Kort sagt: Malmö och Köpenhamn har med en ny strategi skickat ut resten av Öresundsregionen på ett sidospår. Det skapar djup splittring, men är heller inte så kasst som det först kan låta.
Istället är det upplagt för en dynamik som saknats i Öresundssamarbetet i flera år.
Av Keld Broksø, Köpenhamnsredaktör
Några gånger ligger djävulen i detaljerna och det outtalade. I Øresundskomiteens nyhetsuppdatering finns inte ett spår av förra veckans nyhet att Malmö och Köpenhamn presenterat en ny gemensam strategi, kallad Copenhagen-Malmö 2025.
Nu ligger den riktiga nyheten inte så mycket i strategin som sådan. För tillfället är den mest ord, ord och ord som så många andra politiska ambitioner. Utan nyheten ligger det faktum att Malmö och Köpenhamn helt sonika ger sig iväg på det ensamrace som varit på gång senaste åren.
Strategin kan inte tolkas på annat sätt än att de två städernas samarbete är viktigare än hänsynen till resten av regionen. Det skapar självklart en djup splittring, vilket skulle kunna förklara frånvaron i Øresundskomiteens nyhetsuppdatering.
Här följer de viktigaste grundpelarna i den nya strategin, med ett klart avståndstagande till det övriga Öresundssamarbetet:
* Malmös kommunstyrelseordförande Katrin Stjernfeldt Jammeh (S) och överborgmästaren i Köpenhamn Frank Jensen (S) hymlar inte med att det handlar om Köpenhamn-Malmö-regionen, och inte om Öresundsregionen som faktiskt icke nämns med ett enda ord i deras gemensamma utspel. Det är ett klart linjebrott från den hittillsvarande varumärkesstrategin.
* Det nyligen avhållna investeringsmötet Copenhagen Malmö Summit bekräftade för de båda representanterna att intresset från internationella investerare för städerna var stort, men att det finns behov av ökat samarbete dem emellan. Men igen, inte ett ord om resten av Öresundsregionen vilket är mycket talande för det nya soloracet.
* Jammeh och Jensen slår fast att Malmö och Köpenhamn ska vara Skandinaviens ekonomiska centrum och befästa sin position som Europas största universitetsregion. Här finns en ytterligt intressant detalj. Efter den brutala avlivningen av Øresundsuniversitetet och Øresund Science Region för några år sedan signaleras här en önskan om att återskapa något liknande. Men alltså bara för Malmö och Köpenhamn.
Slutligen har de två borgmästarna flera gånger framhållit sin önskan om en Öresundsmetro, helt oberoende av HH-projektet och tankarna på en förbindelse mellan Själland och Landskrona.
Det kräver starkt nedsatt syn och total förnekelse av existerande Öresundsamarbeten om man ska missa den totala splittring som råder i regionen.
Men frågan är, who cares?
Frånvaron av statliga myndigheter i exempelvis Øresundskomiteen har länge signalerat att de två regeringarnas fokus glidit bort från Öresundsfrågan. Och inte heller lokalt och regionalt har integrationen Sverige-Danmark haft något större utrymme senaste åren.
Splittringen som Malmö och Köpenhamn står för lamslår ytterligare Öresundsregionens handlingskraft och vitalitet — men inte en endaste någon verkar protestera. De verkliga konsekvenserna får vi se på lite längre sikt när det nya samarbetet cementeras i handling. Men kanske är det så att Malmös och Köpenhamns sololopp inte blir helt tokigt?
Nej, det är faktiskt så att det kan vara en väg framåt.
De båda städerna skär bort ett övre byråkratisk lager och tillskanskar sig en långt större handlingsfrihet att göra det nödvändiga. Istället för att dra in två hela regioner med åtskilliga småstäder i beslutsprocessen, kan de två städerna helt på egen hand besluta om gemensamma insatser på exempelvis arbetsmarknad och inom turist- och näringslivsorganisationer.
Sammanslagningar av de sistnämnda har det talats länge om, men under protester från övriga Öresundsregionen. Det behöver Malmö och Köpenhamn nu inte bekymra sig om.
Även om det inte blivit någon större debatt runt det nya utspelet så betyder samarbetet att Skåne och Själland tvingas följa efter Malmö och Köpenhamn ifall de överhuvudtaget vill ha en framtida roll i en Öresundsregion med pånyttfödd dynamik.
Därigenom kan splittringen bli nyckeln för framtidens Öresundssamarbete.
Klik her for at se dansk version af artikeln