Kort sagt: Den grundläggande marknadsföringen av Öresundsregionen på internet är bristfällig. Argumentet om Öresund som stark kunskapsmetropol utnyttjas inte. Klickar man på ett urval av nätets engelskspråkiga hemsidor är det brist på länkar som leder vidare och den konkreta servicen erbjuds bara nationellt och nästan all information hålls på ett övergripande plan.
Det krävs en insatsgrupp för att få organisationerna att samarbeta och åtminstone virtuellt få internationella genomslag man kan önska till brons tioårsjubileum.
Av Keld Broksø, Rapidus Köpenhamnsredaktör
Det enkla är ofta det svåra – också när det gäller att marknadsföra Öresundsregionen. Det saknas ordentliga länkar till Öresundsregionens möjligheter. Det är så enkelt, och samtidigt så svårt.
I flera analyser har Rapidus behandlat olika delar av marknadsföringen, både möjligheter, initiativ och brister. Men en ny chans för att få ordning på den enklaste formen av marknadsföring kommer nu: Nästa år fyller Öresundsregionen och Öresundsbron tio år. Flera organisationer har gått ihop för att markera födelsedagen. En dag som både kan engagera befolkningen i regionen och få internationell genomslagskraft, som det stått i ett pressmeddelande. Øresundskomiteen ska lägga fram visioner för de kommande 15-20 åren för regionens utveckling i början av 2010, och Öresundsbron ska uppmärksamma födelsedagen den första juli samma år.
Forum för marknadsföring i Öresundsregionen, som är en samarbetsgrupp mellan ett antal Öresundsföretag, har tillsatt en ledningsgrupp och administrativ enhet som ska arbeta med födelsedagen. Och de behöver idéer, sägs det.
För alla som är minsta intresserade av kommunikation är det skrämmande att se hur visionen om Öresundsregionen som kunskapsmetropol saknar fokus och berättarglädje när det handlar om att hävda sig mot omvärlden. Styrkan utnyttjas inte, inte ens av aktörerna själva. Det syns tydligt om man googlar fram Öresundsregionen på engelska.
De många Öresundshemsidorna leder oftast bara vidare till andra Öresundshemsidor. De tar sig inte an uppgiften att hjälpa folk direkt om de söker på något som innehåller Oresund. Sökordet i sig själv ger 1.470.000 träffar på google.dk, men först på tredje sidan dyker något upp på engelska. Då handlar det om Øresund Network, som på sin förstasida – på danska – berättar att Øresund Network AB lades ner den 31 december 2007.
Då går det bättre att söka på Oresund Region med 196.000 träffar. Där hittar man nämligen många engelska inledningar, men texterna går snart över i danska eller svenska. På engelska får läsarna bara de goda argumenten för att besöka, studera eller investera i Öresundsregionen, men sedan blir det tyst. Vart vänder man sig för att få reda på mer? Det är den vanliga obesvarade frågan, om en utländsk besökare skulle köpa alla argumenten.
Exempelvis lär en doktorand se ut som ett frågetecken efter att ha fått argumenten för att ta sin examen i området. Inget visar honom eller henne vidare. Region Sjælland och Hovedstaden utmärker sig genom att inte ge några ingångar till Öresundsområdet alls. Det är i sig ganska märkligt eftersom båda har angivit att (mest beskrivet på danska) de ser regionkänslan i Öresund som en del av sin styrka.
Den vanligaste informationen på engelska är länkar för att komma vidare för att komma vidare till övriga regionala eller nationella organisationer. Men där fångas man i en moment 22-situation så snart man vill åt något konkret eller ha svar på en fråga. Region Skånes hemsida är ett svart hål och ger inga träffar om man söker på engelska på Oresund eller Oresund Region.
Går man stenhårt fram i jakten på regional kunskap hos Öresund Science Region är det även där svårt att hitta riktiga, konkreta varor på hyllorna utöver hänvisningarna. Det saknas historier, som en intresserad person utifrån kan förhålla sig till och använda, för att förstå vad det hela handlar om.
Medicon Valley Alliance, MVA, skiljer ut sig på ett positivt sätt genom att ha hela sin verksamhetsberättelse på engelska. På
Öresundsuniversitetets engelska sida landar man däremot snabbt i danska och svenska, så snart man lämnat de övergripande texterna. Den bästa länken där är student gateway, där det enda som finns är en kontaktperson för att komma vidare.
Copenhagen Capacity har helt tagit bort ordet Öresund från sin förstasida, men man hittar regionen på ett ytligt plan, även på engelska, om man klickar sig in i menyerna. Det kan definitivt förbättras.
Det saknas en insatsgrupp som kan få företag och andra organisationer att arbeta bättre tillsammans och tydligare berätta vilka möjligheterna faktiskt är förutom de stora rubrikerna. Och för vem regionen kan göra nytta.
De behöver matas med idéer eftersom man i detta nu lämnar virtuella utländska besökare i sticket, om någon vill veta annat än hur bra det går för regionen. De som inte förstår svenska eller danska lämnas med frågan Oresund – what? och klickar sig vidare till andra regioner, som är bättre på att sälja sig på nätet. Det är hög tid att ta vara på chanserna för att utnyttja tioårsjubileet för regionen och bron också virtuellt, och göra allvar av internationell genomslagskraft.
Keld Broksø