämnar hon Lindab och dessförinnan Haldex.