onsdag 2 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Mobilbolag knyter band på mässa — närfältskommunikation het trend

Mobilmässan i Barcelona är inne på upploppet. I en rundringning tar Rapidus tempen på de skånska spelarnas reaktioner och reflektioner från årets stora branschträff.

Närfältskommunikation sticker ut som ett område som står inför ett genombrott på bred front.

Brittisk/svenska designstudion Ustwo, med 40 anställda vid kontoret i Malmö, gör comeback på mobilmässan efter några års frånvaro. Bolaget presenterar inte själv några specifika produkter, utan ser mässan som en möjlighet att knyta kontakter och förena existerande kunder. Anders Gran, marknadsansvarig på Ustwo i Malmö, menar att närfältskommunikation mellan mobiltelefoner och andra enheter, efter flera år på idéstadiet, nu får allt fler praktiska tillämpningar.

— När det gäller själva telefonerna är det få stora överraskningar, utan utvecklingen verkar ske mer i evolutionärt i mindre steg. Närfältskommunikation syns inom väldigt många segment och det gäller såväl stora aktörer som små spelare, säger Anders Gran.

Han nämner Sony Mobile som använder tekniken för att koppla samman mobilen med högtalare, Assa Abloys mobila låsteknik och MasterCards betalningslösningar. I dag lanserade också Malmöbolaget Mobill en version av sitt mobilbiljettsystem där närfältskommunikation används för att verifiera biljettens äkthet.

Också Scalados medgrundaren Pierre Elzouki, som numera driver mjukvarubolaget Raviteq, nämner närfältskommunikation som ett hett område.

— Själva mobiltelefonen har blivit allt mer underordnad. Istället är det utvecklingen med molntjänster och kommunikationen däremellan som har blivit allt viktigare. En förklaring är Androids genomslag som gjort att många telefoner liknar varandra, trots att mobilföretagen givetvis gör vad de kan för att differentiera sig, säger Pierre Elzouki.

Charlotta Tönsgård, vd för Ideonbolaget Zimpl, räknar inte med att kunna sluta något avgörande avtal under dagarna i Barcelona. Men hon har haft många lovande möten.

— Det har gått riktigt bra. Vi har träffat flera potentiella investerare och möjliga kunder.

Charlotta Tönsgård hoppas kunna landa den första betalande kunden senast andra kvartalet i år. Innan dess ska hon ha tagit in tio miljoner kronor i riskkapital. Förhandlingar pågår med investerare.

Zimpl har utvecklat en teknik för snabb textinmatning på mobiltelefoner. Medan användaren skriver, försöker systemet förutspå nästa ord och föreslå det för inmatning. Enligt vad Rapidus erfar är koreanska LG ett av bolagen som testat tekniken.

På mobilmässan visar mjukvarubolaget Crunchfish från Malmö upp sin touchless-teknik där användarens handrörelser kan kontrollera den mobila enheten, utan att röra själva skärmen. I Barcelona har bolaget sex anställda på plats.

— Intresset har varit väldigt stort och vi hoppas kunna ha ett första avtal på plats med en kinesisk mobiltelefontillverkare innan sommaren. Parallellt jobbar vi med spelutvecklare som kan implementera mjukvaran i sina applikationer, säger Crunchfish ordförande Joachim Samuelsson.

Under mässan har Doro släppt två telefoner. Även i de äldre kundgrupperna, där Doro verkar, växer kraven på mer avancerade mobiler vilket bolaget börjat anpassa sig till. En av de två telefonerna som lanserades under mässan, PhoneEasy 622, är den första från Doro med videoinspelningsmöjligheter. I höst släpps ytterligare en mobil inom smartphonesegmentet.

— Jag har inte sett några större revolutioner kring mobilerna. Det finns en allmän trend mot mer molntjänster, säger vd Jérôme Arnaud till Rapidus.

Joel Lyth

Mobilmässan i Barcelona är inne på upploppet. I en rundringning tar Rapidus tempen på de skånska spelarnas reaktioner och reflektioner […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Skånska börsvinnare första halvåret

    De skånska börsbolagen har gått rejält bättre än rikssnittet hittills i år. Men det finns en förklaring som är ganska nedslående. Rapidus har listan på bäst och sämst under första halvåret.

  • Oncorena får in 130 Mkr

    Cancerforskningsbolaget Oncorena i Lund får in 133 Mkr i en nyemission där pengarna i huvudsak kommer från ägarna Helth Cap, Linc och FSG. Kapitalet ska finansiera en fas 1-studie som pågått i tre år.

  • Hänt i vecka 26

    Ledningen hoppar av i Enzymatica och Peab medverkar till att sänka Sveriges koldioxidutsläpp med 7 procent. Det är några av nyheterna från förra veckan.


  • Axis – tio år efter Canons köp

    Det är nu tio år sedan Canon köpte Axis. Sedan dess har det gått minst sagt bra. Rapidus har tittat på 2024 års siffror och räknat ut hur mycket Canon skulle få betala om de köpte Axis i dag.

  • Doros aktie till väders

    Doro, som tillverkar mobiltelefoner för äldre, fick se sin aktie stiga kraftigt på måndagen. Rapidus anar varför.

  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Hologrambolaget vill ha 50 Mkr

    Teknologibolaget Realfiction Holding vill göra en företrädesemission på 50 miljoner kronor före kostnader. Pengarna ska användas till låneavbetalningar och till kommersiella aktiviteter kring bolagets 3D-hologram. 

  • Crunchfish: ”Vi har haft fel approach”

    Malmöbaserade Crunchfish aktie har gått upp med 100 procent sedan i fredags. Bolaget lade nyligen ner ett av två affärsområden och släppte en positiv patentnyhet. Men vd Joachim Samuelsson menar att något helt annat driver kursen.

  • Careium – ägarna sparkar ordföranden

    Doro-avknoppningen Careium hade en lysande utveckling under 2023 och fram till sommaren i fjol. Sedan dess har det gått trögare. Nu vill huvudägarna se resultat och sparkar ordföranden.

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.