tisdag 14 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Rockwools festivaltest blir flyktingläger

Den danska isoleringskoncernen Rockwool använder testresultat från Roskildefestivalen för att utveckla produkter till ett segment som koncernen kan tjäna stora pengar på – flyktingläger. Rockwools potentiella marknad består i 42 miljoner människor på flykt.

Efter tester på två Roskildefestivaler i rad har Rockwool slutit ett avtal med danska Folkekirkens Nødhjælp om att till hösten inleda ett samarbete i flyktinglägret Kakuma i nordvästra Kenya, där det bor en halv miljon människor som flytt striderna i Sydsudan.

Avtalet innebär att Rockwool ska undersöka möjligheterna för att sätta upp dels nödbostäder isolerade med stenull som skyddar både mot hög värme och kyla, dels fyrkantiga kylrum där mat och medicin kan hållas kyld via solpaneler och andra strömkällor.

– Vi har startat ett utvecklingsarbete som vi självklart också ska tjäna pengar på, säger Rockwools innovationschef Dorte Gram till Rapidus.

Hon påpekar att om produkterna slår igenom är det stora kunder som FN:s flyktingkommissariat som är intressanta för Rockwool.

I somras testades tre innovativa kylcontainrar på Roskildefestivalen. Utvecklingsprojektet handlade om att kunna lagra el från solpaneler i containrarna, så att de kan fungera även om natten. Likaledes satte Rockwool upp tre av sina specialutvecklade nödbostäder som festivalgästerna kunde hyra.

DTU, Danmarks Tekniska Universitet, var delaktig vid den inledande utvecklingen av kylcontainrarna, men fler tester behövdes för att få solpanelerna att fungera som de ska.

Rockwools slutprodukt är en kylcontainer uppbyggd av moduler och ett fåtal komponenter, vilket gör den lätt att transportera och montera, samt att behovet av underhåll och reservdelar blir minimalt.

Rockwoolkoncernen har över 11.000 anställda i 35 länder och sitt huvudkontor i Köpenhamn.

Keld Broksø

Klik her for att se dansk version af artikeln

Den danska isoleringskoncernen Rockwool använder testresultat från Roskildefestivalen för att utveckla produkter till ett segment som koncernen kan tjäna stora […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Statligt stöd till “dual use”

    Civila produkter som också kan användas i försvarssyfte får stöd av Vinnova. Kring årsskiftet ska ett nytt ekosystem med dual use-företag förses med statligt kapital. Rapidus har redan nu namnen på 20 skånska doldisar som flörtar med försvarsindustrin.

  • Paulsson säljer ärtfabriken i Bjuv

    Ärtor i Bjuv blev ingen bra affär för Erik Paulsson-familjen efter köpet från Findus 2016. Nu är bolaget Foodhills sålt till en utländsk köpare i ett av våra grannländer. Prislappen? En hundring.

  • Resurs börsresa till ända

    På måndagen lämnade Resurs Holding in sin ansökan om avnotering från Stockholmsbörsen. En nioårig trist börsresa tar därmed slut och Resurs hamnar där banken började – hos Sibafamiljen.


  • Orbital – fortfarande lång väg kvar

    Orbital Systems har varit omgett av ”buzz” och stora förväntningar i mer än tio år. Men först nu börjar bolaget slutjustera sin affärsmodell. – Fram emot sommaren nästa år kommer det hända saker vi kan kommunicera, säger styrelseledamoten Mårten Öbrink.

  • Genombrott för skånskt plastsubstitut

    Malmöbaserade Saveggy lanserar sitt plastfria grönsaksskydd med Odlarna och Ica. Bolaget hoppas att det bara är början på dess stora genombrott. 

  • Ledningen räddar nattaron

    Nattaro Labs fyller på kassan i en riktad nyemission i vad som ser ut som en akut räddningsinsats. Enligt bolaget ska pengarna bland annat gå till satsningen på försäljning online.

  • Sandbergbolag gör omtag

    Man kan inte vara hur disruptiv som helst. Det har Sandbergägda Swatab fått erfara. Efter en försäljningsflopp med en tvättmaskin utan tvättmedel blir nästa produkt lite mindre vågad.

  • Elonroad stoppar USA-leverans

    Containern står packad och klar. Den första leveransen av laddskenor till hamnen i Los Angeles skulle ha gått iväg förra veckan. Men de nya tullreglerna är så omfattande att företaget inte kan skicka den.

  • Miljöteknik intar Lokstallarna 

    Nästa vecka arrangeras klimat- och hållbarhetskonferensen The Drop. Den här gången på Lokstallarna i Malmö. Eventet väntar 1 000 gäster i form av investerare, experter och företag som ligger långt fram i kampen mot klimatförändringarna.

  • Sandberg går in i Diapure

    Vattenreningsbolaget Diapure blir en del av Sandberg Developments inkubatorstatsning. Sandberg går också in som näst största ägare. Så här stor är investeringen och detta ska pengarna användas till.

  • Position Green förvärvar i tuff marknad

    Det Malmöbaserade klimatbolaget Position Green gör ett förvärv i Norge, trots skrinlagda expansionsplaner. – Det är teamet och tekniken vi köper, säger vd Daniel Gadd.

  • Han vill till börsen med miljardvision

    Miljöteknikbolaget Catator fördubblade omsättningen 2024 och bygger ut produktionen i Lund. Nu tar bolaget sikte på börsen nästa år och att bli ett miljardbolag.

  • Duearity-grundarna startar nytt i skogen

    Det Malmöbaserade medicinteknikbolaget Duearity kastade in handduken och gick i konkurs i höstas. Nu är de båda grundarna tillbaka med en ny satsning inom skogsnäringen.