Lundabolaget Akribian, som utvecklat matematikspelet Count on Me, har gått i konkurs efter att ha misslyckats med att skapa intäkter och finansiera verksamheten. Just nu pågår en budgivning om spelet och de immateriella rättigheterna.
– I normalfallet när en startup går i konkurs finns det inte så mycket av värde kvar i bolaget, det brukar vara några skrivbord och datorer. Här har man en färdig produkt som man har lagt flera miljoner på att utveckla, Min förhoppning är att appen ska leva vidare, säger konkursförvaltaren Jimmy Pilo från Ackordscentralen Syd.
Rapidus har vid upprepade tillfällen sökt Akribians grundare, Martin Hassler Hallstedt och Henrik Rosvall, för en kommentar.
– Jag har inget att säga, svarar Martin Hassler Hallstedt och lägger på luren.
Akribians största fordringsägare är Almi Företagspartner. Andra som gjort förluster är privata investerare som totalt satsat över 50 miljoner i appen, inkluderat pengar som gick till forskningen som låg till grund för bolaget.
– Den här appen har varit gratis att ladda ner och kopplad till någon typ av abonnemang, riktad direkt till föräldrar till lågstadiebarn. Jag är ingen expert på hur man tjänar pengar på appar, men här verkar problemet ha varit just det. Om jag förstår det rätt så försökte man med en ny emissionsrunda i somras, men där sa ägarna stopp, säger Jimmy Pilo.
En av delägarna som satsat kapital i Akribian, som tidigare hette Scientific EdTech, är Nordic Game Ventures.
– Det är väldigt svårt att lyckas med lärospel, även om man har en överlägsen produkt som Akribian hade. Man måste ta rätt väg till marknaden och ha en balans mellan utveckling och försäljning. Vi skrek i högan sky att bolaget fort behövde ändra inriktning, men de uppfyllde inte våra tydliga önskemål. Därför valde vi att inte gå med i fler investeringsrundor. Vi är väldigt ledsna för att detta högt begåvade team inte lyckades denna gång, säger Nordic Games grundare Erik Robertson.
Emiliano Strauss