måndag 23 juni 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Stjärnkockarna blir kvar i turbulent kommunikationsbransch

Kort sagt: Även för att vara kommunikationsbranschen har det varit ovanligt snabba ryck i Malmö under vintern – med etableringar, nystarter och nedläggningar. Trots högkonjunkturen är det tydligt att många byråer bara är ett par missade uppdrag eller rastlösa nyckelpersoner från katastrofen.

Av Erik Olausson, chefredaktör

I förra veckan rapporterade Rapidus att högprofilerade Stockholmsbyrån Ehrenstråhle DDB värvat Anna Nordström Carlsson för att leda en nyetablering i Malmö. Hennes tunga cv är en nästan komisk illustration över hur flyktiga konstellationerna är inom kommunikationsbranschen. 2009 blev hon vd för Scandvision, senare uppköpt av Stockholmsbaserade Chimney Group. Vid uppköpet hade Anna Nordström Carlsson redan hoppat av och startat Wonderleap, som genom fusion med Eight och senare First Flight blivit en del av nuvarande 60-mannabyrå Few.

Att byråer kommer och går är alltså inget nytt, men det senaste halvåret har tempot varit ovanligt högt i Skåne:

I december köper mediejätten Egmont in sig som 45-procentiga ägare i Malmöbyrån Kan. Sedan dess har Kan växt till att bli 68 anställda och bland annat värvat Wonderleap & Eights tidigare vd Klas Tjebbes. Samma månad köper PR-byrån Aspekta upp konkurrenten Kommunicera, detta efter att tre av Kommuniceras fyra medarbetare sagt upp sig.

I januari blir IT-profilen Sam Aston ny ordförande på Few efter Anna Nordström Carlsson. Under januari lämnar Resultifys vd Liselott Lading sin post för att bli konsult på Axis, men behåller sin ägarandel i Resultify.

New Republic, som hade ett kortlivat kontor i Malmö 2013-2014, gör i februari en ny satsning med etablering i Malmö.

I mars öppnar OTW kontor i Malmö med Martin Nilsson som regionchef. Han kommer närmast från Sitrus, en byrå inriktad på content, det vill säga redaktionellt präglad reklam.

Några veckor senare blir det känt att Sitrus helt stänger ned sitt Malmökontor med en handfull anställda. Sitrus stängning påverkar dock inte Ottoboni, en digitalt inriktad byrå som är del i samma koncern. Sedan starten i Malmö för fem år sedan har Ottobonis skånska gren växt till 21 anställda med planer på en framtida etablering i Köpenhamn.

I samma veva öppnar Ehrenstråhle DDB kontor i Malmö. Systerbyrån DDB Stockholm är nominerad i ett tiotal kategorier på kvällens ryggdunkarfest Guldäggsgalan, som premierar kreativ och nyskapande reklam. Även Garbergs Malmögren finns med bland de nominerade i ett par kategorier. Men det är inte i första hand den konstnärliga kampen mellan olika kreatörer som gör tillvaron turbulent för Skånes byråer, utan det som brukas kallas branschglidning.

Efterhand som allt mer av marknadsföringen sker i digitala kanaler blir mjukvaruutveckling för webben och mobilen en allt större del av arbetet för många kommunikationsbyråer. Det kräver givetvis en annan kompetensprofil hos personalen men öppnar också upp fältet för helt nya konkurrenter. Ottoboni och Kan nämner i dag klassiska IT-konsultbolag som Cybercom, Knowit och Stratiteq som konkurrenter.

Det är inte svårt att första varför om man tittar på de färska siffrorna från branschorganisationen IRM, Institutet för reklam- och mediestatistik. 2016 blev ett nytt rekordår, men ökningen var väldigt ojämnt fördelad. Investeringarna i marknadsföring via internet och mobilen steg med 21 procent till 15,7 miljarder kronor. Det är mer än annonseringen i dagspress, gratistidningar och tidskrifter samt via tv-reklam, radioreklam och utomhusreklam – tillsammans.

Turbulensen lär alltså bestå och efter vinterns snabba rörelser börjar Malmös byråvärld allt mer likna krogbranschen, med små marginaler, hård konkurrens och en publik som är nyckfull inför nya trender. Några få ställen består men de flesta byts ut på löpande band. Det beständiga är stjärnkockarna, som blir kvar i branschen och öppnar nya kök i nya konstellationer.

Kort sagt: Även för att vara kommunikationsbranschen har det varit ovanligt snabba ryck i Malmö under vintern – med etableringar, […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Glad midsommar!

    Kära Rapidusläsare, ett nytt ”läsår” har gått och vi på redaktionen trappar ned tempot i några veckor. Vi tittar tillbaka på ett intensivt år med många nyheter och event.

  • Snattarhaffaren

    Prevent AI, tidigare Infra Motion Labs, utvecklar ett AI-system som upptäcker snattare i butikers övervakningskameror. För två år sedan deltog grundarna i Lejonkulan, då var de i gång med beta-versionen och hade högt uppsatta mål. Hur gick det sedan?


  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.

  • Bimobject på förvärvsoffensiv

    Bimobject köper Malmöbolagen Green Metrica och Lumea AI Plattform, som båda är inriktade på artificiell intelligens. Bygginformationsbolaget redovisar också siffror för årets första kvartal, som visar att vd-karusellen blivit en kostsam historia.

  • Dan Olofsson köper Qgroup

    Qgroup skrotar börsplanerna. I stället köps IT-konsultkoncernen upp av Danir-kontrollerade Nexer Group. – Det här blir än mycket bättre lösning än att gå till börsen, säger Qgroups vd Jon Carvell.

  • Finch sätter sin AI i hårdträning

    Techprofilen Hannah Meiton och hennes Ampli Ventures investerade i början av året i Malmöbaserade AI-bolaget Finch. Nu kliver hon in i styrelsen för att sätta bolagets AI-modell i hårdträning.

  • Stjärnspäckad styrelse i Elva11

    Nyligen gjorde Additude-grundaren Jim Roslund comeback i IT-branschen med det nystartade konsultbolaget Elva11. Nu tar styrelsen form. Utöver ordförande tar andra tunga technamn och internationella profiler plats i styrelsen. Rapidus har namnen.

  • Rejält tillskott i kassan för el-sparare

    Lundabaserade Emulate Energy stänger sin Serie A-runda och får två nya internationella delägare. Så här stort blev tillskottet och så ska pengarna användas.