söndag 24 november 2024

inloggad som

Rockwools festivaltest blir flyktingläger

Den danska isoleringskoncernen Rockwool använder testresultat från Roskildefestivalen för att utveckla produkter till ett segment som koncernen kan tjäna stora pengar på – flyktingläger. Rockwools potentiella marknad består i 42 miljoner människor på flykt.

Efter tester på två Roskildefestivaler i rad har Rockwool slutit ett avtal med danska Folkekirkens Nødhjælp om att till hösten inleda ett samarbete i flyktinglägret Kakuma i nordvästra Kenya, där det bor en halv miljon människor som flytt striderna i Sydsudan.

Avtalet innebär att Rockwool ska undersöka möjligheterna för att sätta upp dels nödbostäder isolerade med stenull som skyddar både mot hög värme och kyla, dels fyrkantiga kylrum där mat och medicin kan hållas kyld via solpaneler och andra strömkällor.

– Vi har startat ett utvecklingsarbete som vi självklart också ska tjäna pengar på, säger Rockwools innovationschef Dorte Gram till Rapidus.

Hon påpekar att om produkterna slår igenom är det stora kunder som FN:s flyktingkommissariat som är intressanta för Rockwool.

I somras testades tre innovativa kylcontainrar på Roskildefestivalen. Utvecklingsprojektet handlade om att kunna lagra el från solpaneler i containrarna, så att de kan fungera även om natten. Likaledes satte Rockwool upp tre av sina specialutvecklade nödbostäder som festivalgästerna kunde hyra.

DTU, Danmarks Tekniska Universitet, var delaktig vid den inledande utvecklingen av kylcontainrarna, men fler tester behövdes för att få solpanelerna att fungera som de ska.

Rockwools slutprodukt är en kylcontainer uppbyggd av moduler och ett fåtal komponenter, vilket gör den lätt att transportera och montera, samt att behovet av underhåll och reservdelar blir minimalt.

Rockwoolkoncernen har över 11.000 anställda i 35 länder och sitt huvudkontor i Köpenhamn.

Keld Broksø

Klik her for att se dansk version af artikeln

Den danska isoleringskoncernen Rockwool använder testresultat från Roskildefestivalen för att utveckla produkter till ett segment som koncernen kan tjäna stora […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Lundabolag i genombrottsaffär med Alfa Laval

    Lundabaserade EPFF säljer ett av sina patent till Alfa Laval. Affären innebär ett kommersiellt genombrott för bolagets teknologi.

  • Lundateknik för ellastbilar

    Lundabolaget Zemission vill lösa svårigheterna med elektrifiering av tunga lastbilar. I ett samarbete med fordonskomponenttillverkaren Alfdex i Landskrona förbereds serietillverkning av en komponent som ska öka räckvidden.

  • Klirr i kassan för Katam

    Ett år efter senaste nyemissionen har Katam Technologies fått in nytt kapital. Då skulle bolaget intensifiera försäljningen i Latinamerika av sin AI-tjänst för skogsbruk. Nu är planen en utvidgning till Sydostasien.

  • Ny runda ska ta Enjay till break even

    Det Malmöbaserade värmeväxlarföretaget Enjay är ute på en ny finansieringsrunda. Enligt planerna är det sista rundan innan bolaget når break even under 2025.

  • Elväg på Öresundsbron?

    Elonroad undersöker möjligheterna att bygga elväg på Öresundsbron. Det är innebörden av ny avsiktsförklaring tillsammans med Öresundsbron och Lunds universitet.

  • Klockan tickar för skånska utsläppsmål

    Utsläppen av växthusgaser i Skåne minskar, men det är långt kvar till uppsatta mål. Klimatarbetet hos de tio största utsläpparna av växthusgaser är direkt avgörande för Skånes 2030-mål. Se här vilka det är.

  • Näringslivstorskar på djupt vatten

    Skånska Hanö torskrevsförening vänder sig till näringslivet för att etablera artificiella torskrev. Initiativet har bland annat fått napp hos vindkraftsbolagen.

  • Sandberg donerar 100 Mkr

    Sandberg Development donerar 10 miljoner kronor per år i tio år till Malmö universitet. Pengarna ska gå till universitetets vattenforskning. 

  • 20 miljoner till Lejonkulans gäst

    Lundabolaget Saveggy stänger en emission som tillför bolaget cirka 20 miljoner kronor och nya tunga investerare.

  • Servettjätten köper kaffemuggsbolag

    Duni Group köper det australiensiska kaffemuggsbolaget Huskee. Syftet är att ytterligare stärka Dunis verksamhet inom matförpackningar.