torsdag 21 november 2024

inloggad som

LRF:s stämning ger guld till Oatly…

Storbråket med branschorganisationen LRF Mjölk lyfter omsättningen för Malmöbaserade livsmedelsbolaget Oatly rejält. Under slutet av hösten låg den svenska försäljningen 50 procent högre än motsvarande period året innan och trenden har fortsatt under vintern, uppger vd Toni Petersson.

Det var i början av oktober i fjol som LRF Mjölk stämde Oatly, som tillverkar livsmedel baserade på havre enligt en metod sprungen ur livsmedelsteknikforskningen vid Lunds universitet. LRF ansåg att Oatly framställt mjölk som ett tvivelaktigt livsmedel i sin marknadsföring, men förlorade första omgången i Marknadsdomstolen. Även andra försöket i mitten av november, när debatten gått varm ett tag, blev till Oatlys fördel. Till hösten väntar huvudförhandlingarna.

Den mediala uppmärksamheten bråket inneburit för Oatly kombinerat med en samtida kampanj för bolagets nya förpackningsdesign gjorde att omsättningen ökade med totalt 20 procent under fjolåret, till 268 miljoner kronor. Större delen av ökningen skedde under årets sista månader och allra störst var den i Sverige, som står för hälften av bolagets omsättning. Toni Petersson uppger att den svenska försäljningen ökade med 50 procent under fjärde kvartalet 2014, och utvecklingen har fortsatt även under första kvartalet i år.

Toni_Pettersson– Bråket med Svensk Mjölk har säkerligen bidragit, samtidigt körde vi en tyngre marknadsföringskampanj som planerat. Det är svårt att säga vilket som är vilket, säger Toni Petersson till Rapidus.

Som huvudsakliga ägare till Oatly står Pågengruppen, Östersjöstiftelsen och Industrifonden medan grundarna Björn och Rickard Öste, en grupp privatpersoner samt delar av personalen äger resten. Oatly har 75 anställda, varav 25 finns i huvudkontoret i Malmö och resten i Landskrona.

Emily Binks

Storbråket med branschorganisationen LRF Mjölk lyfter omsättningen för Malmöbaserade livsmedelsbolaget Oatly rejält. Under slutet av hösten låg den svenska försäljningen […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Opticept växlar upp

    Lundabolaget Opticepts största delägare, som även är största kund ,bidrar med finansiering till produktion av utrustning. Men Opticept ser genombrottet komma även för andra produktsegment och startar en kapitalrunda för att resa 80 miljoner kronor.

  • Hon blir Krinovas nya vd

    Finanskvinnan Ulrika Hasselgren tillträder som ny vd för Krinova Incubator & Science Park i början av januari. Hon kommer närmast från rollen som hållbarhetschef i Coeli-gruppen.

  • Internationellt i Skåne om framtidens mat

    Kristianstad-inkubatorn Krinova Incubator & Science Park slår på stort för framtidens mat med “Spot on Food”, en internationell konferens om framtidens livsmedel.

  • Nothing Fishy i Lejonkulan

    Rapidus podd Lejonkulan tar nya kliv och lanserar nu formatet vodd, det vill säga filmade intervjuer. I studion har vi denna gång Ola Secher som tillsammans med sin kollega Jared Christensen är grundare av matföretaget Nothing Fishy.

  • Dug räddar kassan

    I ett år har Helene Nielsen varit vd för potatisdrycksföretaget Dug, tidigare Veg of Lund. Nu har hon städat, renodlat och sparat. Men en sinande kassa måste nu fyllas. Det ser hon ut att klara, men det blir dyrt.

  • Opticept tar nya steg

    Lundabolaget Opticept satsar på ett nytt kundsegment när bolaget går in som delägare i Malmöbolaget Simply No Waste, som förädlar restprodukter från livsmedelsindustrin.

  • Pågen har växt ur Malmö

    SOMMARINTERVJU: 300 000 stycken Lingongrova per vecka ska bli fler. Det har Pågens vd Anders Carlsson Jerndal tänkt sig. Men i Malmö går det inte att baka fler utan att bygga ut fabriken. Pågen är ytterligare ett klassiskt Malmöföretag som staden misslyckas med att låta växa.

  • Rapporter vecka 30

    Skånes största börsbolag Alfa Laval redovisade i förra veckan sitt andra kvartal. Det är den främsta fingervisning om vart konjunkturen är på väg som vi får från ett skånskt bolag. Här ser du hur det gick.

  • Färdigbakade Krinova-bolag

    Får det vara vegansk fish and chips och sorbet? Nothing Fishy och Folkets Pops blev i fredags avtackade i Kristianstad efter att ha deltagit i Krinovas livsmedelsinkubator.

  • Hon ska rädda Veg of Lund

    Oatly-veteranen Helene Nielsen har tagit över som vd för Veg of Lund med potatisdrycken Dug. Nu är det vinna eller försvinna efter flera år av stigande förluster.