Mobilmässan i Barcelona är inne på upploppet. I en rundringning tar Rapidus tempen på de skånska spelarnas reaktioner och reflektioner från årets stora branschträff.
Närfältskommunikation sticker ut som ett område som står inför ett genombrott på bred front.
Brittisk/svenska designstudion Ustwo, med 40 anställda vid kontoret i Malmö, gör comeback på mobilmässan efter några års frånvaro. Bolaget presenterar inte själv några specifika produkter, utan ser mässan som en möjlighet att knyta kontakter och förena existerande kunder. Anders Gran, marknadsansvarig på Ustwo i Malmö, menar att närfältskommunikation mellan mobiltelefoner och andra enheter, efter flera år på idéstadiet, nu får allt fler praktiska tillämpningar.
— När det gäller själva telefonerna är det få stora överraskningar, utan utvecklingen verkar ske mer i evolutionärt i mindre steg. Närfältskommunikation syns inom väldigt många segment och det gäller såväl stora aktörer som små spelare, säger Anders Gran.
Han nämner Sony Mobile som använder tekniken för att koppla samman mobilen med högtalare, Assa Abloys mobila låsteknik och MasterCards betalningslösningar. I dag lanserade också Malmöbolaget Mobill en version av sitt mobilbiljettsystem där närfältskommunikation används för att verifiera biljettens äkthet.
Också Scalados medgrundaren Pierre Elzouki, som numera driver mjukvarubolaget Raviteq, nämner närfältskommunikation som ett hett område.
— Själva mobiltelefonen har blivit allt mer underordnad. Istället är det utvecklingen med molntjänster och kommunikationen däremellan som har blivit allt viktigare. En förklaring är Androids genomslag som gjort att många telefoner liknar varandra, trots att mobilföretagen givetvis gör vad de kan för att differentiera sig, säger Pierre Elzouki.
Charlotta Tönsgård, vd för Ideonbolaget Zimpl, räknar inte med att kunna sluta något avgörande avtal under dagarna i Barcelona. Men hon har haft många lovande möten.
— Det har gått riktigt bra. Vi har träffat flera potentiella investerare och möjliga kunder.
Charlotta Tönsgård hoppas kunna landa den första betalande kunden senast andra kvartalet i år. Innan dess ska hon ha tagit in tio miljoner kronor i riskkapital. Förhandlingar pågår med investerare.
Zimpl har utvecklat en teknik för snabb textinmatning på mobiltelefoner. Medan användaren skriver, försöker systemet förutspå nästa ord och föreslå det för inmatning. Enligt vad Rapidus erfar är koreanska LG ett av bolagen som testat tekniken.
På mobilmässan visar mjukvarubolaget Crunchfish från Malmö upp sin touchless-teknik där användarens handrörelser kan kontrollera den mobila enheten, utan att röra själva skärmen. I Barcelona har bolaget sex anställda på plats.
— Intresset har varit väldigt stort och vi hoppas kunna ha ett första avtal på plats med en kinesisk mobiltelefontillverkare innan sommaren. Parallellt jobbar vi med spelutvecklare som kan implementera mjukvaran i sina applikationer, säger Crunchfish ordförande Joachim Samuelsson.
Under mässan har Doro släppt två telefoner. Även i de äldre kundgrupperna, där Doro verkar, växer kraven på mer avancerade mobiler vilket bolaget börjat anpassa sig till. En av de två telefonerna som lanserades under mässan, PhoneEasy 622, är den första från Doro med videoinspelningsmöjligheter. I höst släpps ytterligare en mobil inom smartphonesegmentet.
— Jag har inte sett några större revolutioner kring mobilerna. Det finns en allmän trend mot mer molntjänster, säger vd Jérôme Arnaud till Rapidus.
Joel Lyth