Tretton anställda drabbas när Malmöbyrån Adamsson Appelfeldt Advertising begär sig själv i konkurs. Vd Torsten Hernemyr arbetar på en lösning som han hoppas ska kunna rädda halva verksamheten.
Ett par tappade konton och generella neddragningar i inköpen blev för mycket för reklambyrån Adamsson Appelfeldt Advertising (AAA) med tretton anställda på Media Evolution City i Malmö. Driftbolaget Ad Head, där verksamheten var förlagd, har nu satts i konkurs på egen begäran. Kvar finns holdingbolaget Adamson Appelfeldt Advertising.
— 2012 var tufft och när vi inte såg någon förbättring var vi tvungna att begära oss själva i konkurs. Det finns inga stora leverantörs- eller bankskulder men vår personalstyrka är för stor i förhållande till de uppdragen vi har, säger vd Torsten Hernemyr.
Han ligger i förhandlingar med konkursförvaltare Ola Sellert kring en eventuell framtida lösning där Adamsson Appelfeldt lever kvar. Tidigare i år inledde byrån ett nära samarbete med South Communication för att kunna vara med och slåss om större uppdrag. Torsten Hernemyr utesluter inte lösningar där en konstellation med South Communications grundare Andreas Pitlik tar över delar av den konkursade verksamheten.
— Förhoppningsvis kan det vara avklarat inom ett par veckor men det är väldigt svårt att säga något säkert i ett sådant här läge. Givetvis börjar andra byråer kontakta våra tidigare kunder, säger Torsten Hernemyr.
Bland AAA:s tidigare uppdragsgivare syns Skånemejerier, MFF och Svenska Fotbollsförbundet. Bolaget ägdes vid konkurstillfället av Ulf Adamsson och Krister Appelfeldt, samt Torsten Hernemyr.
Att reklammarknaden fortfarande jobbar i motvind framgår av den senaste barometern från branschorganisationen Sveriges Mediebyråer. Bland medlemmarna minskade de förmedlade medieinvesteringarna med 8 respektive 9 procent under juni och juli månad jämfört med samma period föregående år. Klart störst är tappet i tryckta medier.
Joel Lyth