I skuggan av Ubisoft Massive växer floran av expansiva nykomlingar bland Skånes spelutvecklare. Samtidigt kämpar många av de etablerade bolagen med krympande marginaler, visar Rapidus genomgång.
Massive sysselsätter i dag 250 personer med målet att rekrytera ytterligare 30 under hösten. Det har satt ordentligt avtryck i senaste bokslutet, som nu rapporterats in till Bolagsverket.
Räkenskapsåret april 2011 till mars 2012 omsatte verksamheten 130 miljoner kronor, en ökning med 40 procent. I dag är Massive en ren utvecklingsavdelning till franska spelkoncernen Ubisoft. Just nu arbetar studion bland annat på uppföljaren i spelserien Far Cry samt en onlineportal för Ubisofts samtliga PC-spel.
— Med vår bolagsstruktur säger omsättningen inget om hur försäljningen går av de spel vi utvecklar här, men den visar omfattningen av verksamheten, säger Ubisofts Malmöchef Martin Hultberg.
Massive står i dag för ungefär hälften av den samlade omsättningen för Skånes spelbolag. Men i undervegetationen har en handfull nystartade verksamheter på kort tid växt till sig ordentligt.
Spelkultur Malmö, som flyttade hit från Stockholm 2010, omsätter cirka tio miljoner kronor om året på att vidareutveckla det webbaserade fotbollsspelet Hattrick åt brittiska ägaren Zattikka. Även doldisen Swedish Game Development växer snabbt, senaste bokslutet landade omsättningen för Malmöbolaget på 16,3 miljoner kronor, med 13,1 miljoner kronor i vinst.
Helsingborgsbaserade Frictional Games redovisade i sitt första bokslut som aktiebolag en omsättning på 14,7 miljoner kronor och en vinst före skatt på 10,9 miljoner kronor. Intäkterna kom främst från skräckspelet Amnesia: The dark descent, som nu sålts i närmare en miljon exemplar. Under 2012 räknar vd Jens Nilsson med att omsätta runt 17 miljoner kronor medan vinsten blir något lägre då 12-mannabolaget plöjt ner mycket resurser i utvecklingen av nästa Amnesia-spel, som släpps i början på nästa år.
Pixelbite, även de i Helsingborg, ökade senaste räkenskapsåret sin omsättning från 6,1 till 14,5 miljoner kronor i omsättning. Vinsten steg samtidigt från 1,1 till 9,5 miljoner, uppger vd Mattias Olsson.
Tillväxten sker samtidigt som många av de etablerade bolagen redovisar försämrade resultat. South End Interactive, riskkapitalfinansierade Planeto och Aktietorgslistade Star Vault, som utvecklar ett fantasyäventyr för onlinespelare, redovisar alla miljonbelopp i negativa resultat. Även Junebud, som slutligen konkursade i somras, drar ner siffrorna.
Framgångssagan Illusion Labs har legat relativt stabilt sedan 2009. Senaste räkenskapsåret, som slutade i juni, ökade omsättningen 18 procent till 32 miljoner kronor, med 19 miljoner kronor i vinst, uppger medgrundaren Andreas Alptun.
— Det är rätt bra med tanke på att vi inte släppt några nya spel alls under året, men vi har ett tiotal gamla spel som ligger och tickar in pengar, säger han.
Samtidigt har omsättningen för bolaget Codify, där rättigheterna för det första Labyrinth-spelet ligger, sjunkit från 16,8 miljoner kronor i omsättning och 10,3 miljoner i vinst juni 2008-juni 2009 till ett par miljoner i omsättning och vinst.
Klicka här för listan på Skånes största spelbolag
Erik Olausson