fredag 22 november 2024

inloggad som

Industrimiljoner till Lund för snålare bensinmotorer

Trots dagens fokus på el- och hybridbilar har den klassiska fossilbränslemotorn långt ifrån spelat ut sin roll. Forskningscentret KCFP vid Lunds tekniska högskola har just fått 89 miljoner kronor i anslag för sin forskning kring bränslesnålare bensin- och dieselmotorer. Bland bidragsgivarna finns industrijättar som Volvo, Scania och Toyota. 

Pengarna kommer två veckor efter att Energimyndigheten gett 60 miljoner kronor till det närbesläktade forskningscentret Cecost, Center for Combustion Science and Technology, även det vid LTH.

KCFP, Kompetenscentrum för förbränningsprocesser, har funnits sedan mitten av 1990-talet och omfattar i dag närmare 20 forskare. Vid centret vidareutvecklas tekniken bakom de diesel- och bensinmotorer som driver 95 procent av Sveriges bilar. Fokus ligger främst på att utveckla motorer som fungerar vid lägre förbränningstemperaturer än dagens 3.000 grader för att minska mängden giftiga kväveoxider. Därmed hoppas forskarna få fram motorer med högre verkningsgrad utan att utsläppen av skadliga partiklar ökar.

— En bensinmotor har i dag en verkningsgrad på cirka 35 procent, en dieselmotor 40-45 procent. Vårt långsiktiga mål är en motor med 60 procents verkningsgrad, säger Bengt Johansson, professor vid institutionen för energivetenskaper och föreståndare för KCFP.

Den framtidsvisionen har väckt intresse från fordonsindustrin. Av de 89 miljonerna kommer en tredjedel från Energimyndigheten, en tredjedel från universitetet centralt och resten från centrets industripartner, däribland Volvo Cars, Saab Automobile, Scania, Toyota och Caterpillar.

Fram till 2013 ska pengarna räcka, vid det laget hoppas Bengt Johansson ha tagit fram en prototypmotor med minst 50 procents verkningsgrad.

Utöver att fila på olika bränsleblandningar och designen av interna motordelar tittar forskarna bland annat på vad som händer kemiskt under själva förbränningen. Här används specialmotorer som delvis är byggda av glas för att vara genomskinliga och ett laserverktyg utvecklat vid Cecost.

Erik Olausson

Trots dagens fokus på el- och hybridbilar har den klassiska fossilbränslemotorn långt ifrån spelat ut sin roll. Forskningscentret KCFP vid Lunds tekniska […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.

  • ”Det är dags att satsa”

    Malmöbaserade Haki Safety som tillverkar byggnadsställningar har lämnat sparbetingen bakom sig. Med ett förvärv för 100 Mkr markerar vd Sverker Lindberg att det är dags att satsa.

  • Thule gör miljardförvärv

    Fritidsprylföretaget Thule i Malmö köper australiensiska Quad Lock som tillverkar mobiltelefonhållare för cyklar och motorcyklar. – Nu tar vi Thule till nästa nivå, säger vd Mattias Ankarberg.

  • Lättnadsrally i Thule

    Börsbolagens rapporter för årets tredje kvartal fortsätter att strömma in. Bland dagens rapporter finns Haki Safety, Swedencare, Lime Technologies och Thule som fick aktiemarknaden att pusta ut.

  • Thule flyttar huvudkontoret

    Thule Groups huvudkontor lämnar de nuvarande lokalerna vid Mobilia i Malmö. Nästa sommar går flyttlasset.

  • Lundabolag i genombrottsaffär med Alfa Laval

    Lundabaserade EPFF säljer ett av sina patent till Alfa Laval. Affären innebär ett kommersiellt genombrott för bolagets teknologi.

  • Lundateknik för ellastbilar

    Lundabolaget Zemission vill lösa svårigheterna med elektrifiering av tunga lastbilar. I ett samarbete med fordonskomponenttillverkaren Alfdex i Landskrona förbereds serietillverkning av en komponent som ska öka räckvidden.

  • Bära eller brista för OXE Marine

    Båtmotortillverkaren OXE Marine i Ängelholm lanserar ett omfattande rekapitaliseringspaket på totalt 320 miljoner kronor. Men det är inte i hamn och om det spricker är en konkurs sannolik. Se här vad det hänger på.

  • Klirr i kassan för Katam

    Ett år efter senaste nyemissionen har Katam Technologies fått in nytt kapital. Då skulle bolaget intensifiera försäljningen i Latinamerika av sin AI-tjänst för skogsbruk. Nu är planen en utvidgning till Sydostasien.

  • Ny runda ska ta Enjay till break even

    Det Malmöbaserade värmeväxlarföretaget Enjay är ute på en ny finansieringsrunda. Enligt planerna är det sista rundan innan bolaget når break even under 2025.