tisdag 13 maj 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Topkarakter i ny undersøgelse til astmaprodukt fra Clinova Medical

Malmøvirksomheden Clinova Medicals astmainhalator Maxin høster stadig mere succes. En nyligt gennemført videnskabelig undersøgelse på børneskadestuen på Astrid Lindgrens børnehospital i Solna uden for Stockholm viser, at 93 procent af personalet på skadestuen mener, at en astmainhalator fra Clinova Medical AB er bedst for børnene. Undersøgelsen blev præsenteret på årets lægekongres i Göteborg i starten af måneden.

Personalets vurdering er baseret på, hvordan børnene reagerede på to af de mest anvendte inhalatorer i Sverige, Ailos og Maxin fra Clinova Medical. Clinovas inhalator tåltes bedst af børnene, blandt andet fordi den hurtigere giver effekt og er mere lydsvag.

Clinovas astmainhalator, som også anvendes af voksne, har været på markedet i syv år og er nu nummer tre i Sverige. Den omsætter for 2,5 millioner svenske kroner. Den årlige omsætningsvækst ligger på 25-30 procent.

— Vi satser på at blive størst i Sverige, siger adm. dir. Per Ljungvall, distriktslæge og konstruktøren bag Maxin.

Virksomheden tager nu for alvor skridtet ud på det nordiske marked. Det gøres ikke via en kampagne men ved mund-til-øre-metoden. Der er en stigende interesse, ifølge Per Ljungvall.

Per Ljungvall er eneejer af Clinova Medical AB. Han indledte sin virksomhed i slutningen af 80’erne med at konstruere en pude, som gør det lettere at måle blodtryk. Puden er solgt i 30.000 eksemplarer og er mønsterbeskyttet i USA. Hans tredje opfindelse er HandFree stetoskopet.

Al produktion er nu outsourcet til virksomheder inden for AGA-koncernen. Gaskoncernen har støttet Clinova og har en købsoption på virksomheden.

Malmøvirksomheden Clinova Medicals astmainhalator Maxin høster stadig mere succes. En nyligt gennemført videnskabelig undersøgelse på børneskadestuen på Astrid Lindgrens børnehospital […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Dug siktar på 100 Mkr

    Hittills i år har potatisdrycksföretaget Dug presenterat en rad nya kunder, mångdubblat omsättningen och sett aktien rusa på First North. Vd Helene Nielsen siktar på nya kapitalstarka investerare och jämför med Oatly.

  • Ny kris i Prostalund

    Snart två år efter en uppslitande maktkamp om Prostalund talar nu bolaget om att det kan bli tal om konkurs. Aktien störtdyker efter ett pressmeddelande på måndagkvällen. Detta har hänt.

  • Opticept tar lån efter sur emission

    Opticept fyller på nytt på kassan för att kunna växa. Med en kommersiell expansion siktar bolaget på ett positivt kassaflöde. Men nu är det lån och inte riskkapital som gäller.


  • Öresundsbron 25 år: Stephan Müchlers kravlista

    Den fulla potentialen är långt ifrån nådd med Öresundsbron som i år fyller 25 år.
    Det finns mycket kvar att förändra i vår region, säger Sydsvenska Handelskammarens vd Stephan Müchler.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i december

    Ikea i danskt blåsväder, svenska vapen för miljarder och miljardförluster i Northvolt för danska pensionssparare – det är några av de danska mediernas berättelser om Sverige i december.

  • Bron (inte) på väg att bli kassako för Skåne

    Ett infrastrukturbeslut i riksdagen utlöste nyligen jubel hos Region Skåne. Öresundsbrons intäkter ska återinvesteras i skånska vägar och järnvägar, lovar regeringen. Men stämmer det verkligen att bron snart är helt avbetald? Rapidus reder ut.

  • Protester mot Köpenhamns nya ö

    Protesterna tilltar mot den nya ön, Lynetteholmen, som Köpenhamn planerar att bygga i Öresund. Onödig och kommer att hindra vattengenomströmningen i Öresund, anser kritkerna. Se här vad det kommer att kosta.

  • Därför köper danska staten Kastrup

    Danska staten köper ut Köpenhamns flygplats Kastrup från börsen. Danmark, som även gått in som ägare i räddningen av SAS, tar därmed ett helhetsgrepp om landets flyginfrastruktur.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i november:

    En dålig svensk miljökommissionär, skydd för varumärket “Sverige” och svensk life science-strategi – det är vad som har uppmärksammats i media i Danmark senaste månaden.

  • Media Evolution i danskt samarbete

    Media Evolution har tröttnat på den långsamma integrationen i Öresund och har träffat avtal med sin motsvarighet i Köpenhamn, Bloxhub. ”Det är bara första steget”.

  • Danskar skriker efter svensk arbetskraft

    Den danska efterfrågan på svensk arbetskraft är i starkt ökande. Det vittnar Dansk-Svenska Handelskammaren om, som räknar med en fördubbling av Öresundspendlingen.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i oktober

    Sagt om Sverige i Danmark i oktober: Tivoli utan svenskar som drivkraft, svensk polischef blir dansk superstjärna, “kinesiska Volvo”.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i Danmark i september

    En dansk trafikprofessor dissar de svenska planerna på en ny Öresundsförbindelse. Det är det mest uppseendeväckande uttalande som gjorts om Sverige i danska medier den senaste månaden.