måndag 16 september 2024

inloggad som

Sverige hett för dansk chili

|  
|  

Miljoner av visningar på YouTube med danske Chili Klaus – alias Claus Pilgaard – som smakar på vansinnigt stark chili tillsammans med kändisar har legat till grund för ett innovativt varumärke med chiliprodukter. Det är allt från chilisås till lakrits, Chili Klaus-ketchup, aioli, senap, chips, böcker och chilikvarnar. Varumärket har nu fått sitt stora genombrott i Sverige med 106 återförsäljare.

Marknadsföringen är gratis och planen var inte alls att bli en försäljningssuccé, säger Claus Pilgaard till Rapidus.

– Det var inte meningen att jag skulle göra affärer med detta. Det hände helt omvänt, men jag gör fortfarande ingen reklam i mina videor. Det funkar inte att vifta med produkter som jag vill sälja. Folk är tio gånger smartare än man tror. När jag vill göra reklam så köper jag annonser, som för min julkalender, men de är skilda från mina videor, säger Claus Pilgaard.

Genombrottet för Chili Klaus i Sverige kom via Oslo, där han 2013 blev viral via norska TV2. De filmade chiliprovningar med runt 60 personer, med mycket tv-tid för Chili Klaus-produkterna. Då började förfrågningarna från Sverige att komma. 2017 släpptes en video med Chili Klaus och Markoolio vilket med tiden skapade ännu mer efterfrågan för produkterna.

Claus Pilgaard står själv för leveranserna av chili, medan externa producenter levererar chips, lakrits med mera. Bara några promille kommer från en egen chilifabrik medan resten hämtas från ”chililangare”, som Claus Pilgaard kallar dem. För att göra chilisåsen köper han till exempel en årsproduktion från en dansk odlare.

– Chili är den sjätte smaken, den extra upplevelsen som kommer efter fem-tio minuter, säger han.

Tillväxten fortsätter, just nu arbetar sex fast anställda och frilansare med Chili Klaus marknader i Danmark, Norge, Tyskland, Finland, Färöarna och Island. Totalt finns produkterna på fler än 200 försäljningsställen.

– På sikt vill jag ut i världen ännu mer, men först behöver jag muskler. Det kan kosta miljoner att komma vidare i till exempel Tyskland, och jag har bestämt mig för att inte låna pengar eller ta in investerare. Jag tar tid på mig att se var jag ska finnas på marknaden. Men Sverige är också ett jätteland och jag har kunder ända uppe i Kiruna, säger Claus Pilgaard.

Från start har han haft svarta siffror i bokföringen, tack vare videokonceptet som fortfarande håller.

– Kanske för att jag inte utlovar särskilt många videor. Jag kan pausa dem i flera månader och så blir bara intresset för nya videor större, säger Claus Pilgaard, som egentligen är musikpedagog och pianist, och länge levde som komiker, musiker och kapellmästare.

Keld Broksø

Miljoner av visningar på YouTube med danske Chili Klaus – alias Claus Pilgaard – som smakar på vansinnigt stark chili […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Dug räddar kassan

    I ett år har Helene Nielsen varit vd för potatisdrycksföretaget Dug, tidigare Veg of Lund. Nu har hon städat, renodlat och sparat. Men en sinande kassa måste nu fyllas. Det ser hon ut att klara, men det blir dyrt.

  • Opticept tar nya steg

    Lundabolaget Opticept satsar på ett nytt kundsegment när bolaget går in som delägare i Malmöbolaget Simply No Waste, som förädlar restprodukter från livsmedelsindustrin.

  • Pågen har växt ur Malmö

    SOMMARINTERVJU: 300 000 stycken Lingongrova per vecka ska bli fler. Det har Pågens vd Anders Carlsson Jerndal tänkt sig. Men i Malmö går det inte att baka fler utan att bygga ut fabriken. Pågen är ytterligare ett klassiskt Malmöföretag som staden misslyckas med att låta växa.

  • Färdigbakade Krinova-bolag

    Får det vara vegansk fish and chips och sorbet? Nothing Fishy och Folkets Pops blev i fredags avtackade i Kristianstad efter att ha deltagit i Krinovas livsmedelsinkubator.

  • Hon ska rädda Veg of Lund

    Oatly-veteranen Helene Nielsen har tagit över som vd för Veg of Lund med potatisdrycken Dug. Nu är det vinna eller försvinna efter flera år av stigande förluster.

  • Oatly bantar sig i form

    Oatly Group visar en liten försäljningsökning under första kvartalet, trots att efterfrågan av bolagets havrebaserade alternativ minskade med 30 procent i Kina. Huvuddelen av en minskad förlust kommer dock från minskade kostnader.

  • Opticept pressar spanska oliver

    Opticept i Lund kommer in på den spanska olivoljemarknaden som lidit svårt av torka på senare år. En första försäljning av maskiner som ökar oljeutvinningen går till ett stort olivoljekooperativ.

  • Pommes ska lyfta Lundabolag

    En global kanadensisk koncern investerar cirka 10 miljoner kronor i Opticept och blir därmed en av de största ägarna i Lundabolaget. Företagen ska tillsammans lansera produktionslinjer för tillverkning av pommes frites.

  • Han vill bekämpa diabetes med broccoli

    Broccoli är bra mot diabetes. Det har en Lundaprofessor upptäckt, som med hjälp av norska pengar vill sälja kapslar med frystorkade broccoligroddar och mineralen krom.

  • “Odlat kött ska bli billigare än kor”

    Re:meat är först i Sverige med att utveckla odlat kött. Nu söker Malmöbolaget långsiktiga investerare som vet hur man bygger upp industrier från grunden.