måndag 30 juni 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

PR-bureau i København søger svensk partner

Det seneste halve år har betydet en hurtig og kraftig tilvækst for PR-Gruppen med lokaler i Kommunikationshuset.dk i Lille Strandstræde i Nyhavn.

Omsætningen i første kvartal i år svarer til hele sidste års, fortæller PR-bureauets grundlægger og ejer Lisbeth Wirgowitsch, uden at ville oplyse nogle tal. Forklaringen på tilvæksten er primært, at opgaverne fra de eksisterende kunder er vokset i omfang.

I Danmark samarbejder PR-Gruppen med reklamebureauerne D’arcy, Sylvester-Hvid & Partners samt Lowe Lintas & Partners.

Nu leder man også efter svenske PR- og reklamebureauer at samarbejde med, når danske kunder ønsker at krydse Sundet. Til dette formål har man ansat Steen Mørch-Petersen, som har stor erfaring med at etablere samarbejde med svenske virksomheder.

— Det er svært at sidde i Danmark og vælge rigtigt blandt de svenske medier. Der er store kulturelle forskelle, og budskabet skal forstås af modtageren. Det kræver lokalkendskab, siger Lisbeth Wirgowitsch, som også forudser tilsvarende alliancer i Norge og Finland på længere sigt.

I den senere tid har PR-Gruppen orienteret sig stadig mere mod områderne bioteknologi og IT. Forskningsparken Symbion er blandt de 10-12 kunder, ligesom den danske gren af internetpladebutikken Boxman. Blandt de øvrige kunder er mediebureauet Carat.dk og Crafoord Auktioner efter købet af danske Nellemann & Thomsen.

PR-Gruppen har i dag tre ansatte og er i færd med at ansætte yderligere en person. To freelancejournalister er også tilknyttet bureauet.

Virksomheden blev grundlagt i 1996 af Lisbeth Wirgowitsch, der har en baggrund som journalist på blandt andet Berlingske Tidende og Markedsføring.

Det seneste halve år har betydet en hurtig og kraftig tilvækst for PR-Gruppen med lokaler i Kommunikationshuset.dk i Lille Strandstræde […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Skånska börsvinnare första halvåret

    De skånska börsbolagen har gått rejält bättre än rikssnittet hittills i år. Men det finns en förklaring som är ganska nedslående. Rapidus har listan på bäst och sämst under första halvåret.

  • Oncorena får in 130 Mkr

    Cancerforskningsbolaget Oncorena i Lund får in 133 Mkr i en nyemission där pengarna i huvudsak kommer från ägarna Helth Cap, Linc och FSG. Kapitalet ska finansiera en fas 1-studie som pågått i tre år.

  • Hänt i vecka 26

    Ledningen hoppar av i Enzymatica och Peab medverkar till att sänka Sveriges koldioxidutsläpp med 7 procent. Det är några av nyheterna från förra veckan.


  • Broloppet drar in miljoner till idrotten

    På söndag går startskottet till Broloppet. Startplatserna är slutsålda och det innebär miljoner till föreningsidrotten på båda sidor sundet. Rapidus har tagit reda på Broloppets ekonomi.

  • Öresundsbron 25 år: Stephan Müchlers kravlista

    Den fulla potentialen är långt ifrån nådd med Öresundsbron som i år fyller 25 år.
    Det finns mycket kvar att förändra i vår region, säger Sydsvenska Handelskammarens vd Stephan Müchler.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i december

    Ikea i danskt blåsväder, svenska vapen för miljarder och miljardförluster i Northvolt för danska pensionssparare – det är några av de danska mediernas berättelser om Sverige i december.

  • Bron (inte) på väg att bli kassako för Skåne

    Ett infrastrukturbeslut i riksdagen utlöste nyligen jubel hos Region Skåne. Öresundsbrons intäkter ska återinvesteras i skånska vägar och järnvägar, lovar regeringen. Men stämmer det verkligen att bron snart är helt avbetald? Rapidus reder ut.

  • Protester mot Köpenhamns nya ö

    Protesterna tilltar mot den nya ön, Lynetteholmen, som Köpenhamn planerar att bygga i Öresund. Onödig och kommer att hindra vattengenomströmningen i Öresund, anser kritkerna. Se här vad det kommer att kosta.

  • Därför köper danska staten Kastrup

    Danska staten köper ut Köpenhamns flygplats Kastrup från börsen. Danmark, som även gått in som ägare i räddningen av SAS, tar därmed ett helhetsgrepp om landets flyginfrastruktur.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i november:

    En dålig svensk miljökommissionär, skydd för varumärket ”Sverige” och svensk life science-strategi – det är vad som har uppmärksammats i media i Danmark senaste månaden.

  • Media Evolution i danskt samarbete

    Media Evolution har tröttnat på den långsamma integrationen i Öresund och har träffat avtal med sin motsvarighet i Köpenhamn, Bloxhub. ”Det är bara första steget”.

  • Danskar skriker efter svensk arbetskraft

    Den danska efterfrågan på svensk arbetskraft är i starkt ökande. Det vittnar Dansk-Svenska Handelskammaren om, som räknar med en fördubbling av Öresundspendlingen.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i oktober

    Sagt om Sverige i Danmark i oktober: Tivoli utan svenskar som drivkraft, svensk polischef blir dansk superstjärna, ”kinesiska Volvo”.