måndag 22 juli 2024

inloggad som

Konsolidering i PR-branschen…

|  
|  

Pandemin blev avgörande för flera av Skånes PR-byråer. Vissa gjorde rekord, andra föll och köptes upp. Rapidus vet vem som tog vem och tar tempen på branschen.

Det har varit hela havet stormar bland de mindre byråerna det senaste året. Helsingborgsbyråerna Pyramid, Graal och Petra har förvärvats av H&H Group, numera Aura. Trion omsatte totalt mer än 100 Mkr 2022 och har nu slagits ihop med Nordic Morning under varumärket Comprend.

Malmöbyrån ID Kommunikation har också köpts upp av Viva, som ägs av riskkapitalbolaget Sobro i Stockholm. Affären blev Vivas etablering i Skåne, som utöver Malmö även finns i Uppsala, Kalmar och Oslo. Den sammanslagna omsättningen för 2023 var cirka 270 miljoner kronor inklusive ID.

Parallellt har byrån Sjöbergska huset i Malmö också varit på köphumör och förvärvat bolagen Plan V och Konovalenko. Tillsammans med 040, Odd Hill och On a Wednesday Afternoon (Oawa) utgör de en ny skånsk kommunikationskoncern som förra året omsatte ungefär 40 Mkr.

Koncernens vd Jens Grip säger att det var tydligt i koncernen att pandemin gynnade byråer med stora kunder, som Odd Hill och Oawa. Samtidigt fick 040, med betydligt mindre kunder än koncernkollegorna, kämpa sig fram under pandemin.

– Jag tror att kunderna i dag behöver en annan typ av byrå-setup än för några år sedan och det driver en viss konsolidering. Förut valde företagen en byrå och körde på med den så länge det bara gick, säger han och fortsätter:

– Nu måste du, om du vill ha marknadsandelar, se över hela din digitala närvaro, varumärkeskännedom och så vidare. Man är mer medveten om att det behövs flera olika kompetensområden som mindre byråer kanske inte kan erbjuda. Både kunderna och branschen har mognat.

Emiliano Strauss

Pandemin blev avgörande för flera av Skånes PR-byråer. Vissa gjorde rekord, andra föll och köptes upp. Rapidus vet vem som tog vem och tar tempen på branschen.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.