tisdag 19 augusti 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

LRF:s stämning ger guld till Oatly…

Storbråket med branschorganisationen LRF Mjölk lyfter omsättningen för Malmöbaserade livsmedelsbolaget Oatly rejält. Under slutet av hösten låg den svenska försäljningen 50 procent högre än motsvarande period året innan och trenden har fortsatt under vintern, uppger vd Toni Petersson.

Det var i början av oktober i fjol som LRF Mjölk stämde Oatly, som tillverkar livsmedel baserade på havre enligt en metod sprungen ur livsmedelsteknikforskningen vid Lunds universitet. LRF ansåg att Oatly framställt mjölk som ett tvivelaktigt livsmedel i sin marknadsföring, men förlorade första omgången i Marknadsdomstolen. Även andra försöket i mitten av november, när debatten gått varm ett tag, blev till Oatlys fördel. Till hösten väntar huvudförhandlingarna.

Den mediala uppmärksamheten bråket inneburit för Oatly kombinerat med en samtida kampanj för bolagets nya förpackningsdesign gjorde att omsättningen ökade med totalt 20 procent under fjolåret, till 268 miljoner kronor. Större delen av ökningen skedde under årets sista månader och allra störst var den i Sverige, som står för hälften av bolagets omsättning. Toni Petersson uppger att den svenska försäljningen ökade med 50 procent under fjärde kvartalet 2014, och utvecklingen har fortsatt även under första kvartalet i år.

Toni_Pettersson– Bråket med Svensk Mjölk har säkerligen bidragit, samtidigt körde vi en tyngre marknadsföringskampanj som planerat. Det är svårt att säga vilket som är vilket, säger Toni Petersson till Rapidus.

Som huvudsakliga ägare till Oatly står Pågengruppen, Östersjöstiftelsen och Industrifonden medan grundarna Björn och Rickard Öste, en grupp privatpersoner samt delar av personalen äger resten. Oatly har 75 anställda, varav 25 finns i huvudkontoret i Malmö och resten i Landskrona.

Emily Binks

Storbråket med branschorganisationen LRF Mjölk lyfter omsättningen för Malmöbaserade livsmedelsbolaget Oatly rejält. Under slutet av hösten låg den svenska försäljningen […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Fåhraeus går in i Trackpaw

    Lundabolaget Trackpaw, med grundaren Liza Tchapanova Albrektson, fick sin kapitalrunda övertecknad sedan Industrifonden och Christer Fåhraeus fond FSG valt att gå in med varsin kontrollpost.

  • Mau Holding investerar

    Efter flera år med få satsningar gör Mau Holding en investering – i en musikapp för förskolan. Samtidigt införs en modell som ska göra att fler av universitetets affärsidéer når marknaden.

  • På nya jobb

    Skånska börsbolag möblerar om i toppen. En ny vd tar över rodret för att ge fart åt expansionen medan en annan bygger sitt team för att vända nedåtgående siffror.

  • Rapporter från vecka 34

    Mattor och sportartiklar går bra, medan mode går trögt. Det framgår av de kvartalsrapporter som kom i förra veckan.


  • Hänt i vecka 30

    Lite halvdana siffror rapporterades från Oatly, Swedencare och Alfa Laval i förra veckan. Men två av tre ser det som mellankvartal och räknar med att det tar sig under resten av året.

  • Dug siktar på 100 Mkr

    Hittills i år har potatisdrycksföretaget Dug presenterat en rad nya kunder, mångdubblat omsättningen och sett aktien rusa på First North. Vd Helene Nielsen siktar på nya kapitalstarka investerare och jämför med Oatly.

  • Opticept tar lån efter sur emission

    Opticept fyller på nytt på kassan för att kunna växa. Med en kommersiell expansion siktar bolaget på ett positivt kassaflöde. Men nu är det lån och inte riskkapital som gäller.

  • Han lämnar vd-stolen efter bara ett år

    I början av förra året lämnade Henrik Hjalmarsson vd-posten på fönsterbolaget Inwido i Malmö för samma roll på Optigroup i Mölndal. Nu lämnar han även det uppdraget, för att återvända till ett skånskt bolag.

  • Mölla säker hamn i tullkaoset

    När börserna fallit världen över har familjeföretaget Skåne-Möllans aktie tagit fart. Det är inte första gången som aktien går motvalls och vd Anders Persson har en teori om varför.

  • Dug lånar för att få upp farten

    Pengarna från emissionen i höstas räckte inte och nu tvingas potatisdrycksföretaget Dug fylla på med lån. Men 2025 ska bli året då försäljningen äntligen kommer i gång på allvar.

  • Fomo-effekt gav Re:meat övertecknad runda

    Investerarintresset var stort när köttodlingsbolaget Re:meat sökte nya pengar. Nu ska Sveriges första ”köttbryggeri” byggas i Lund.

  • Genombrott för spisbolaget

    Emerging Cooking Solutions, som arbetar för klimat- och hälsovänligare matlagning i Afrika får efter 14 år in sin första stora finansering. — Det har varit en sinnessjuk uthållighet, säger grundaren Per Löfberg.

  • Blockkedjor ska berätta om vinets resa

    Europeiska vindrickare är medvetna konsumenter som vill veta var vinet kommer ifrån och hur det tillverkats. Bolaget Journy skapar digitala produktpass åt vinproducenter och ser en jättemarknad.

  • Opticept växlar upp

    Lundabolaget Opticepts största delägare, som även är största kund ,bidrar med finansiering till produktion av utrustning. Men Opticept ser genombrottet komma även för andra produktsegment och startar en kapitalrunda för att resa 80 miljoner kronor.