Kort sagt: Unga, hajpade teknikföretag tenderar att vart och ett inte skapa så värst många nya jobb. Det är en krass sanning, men den är viktig att diskutera eftersom den visar på vikten av ett näringsliv där nyföretagande, bredd och mångfald får frodas.
Av Kristian Svensson, chefredaktör
Storleken har betydelse. Inte minst om vi snackar näringsliv.
Som läsare av Rapidus känner du säkert till att Skåne lider av svag tillväxt, något som bland annat beror på att våra stora industriföretag sackar efter. De nya uppstickarna i framtidsbranscher som IT och life science förmår inte kompensera detta tapp.
Tidningen Ny Teknik gjorde förra veckan en intressant genomgång av landets mest hajpade innovationsbolag, däribland Spotify, Mojang och Skype. Alla har fått spaltmeter i medieutrymme, men deras inverkan på sysselsättningen på hemmaplan visar sig vara marginell.
Samma mönster går alltså igen i Skåne. Omhuldade företag som Hövding, Trialbee, Glo, Flatfrog, Enzymatica och Simris Alg sysselsätter tillsammans betydligt färre än exempelvis de 250 som nu får frisedel från Tetra Pak i senaste sparrundan i Lund.
Det kan låta provocerande, men det är en haltande ekvation som sätter spår i vår ekonomiska utveckling.
För att bli än mer konkret: Skåne har under senare år fostrat flera mycket framgångsrika mjukvarubolag, internationellt sett, som TAT, Neo Technology och Scalado. Jag skulle vilja påstå att detta skånska programmeringsunder är det område inom vilket regionen fått sitt största renommé ute i världen på sistone. Men just mjukvarubranschen ställer också den tuffa matematiken på sin spets, eftersom skalbarheten i affärerna är så uppenbar.
Det går att expandera kundbasen oerhört och växa omsättningsmässigt rejält och bygga sig ett enormt namn ute i världen, utan att personalstyrkan behöver ökas i någon nämnvärd omfattning.
Detta är ett faktum som inte regionens alla näringslivsutvecklare ens med gemensamma krafter kan göra det minsta åt. I grunden är det nämligen bra för företagen att öka kvoten omsättning/anställd men det blir inte alltid några imponerande siffror för sysselsättningstillväxten.
Vi måste lära oss leva med denna nya modell, att teknikföretagen inte alltid växer numerärt på hemmaplan hur framgångsrika de än blir. Kontrasten är slående mot exempelvis Volvo som nu nyanställer 1.300 för ett tredje skift i Torslandafabriken efter stora försäljningsframgångar.
En av faktorerna som istället blir avgörande för att lyfta Skånes utveckling framöver är att vi förmår skapa en miljö där många företag tillsammans kan utgöra en kritisk massa. Storlek har fortfarande betydelse, men den kan till viss del kompenseras med bredd och mångfald. Lite som Chris Andersons teori The long tail, ifall du minns den.
Skåne sticker i dag inte ut i statistiken över nyföretagande, även om Simrishamn nyligen prisades som bäst i landet. Låt det bli en uttalad målsättning för nya regionledningen att göra hela Skåne bäst på just nyföretagande!
De klusterbildningar som nu växer till på olika håll i Skåne är viktiga för denna utmaning. Områdena kan bli nav för kreativa entreprenörer, erfarna affärsmän, innovativa idéer och kapital från investerare med stora kontaktnät. Grundtanken med kluster är just att 1+1 ska bli mer än 2.
Självklart behöver vi fler befintliga företag som växer, som Axis som år efter år investerar offensivt i den skånska myllan och därigenom skapar substansiellt bidrag till såväl sysselsättning som bruttoregionprodukt. Men den allena viktigaste frågan i framtiden är inte hur stora enskilda teknikbolag kan komma bli, utan vilka faktorer som gör att en mängd bolag tillsammans kan sätta avtryck i siffrorna.