fredag 24 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Mobilbolag knyter band på mässa — närfältskommunikation het trend

Mobilmässan i Barcelona är inne på upploppet. I en rundringning tar Rapidus tempen på de skånska spelarnas reaktioner och reflektioner från årets stora branschträff.

Närfältskommunikation sticker ut som ett område som står inför ett genombrott på bred front.

Brittisk/svenska designstudion Ustwo, med 40 anställda vid kontoret i Malmö, gör comeback på mobilmässan efter några års frånvaro. Bolaget presenterar inte själv några specifika produkter, utan ser mässan som en möjlighet att knyta kontakter och förena existerande kunder. Anders Gran, marknadsansvarig på Ustwo i Malmö, menar att närfältskommunikation mellan mobiltelefoner och andra enheter, efter flera år på idéstadiet, nu får allt fler praktiska tillämpningar.

— När det gäller själva telefonerna är det få stora överraskningar, utan utvecklingen verkar ske mer i evolutionärt i mindre steg. Närfältskommunikation syns inom väldigt många segment och det gäller såväl stora aktörer som små spelare, säger Anders Gran.

Han nämner Sony Mobile som använder tekniken för att koppla samman mobilen med högtalare, Assa Abloys mobila låsteknik och MasterCards betalningslösningar. I dag lanserade också Malmöbolaget Mobill en version av sitt mobilbiljettsystem där närfältskommunikation används för att verifiera biljettens äkthet.

Också Scalados medgrundaren Pierre Elzouki, som numera driver mjukvarubolaget Raviteq, nämner närfältskommunikation som ett hett område.

— Själva mobiltelefonen har blivit allt mer underordnad. Istället är det utvecklingen med molntjänster och kommunikationen däremellan som har blivit allt viktigare. En förklaring är Androids genomslag som gjort att många telefoner liknar varandra, trots att mobilföretagen givetvis gör vad de kan för att differentiera sig, säger Pierre Elzouki.

Charlotta Tönsgård, vd för Ideonbolaget Zimpl, räknar inte med att kunna sluta något avgörande avtal under dagarna i Barcelona. Men hon har haft många lovande möten.

— Det har gått riktigt bra. Vi har träffat flera potentiella investerare och möjliga kunder.

Charlotta Tönsgård hoppas kunna landa den första betalande kunden senast andra kvartalet i år. Innan dess ska hon ha tagit in tio miljoner kronor i riskkapital. Förhandlingar pågår med investerare.

Zimpl har utvecklat en teknik för snabb textinmatning på mobiltelefoner. Medan användaren skriver, försöker systemet förutspå nästa ord och föreslå det för inmatning. Enligt vad Rapidus erfar är koreanska LG ett av bolagen som testat tekniken.

På mobilmässan visar mjukvarubolaget Crunchfish från Malmö upp sin touchless-teknik där användarens handrörelser kan kontrollera den mobila enheten, utan att röra själva skärmen. I Barcelona har bolaget sex anställda på plats.

— Intresset har varit väldigt stort och vi hoppas kunna ha ett första avtal på plats med en kinesisk mobiltelefontillverkare innan sommaren. Parallellt jobbar vi med spelutvecklare som kan implementera mjukvaran i sina applikationer, säger Crunchfish ordförande Joachim Samuelsson.

Under mässan har Doro släppt två telefoner. Även i de äldre kundgrupperna, där Doro verkar, växer kraven på mer avancerade mobiler vilket bolaget börjat anpassa sig till. En av de två telefonerna som lanserades under mässan, PhoneEasy 622, är den första från Doro med videoinspelningsmöjligheter. I höst släpps ytterligare en mobil inom smartphonesegmentet.

— Jag har inte sett några större revolutioner kring mobilerna. Det finns en allmän trend mot mer molntjänster, säger vd Jérôme Arnaud till Rapidus.

Joel Lyth

Mobilmässan i Barcelona är inne på upploppet. I en rundringning tar Rapidus tempen på de skånska spelarnas reaktioner och reflektioner […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Familjärt med höga krav i Mjällby

    Personliga mål ska uppfyllas tre månader i rad, annars blir det åtgärdsplan. Mjällby säkrade i helgen SM-guldet i herrfotboll. Klubbchefen Jacob Lennartsson avslöjar några av hemligheterna bakom framgången.

  • Vinstdrivande sedan dag ett

    Grundartrion bakom Trés Media fokuserar på två saker: nöjda kunder och lönsam tillväxt. – Resten faller sedan på plats, säger en av grundarna.

  • Börsen gäspar åt Mildefs fantomtillväxt

    Mildef i Helsborg levererar fantomsiffror, ändå togs rapporten emot med en fallade aktiekurs på torsdagen. Inter heller Bonesupport lyckades slå marknadens hög uptrissade förväntningar.


  • Han lämnar efter 25 år

    Addpro-grundaren Nicklas Persson lämnar nordiska IT-jätten Itm8 som bolaget numera ingår i. För Rapidus berättar han varför och vad han ska göra härnäst.

  • Han vill sätta ny standard i filmindustrin

    Rodrigo Gomez från Malmö tror sig ha löst ett av filmindustrins stora problem: att transportera filmfiler. Efter pilotprojekt med Amazon Studios siktar han på att bli standard i branschen – globalt.

  • Niklas Agevik ny vd på Bimobject

    Efter chefskarusellen i Malmöföretaget Bimobject har styrelsen utsett Niklas Agevik till ny vd. – Det har funnits en rörig historik, men nu är målet ett långsiktigt samarbete, säger ordförande Pia Engholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Miljonregn över kändistätt AI-bolag

    Deeptechbolaget Intuicell vill revolutionera AI-världen. Målet är att skapa maskiner som lär sig nya saker på samma sätt som människor och djur. Bolaget backas av flera tunga investerare och har nu tagit in 40 miljoner i en nyemission. 

  • VC-firmorna jagar skånska AI-bolaget

    När många bolag kämpar för att hitta pengar uppvaktas Hikma AI av riskkapital i överflöd. Idén? En plattform som stresstestar företagens AI-botar.

  • Glädjeskutt för Precise-aktien

    Precise Biometrics fick se aktiekursen studsa upp 20 procent på måndagsförmiddagen. Det skedde efter att bolaget gått ut med ett nytt partnerskap med den amerikanska säkerhetsjätten Avigilon.

  • Brödernas affärsidé: hemsidor för funktionsnedsatta

    Bröderna bakom telefonitjänsten T-meeting vill göra hemsidor tillgängliga för alla. Med det nystartade bolaget Easeaccess24 lanserar de en lösning för EU:s tillgänglighetskrav.

  • Telavox köper konkurrenter för 100 miljoner kronor 

    Skånska miljardbolaget Telavox köper konkurrenter i Sverige och Danmark, som ska integrera Malmöbolagets ”AI-receptionist” i sina verksamheter. Samtidig avslöjar vd Viktor Karlsson att Telavox kan gå till börsen. 

  • Nanobolagen – var är investerarna?

    I EU vill politikerna stärka den europeiska halvledarindustrin, men investerarna lyser med sin frånvaro. Rapidus har pratat med tre onoterade framtidsbolag i nanostaden Lund.