Storbråket med branschorganisationen LRF Mjölk lyfter omsättningen för Malmöbaserade livsmedelsbolaget Oatly rejält. Under slutet av hösten låg den svenska försäljningen 50 procent högre än motsvarande period året innan och trenden har fortsatt under vintern, uppger vd Toni Petersson.
Det var i början av oktober i fjol som LRF Mjölk stämde Oatly, som tillverkar livsmedel baserade på havre enligt en metod sprungen ur livsmedelsteknikforskningen vid Lunds universitet. LRF ansåg att Oatly framställt mjölk som ett tvivelaktigt livsmedel i sin marknadsföring, men förlorade första omgången i Marknadsdomstolen. Även andra försöket i mitten av november, när debatten gått varm ett tag, blev till Oatlys fördel. Till hösten väntar huvudförhandlingarna.
Den mediala uppmärksamheten bråket inneburit för Oatly kombinerat med en samtida kampanj för bolagets nya förpackningsdesign gjorde att omsättningen ökade med totalt 20 procent under fjolåret, till 268 miljoner kronor. Större delen av ökningen skedde under årets sista månader och allra störst var den i Sverige, som står för hälften av bolagets omsättning. Toni Petersson uppger att den svenska försäljningen ökade med 50 procent under fjärde kvartalet 2014, och utvecklingen har fortsatt även under första kvartalet i år.
– Bråket med Svensk Mjölk har säkerligen bidragit, samtidigt körde vi en tyngre marknadsföringskampanj som planerat. Det är svårt att säga vilket som är vilket, säger Toni Petersson till Rapidus.
Som huvudsakliga ägare till Oatly står Pågengruppen, Östersjöstiftelsen och Industrifonden medan grundarna Björn och Rickard Öste, en grupp privatpersoner samt delar av personalen äger resten. Oatly har 75 anställda, varav 25 finns i huvudkontoret i Malmö och resten i Landskrona.
Emily Binks