fredag 18 oktober 2024

inloggad som

Elonroad dubblar antalet anställda

|  
|  

Elvägsutvecklaren Elonroad har hittills i år dubblat antalet anställda och ökar nu takten i produktutvecklingen. Bolaget har också signerat en avsiktsförklaring med skånska Sibbhultsverken som enligt planen ska massproducera Lundabolagets elvägssystem. 

– Vi har framför allt rekryterat utvecklingsingenjörer och vuxit till 25 anställda sedan årsskiftet. Vår vd Karin tog in 22 miljoner i våras och de pengarna har främst gått till det. Nu ska vi produktifiera tekniken på riktigt, det har också varit fokus i rekryteringarna, säger Elonroads operativa chef Anna Wieslander. 

För tre år sedan fick Elonroad sitt första stora genombrott när konsortiet Evolution Road vann en upphandling värd 96 miljoner. Inom ramen för projektet fick Elonroads teknik – en skena som laddar fordon i farten – testas och demonstreras på en kilometerlång sträcka i Lund. 

Nu hoppas bolaget på nästa stora genombrott när Trafikverket upphandlar nästa steg i statens elvägssatsning: Att anlägga en permanent elväg på E20 mellan Hallsberg och Örebro. 

– Vi hoppas att vi ligger bra till efter framgångarna med teststräckan och vi behöver förbereda oss för att leverera om vi vinner. Samarbetet med Sibhultsverken är ett led i det, säger Anna Wieslander.

Sibbhultsverken producerar komponenter till den tunga fordonsindustrin och har ungefär 150 anställda. 2020 omsatte bolaget 745 miljoner kronor, dess lägsta omsättning på sex år. Om upphandlingen går vägen är tanken att Sibbhultsverken ska stå för volymtillverkningen av Elonroads produkter. 

  Sibbhult är konkurrenskraftigt och har jobbat väldigt länge med svenska fordonsindustrin. Vi tror på hållbarhet hela vägen och tänker att det inte är en så bra idé att sprida ut produktionen över hela världen. Det är också kul om kan vi behålla jobben här hemma i Sverige och Skåne. 

Anna Wieslander värvades till Elonroad innan årsskiftet från Alfa Laval där hon jobbade i nästan 20 år, bland annat som fabrikschef i Lund och senast som divisionschef för det nordiska säljbolaget.

I sommar visas Lundabolagets laddskena upp i Helsingborgs hamn, under stadsutställningen H22 City Expo. Parallellt med huvudprodukten utvecklar Elonroad även andra tillämpningar för tekniken, som parkeringsplatser för trådlös uppladdning av lastbilar.

Emiliano Strauss

Elvägsutvecklaren Elonroad har hittills i år dubblat antalet anställda och ökar nu takten i produktutvecklingen. Bolaget har också signerat en […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Den i särklass svåraste frågan

    Stålkoncernen Areco har vuxit med lönsamhet genom pandemi och byggkris. De kommande fyra åren tänker ägaren Peter Areskog dubbla koncernens omsättning och bli störst i Norden inom byggplåtsprodukter. Men det är inte den svåraste frågan han funderar på.

  • Hon blir Krinovas nya vd

    Finanskvinnan Ulrika Hasselgren tillträder som ny vd för Krinova Incubator & Science Park i början av januari. Hon kommer närmast från rollen som hållbarhetschef i Coeli-gruppen.

  • Arjo rasar i dagens rapportflod

    Rapportsäsongen är i gång och börsbolagens rapporter för årets tredje kvartal börjar strömma in. Bland dagens rapporter finns Arjo, Swedish Logistic Property och Hansa Biopharma.


  • Bära eller brista för OXE Marine

    Båtmotortillverkaren OXE Marine i Ängelholm lanserar ett omfattande rekapitaliseringspaket på totalt 320 miljoner kronor. Men det är inte i hamn och om det spricker är en konkurs sannolik. Se här vad det hänger på.

  • Elväg på Öresundsbron?

    Elonroad undersöker möjligheterna att bygga elväg på Öresundsbron. Det är innebörden av ny avsiktsförklaring tillsammans med Öresundsbron och Lunds universitet.

  • Drömsiffror i Tepe

    En omsättning på nästan 1,3 miljarder, bruttomarginal 75 procent, rörelsemarginal på nästan 40 procent. Dessa siffror låter som en dröm för de flesta företagare. För Tepe Munhygienprodukter i Malmö, med vd Hanna Hageberg Hammar, är de ett faktum.

  • Gasporox- en startup som blev lönsam

    Gasporox är bolaget som startade med en uppfinning på Lunds Universtitet. Efter åtta förlustår på börsen ser det ut som att vd Märta Lewander Xu skapat ett lönsamt företag.

  • OXE Marine i finansknipa

    Båtmotortillverkaren OXE Marine i Ängelholm upprättar kontrollbalansräkning. Trots en ökande försäljning har bolaget långt kvar till positivt kassaflöde.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Tunga utmaningar i Höganäs

    Metallpulvertillverkaren Höganäs är inne i en storm av utmaningar. Företaget i nordvästra Skåne är Sveriges sjuttonde största utsläppare av koldioxid. Så kan det inte fortsätta. Och vd Henrik Ager berättar vad omställningen till elbilar innebär.
    – Vi har fyra-fem år på oss att ställa om, säger han i en intervju med Rapidus.

  • Mikrodust expanderar med ny vd 

    Det Lundabaserade teknikbolaget Mikrodust plockar in en ny vd. Nu är planen att expandera bolagets sälj- och marknadsavdelning.

  • Därför lämnar Kockums Malmö

    En epok går i graven när Kockums i slutet av nästa år lämnar det gamla varvsområdet i Malmö och kör flyttlasset till Lund. Bygget av det nya kontoret i Brunnshög håller på att ta form. Här berättar Kockumschefen Mats Wicksell varför Kockums lämnar sin gamla hemstad.

  • Opticept lånar 29 miljoner för att klara stororder

    Opticepts genombrottsorder, värd fem gånger mer än hela fjolårets omsättning, fick aktiekursen att rusa med mer än 100 procent. I dag meddelar bolaget att man tar ett lån för att klara ordern.