fredag 22 november 2024

inloggad som

Skåne har tappat makten över sin livsmedelsindustri

Kort sagt: Skånemejerier är bara senast i raden av inhemska livsmedelsföretag som går till utländska händer. Framöver kommer de stora investeringsbesluten tas långt härifrån. För regionens entreprenörer är det ingen gynnsam utveckling.

Av Kristian Svensson, chefredaktör

Skånemejerier säljs till franska Lactalis, Dr PersFood (tidigare Druvan) går till norska Kavli och Absolut Vodka blir guldägget hos likaledes franska Pernod.

Det är tre av de senaste årens storaffärer inom livsmedel där skånska företag tas över av utländska ägare. Längre tillbaka har Felix, Sockerbolaget, Åhusglass med flera gjort samma till synes förutbestämda resa.

Trots alla fälttester där konsumenterna efterfrågar lokalproducerat är lönsamheten hårt pressad, hela vägen från lantbrukaren på Söderslätt till köttbullebandet på Procordia Food. Lösningen har varit storskalighet och jakt på synergier i internationella koncerner.

Därmed har den högsta makten över en industri som sysselsätter mer än 60.000 personer i Skåne flyttat ut.

Nu fattas de tunga besluten hundra mil från verksamheten. Självklart ser prioriteringarna och nätverken annorlunda ut där. Dessa långdistansförhållanden brukar vara en varningslampa för neddragningar och avvecklingar. Kanske kan livsmedelsbranschen hålla emot den utvecklingen något, eftersom kopplingen till lokala leverantörer är så viktig. Findus har sina ärtor, Felix gurkorna och Skånemejerier bygger på den skånska mjölken.

Men det finns andra beslut som kan komma att falla ut till skånsk nackdel framöver.

Bondeägda Skånemejerier, som inom kort blir en del av världens största mejeriföretag, har legat i framkant vad gäller innovation och samarbete med mindre teknikbolag. I början av nittiotalet storsatsade man på ett helt oprövat kort, en fruktdryck med nyttiga bakterier. Då visste ingen att Proviva skulle bli en knallsuccé, utan mejericheferna valde helt enkelt att tro på det lilla forskarbolaget Probi i Lund, som står bakom bakterierna.

Vilket utrymme finns det för denna typ av vågade investeringar när personliga kontakter satts ur spel och lokalpatriotismen drar åt annat håll?

Idag drivs livsmedelsindustrin av volym- och prisfrågor. Det handlar mer om hur fabriken ska fyllas, än vad kunderna kan tänkas vilja ha om tio år. Stora företag är inte speciellt riskbenägna. Alltför mycket står på spel för att de där vilda greppen ska tas.

Därför behövs uppstickarna.

Och omvänt behöver uppstickarna de stora spelarna. Till skillnad från exempelvis mjukvarubranschen är fysisk distribution och butikskanaler kostsamt för nybakade livsmedelsföretag. Oatly i Landskrona har sedan mitten av nittiotalet lyckats ta sin havremjölk från idé till en omsättning på närmare 200 miljoner. Även här var Skånemejerier en tidig partner. Än idag samarbetar bolagen runt just transport och försäljning.

För Probi öppnar Lactalisaffären nya vägar. Liksom Oatly har Probi kommit över den så kallade dödens dal och bevisat sin idé med flera stora kundavtal. Vid sidan av Proviva, som 2021 helt övergår till franska Danone i en affär värd hundratals miljoner, finns de nyttiga bakterierna i Skånemejeriers juice Friscus. Frågan är hur samarbetet nu kan utvecklas på koncernnivå.

Storföretagen är väl medvetna om att de måste bli mer innovativa. Några har valt att engagera sig i forskningsmiljöer som Antidiabetic Food Center i Lund och Linc i Landskrona. Vid sidan av detta har Lunds universitet fått EU-medel för att bygga upp en Knowledge Innovation Community kring livsmedel, så det pågår febril aktivitet inom området.

Men bortom de breda penseldragen behöver uppstartsbolag konkreta samarbeten. Det handlar om partnerskap i de avgörande men så riskfyllda, tidiga faserna. Här ökar dessvärre hindren med avståndet till styrelserummet där beslutet tas.

Kort sagt: Skånemejerier är bara senast i raden av inhemska livsmedelsföretag som går till utländska händer. Framöver kommer de stora […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Rejäl premie när Probi köps ut från börsen

    Probiotikabolaget Probis huvudägare Symrise vill köpa ut bolaget från börsen. Vd Anita Johansen litar på köparens löften om att Probi ska få fortsätta med fristående verksamhet i Lund.

  • Opticept växlar upp

    Lundabolaget Opticepts största delägare, som även är största kund ,bidrar med finansiering till produktion av utrustning. Men Opticept ser genombrottet komma även för andra produktsegment och startar en kapitalrunda för att resa 80 miljoner kronor.

  • Psykobiotika ska lyfta Probi

    Probis omsättning minskade med 8 procent under tredje kvartalet. Det är en fortsättning på en flera år lång fallande trend. Vd Anita Johansen hoppas att en ny upptäckt ska leda till en vändning.

  • Hon blir Krinovas nya vd

    Finanskvinnan Ulrika Hasselgren tillträder som ny vd för Krinova Incubator & Science Park i början av januari. Hon kommer närmast från rollen som hållbarhetschef i Coeli-gruppen.

  • Internationellt i Skåne om framtidens mat

    Kristianstad-inkubatorn Krinova Incubator & Science Park slår på stort för framtidens mat med “Spot on Food”, en internationell konferens om framtidens livsmedel.

  • Nothing Fishy i Lejonkulan

    Rapidus podd Lejonkulan tar nya kliv och lanserar nu formatet vodd, det vill säga filmade intervjuer. I studion har vi denna gång Ola Secher som tillsammans med sin kollega Jared Christensen är grundare av matföretaget Nothing Fishy.

  • Dug räddar kassan

    I ett år har Helene Nielsen varit vd för potatisdrycksföretaget Dug, tidigare Veg of Lund. Nu har hon städat, renodlat och sparat. Men en sinande kassa måste nu fyllas. Det ser hon ut att klara, men det blir dyrt.

  • Opticept tar nya steg

    Lundabolaget Opticept satsar på ett nytt kundsegment när bolaget går in som delägare i Malmöbolaget Simply No Waste, som förädlar restprodukter från livsmedelsindustrin.

  • Pågen har växt ur Malmö

    SOMMARINTERVJU: 300 000 stycken Lingongrova per vecka ska bli fler. Det har Pågens vd Anders Carlsson Jerndal tänkt sig. Men i Malmö går det inte att baka fler utan att bygga ut fabriken. Pågen är ytterligare ett klassiskt Malmöföretag som staden misslyckas med att låta växa.

  • Rapporter vecka 30

    Skånes största börsbolag Alfa Laval redovisade i förra veckan sitt andra kvartal. Det är den främsta fingervisning om vart konjunkturen är på väg som vi får från ett skånskt bolag. Här ser du hur det gick.