onsdag 4 december 2024

inloggad som

Danmarkskollen – sagt om Sverige i november:

En dålig svensk miljökommissionär, skydd för varumärket “Sverige” och svensk life science-strategi – det är vad som har uppmärksammats i media i Danmark senaste månaden.

Sveriges miljökommissionär Jessika Roswall föll igenom: Danska medier noterade att Bryssel kände lukten av blod när Sveriges miljökommissionär Jessika Roswall kom för en utfrågning i Europaparlamentet.

Jessica Roswall

“En svag kandidat som riskerade att bli dumpad”, skrev till exempel dagstidningen Politiken. Anledningen: Sverige är inte tillräckligt grönt. Sverige har röstat nej till en lag om naturrestaurering – och en lag mot avskogning lyckades Sverige få försenad.

Dessutom uttalade sig Jessika Roswall mot ökade insatser för biologisk mångfald. Och hon svarade inte på frågor om när ett förbud mot Pfas i till exempel kosmetika och kläder kan träda i kraft. Jessika Roswall fick därför vänta lite innan hon kunde godkännas, skriver danska medier.

Danska medier jämför svensk och dansk life science-strategi

Med bara en veckas mellanrum har först Danmark och sedan Sverige lanserat en nationell life science-strategi. De danska branschmedierna Medwatch och Medtechwatch är inte ensamma om att jämföra strategierna.

Euractiv, en oberoende europeisk nyhetssajt med fokus på EU och kontor i Bryssel, Paris och Berlin, har också följt efter när det gäller att jämföra strategier.

Medwatch noterar bland annat att Sveriges strategi har en större vilja till samarbete med Danmark, men i övrigt är strategierna likartade. Sverige har dock ett större fokus på hållbarhet och samarbete mellan länder.

Euroacitiv konstaterar att tillväxtmålen är likartade, men att Sverige har en bredare syn på gränserna. Den danska strategin kommer att fördubbla exporten från 23 miljarder euro till 46 miljarder euro fram till 2030, och regeringen kommer att avsätta 53 miljoner euro 2024-2027 för att framtidssäkra dansk life science.

Sverige har inga specifika tillväxtmål, men tidigare i höst föreslog den svenska regeringen att öka den totala forskningsbudgeten med 565 miljoner euro från 2025 till 2028. Under 2022 exporterade Sverige life science till ett värde av 16 miljarder euro. Kathrine Bengaard Poulsen, dansk vd för Novo Nordisk i Sverige, är positiv till både den danska och svenska life science-strategin.

Bara Sverige måste vara “Sweden”

Sverige vill skydda sin identitet mot sju andra “Sweden” i världen. Det skrev Jyllands-Posten i en stor och humoristisk artikel. Sverige hoppas att ett land ska vara ett varumärke. Sverige har därför ansökt om att registrera “Sweden” hos Europeiska unionens immaterialrättsmyndighet, EUIPO. Sju andra “Sweden” är för rörigt, enligt Visit Sweden.

Inte ens USA:s president Joe Biden kan hålla rätt på länderna: Vid ett Nato-toppmöte 2022 hänvisade han till Schweiz när han diskuterade Swedens – Sveriges – önskan om Natomedlemskap.

Sverige vill undvika att turister bokar resor till “fel” Sweden: Det finns sex i USA och ett i Indonesien. Det finns 51 Berlin, 55 olika Washington och 17 Amsterdam. “Danmark” finns på 19 ställen, bland annat är det en by med 500 invånare sydost om Uppsala i Sverige, som Visit Sweden inte nämner.

Keld Broksø

En dålig svensk miljökommissionär, skydd för varumärket “Sverige” och svensk life science-strategi – det är vad som har uppmärksammats i media i Danmark senaste månaden.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Yazen vill växa som Angry Birds

    Sedan en kvarts miljard landat på kontot hos den digitala överviktskliniken Yazen siktar bolaget på att växa i Europa. Finansieringsrundan medförde breddad kompetens på ägarlistan. Men vad har Angry Birds med det att göra?

  • Sharkmob avbryter i London – personalen uppsagd

    Malmö-speljätten Sharkmob har i det tysta avbrutit utvecklingen av en storsatsning kring ett så kallat AAA-spel och sagt upp personal vid en påkostad prestigestudio i London.

  • Trögt för sydsvensk export

    Trots ekonomiska utmaningar ser sydsvenska exportföretag optimistiskt på framtiden. Men orderingången från norra Europa, dit en stor andel av exporten går, är för tillfället trög. Det är framförallt tillverknings- och byggbolagen som drabbas.