Sedan starten 2008 har medlemsskaran i klusterorganisationen Mobile Heights växt till ett femtiotal företag, myndigheter och organisationer. De senaste tillskotten är Sony Mobile-avknoppningen Sigma Connectivity, IT-konsultkoncernen HiQ, telekombolaget Doro och energijätten E.on, som börjat jaga inspiration och samarbetspartner i mobilbranschen.
Runt 80 procent av Mobile Heights budget på 6,8 miljoner kronor kommer från medlemmarna. Bland de som slantar upp mellan 5.000 och 200.000 kronor var finns Blackberry, HTC, Ericsson och Huawei, uppstickarna Nattaro Labs, Saplo och Anyfi samt Lunds kommun, Lunds universitet och Malmö högskola. Nyligen fick klusterorganisationen in det första bolaget utan egen verksamhet i södra Sverige — designbyrån No Picnic i Stockholm.
E.ons intåg sker ett år efter att energikoncernen gick ut med att man skulle gå in i Mincs satsning på öppen innovation. Det är ingen slump utan en del av en medveten strategi där E.on letar idéer och kompetens i nya branscher, uppger Johan Mörnstam, ansvarig i Norden för koncernens affärsutveckling och innovationsarbete.
— Traditionellt har vi i energibranschen gjort allt själva. Men marknaden är under omvälvning med smarta elnät och småskalig produktion som gör att kunden i framtiden även blir producent. Jag tror att vi måste öppna upp oss och arbeta mer med partner för att bli snabba nog. När det gäller mobilitet är vi nyfikna på vilka möjligheter det ger för att exempelvis styra lås och energiförbrukning i smarta hem, säger han till Rapidus.
Mobile Heights har fem heltidsanställda och sysselsätter därtill ett antal konsulter. Dock inte längre den tidigare arbetsmarknadsministern Sven-Otto Littorin, som avslutade sitt uppdrag i juni. Av budgeten går 1,5 miljoner kronor till Mobile Heights Business Center, som ska hjälpa fram nykläckta mobilbolag i regionen. Därutöver bidrar Mobile Heights medlemsföretag med arbetsinsatser för runt 500.000 kronor om året, uppger klusterorganisationens kommunikationschef Linda Malmgren.
Erik Olausson