Danska staten köper ut Köpenhamns flygplats Kastrup från börsen. Danmark, som även gått in som ägare i räddningen av SAS, tar därmed ett helhetsgrepp om landets flyginfrastruktur.
Flyplatsbolaget Københavns Lufthavne A/S är noterat på Köpenhamnsbörsen och blev en aktieraket på måndagen med en uppgång på 60 procent. Företagets värde ökade därmed till cirka 46 miljarder danska kronor.
Den danska staten ägde sedan tidigare 39,2 procent av aktierna. Om det går som planerat med konkurrensmyndigheternas godkännande, kommer den danska staten äga 98 procent av aktierna. Det är en 180-graders vändning för den danska staten, som har sålt av aktier de senaste decennierna.
De statliga aktieköpen genomförs i huvudsak från pensionsbolaget ATP för 32 miljarder danska kronor. För de pengarna får den danska staten 59,4 procent av aktierna. Utöver den post som sedan tidigare är i statens ägo. Detta gör den danska staten till huvudägare igen för första gången på 24 år.
Syftet med den statliga anskaffningen är att trygga flygplatsen i kombination med räddningsaktionen i SAS som är huvudaktör på den danska flygplatsen. Köpenhamns flygplats är central för dansk infrastruktur och den internationella tillgängligheten i hela Norden
SAS kom ut ur sitt konkursskydd först i augusti i år efter två års kamp för överlevnad.
Innehavet inte evigt
Den danska regeringen och stödjande partier står bakom köpeavtalet. Det betyder dock inte att den danska staten kommer att äga nästan hela företaget i framtiden. Statens ägarandel måste minskas till 50,1 procent “över tid”, vilket ger utrymme för framtida, privata aktieägare.
Statens insteg lovordas av den mäktiga arbetsgivarorganisationen Dansk Industri. De anser att staten tar “medansvar för en vital del av vår gemensamma infrastruktur”.
Under 2023 hade flyplatsbolaget en omsättning på 4,1 miljarder danska kronor och en vinst före skatt på 398 miljoner danska kronor.
Investeringsekonomen Per Hansen från Nordnet påpekar på sajten Finans att den danska staten måste tro att “Köpenhamns flygplats är gigantiskt undervärderad”, när staten räknar med att kunna sälja aktier igen utan förluster.
Och Jacob Pedersen, chef för aktieanalys på Sydbank, säger att miljardaffären inte får honom att falla av stolen.
”När jag tänker på hur ivriga politikerna var att rädda SAS är det logiskt att staten tar över en majoritetsandel av flygplatsen,” säger Jacob Pedersen till Finans.
Bortsett från gårdagens uppgång har aktien fallit med 50 procent sedan sommaren 2022.
Keld Broksø