torsdag 21 november 2024

inloggad som

Danska onlineblommor siktar på Sverige

 Ett virtuellt danskt e-handelskrig inom hållbara blommor till privatpersoner och företag sträcker sig nu mot Sverige som nästa slagfält. Medan etablerade jättar som Interflora har anslutit lokala blomsterhandlare världen över så har den lilla köpenhamnska vituella blomsterbutiken och startuppen Flowering framgångsrikt tagit sig an både Interflora och Bloomon.

– Vi ska till att börja med ta in mellan en och en halv och tre miljoner danska kronor för att öppna kontor i Aarhus, men vi har ett gott öga till Sverige som nästa expansion, säger vd Artin Nasseri Hodanloo, som hittills kunnat leverera till Hovedstadsområdet runt Köpenhamn.

Han startade Flowering i februari 2020 tillsammans med Johan Vang Wildt, båda är strax över 20 år och har bland andra haft företagetskunder som Hugo Boss, Disney, Norwegian Cruise Line, Royal Caribbean och Citroen. För att säkerställa hållbarheten så binder Flowerings anställda uteslutande buketter av grossisters överskottsblommor och lokalt odlade plantor, som inte orsakar koldioxidutsläpp vid transporter från andra sidan jorden. Alla beställningar görs via den egenutvecklade plattformen och oftast väljer företagskunderna att låta Flowering själva välja bland blommorna som finns tillgängliga på beställningsdagen – i motsats till större virtuella blomsteraffärer som låter kunden bestämma hela beställningen.

– Vi siktar även på de större tyska och brittiska städerna, berättar Artin Nasseri Hodanloo.

Det virtuella kriget om hållbara blommor i Danmark och spridningen till Sverige bliver skarpare för Flowering av konkurrensen från det större och lika virtuella Bloomon, vars koncept är att kultivera egna blommor hållbart och lokalt – och via sin plattform skicka dem till flera länder.

Bloomon grundades 2014 och är verksamt i fem länder: Holland, Tyskland, Belgien, Danmark (i Köpenhamn) och Storbritannien. Nu är vägen till Sverige öppen efter att Bloomon nyligen köpts upp av den brittiska online-blomsterhandeln Bloom & Wild, vilket gör att den nya koncernen finns i åtta länder eftersom den nu även omfattar Irland, Österrike och Frankrike.

– Att Bloom & Wild köpt upp oss ger omgående möjligheter att skala upp i övriga Europa, säger Bloomons vd Bart Troost.

Keld Broksø

 

 Ett virtuellt danskt e-handelskrig inom hållbara blommor till privatpersoner och företag sträcker sig nu mot Sverige som nästa slagfält. Medan […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Najell hoppas på babyboom

    Medan branschen för barn- och babyprodukter är i kris går e-handelsbolaget Najell från Lund mot strömmen. Vd och grundare Niklas Najafi Kristensen spår en lönsam tillväxt på 70–80 procent i år.

  • Därför fick Rugvistas vd sparken

    Börsnoterade Rugvista i Malmö, som säljer mattor på nätet, har sparkat sin vd som fick gå på dagen. Bolagets ordförande och e-handelsprofilen Martin Benckert berättar varför.

  • Medea i konkurs

    Upp som en sol och ned som en pannkaka. Medea, vars grundare utnämndes till 34:or av Rapidus 2021, är försatt i konkurs. Bolaget fick sitt uppsving i samband med covid-pandemin, sedan tog det stopp.

  • Vill bli navet för mattor i Europa

    Rugvista är det börsnoterade bolaget i Malmö som har ambitionen att bli ledande försäljare av mattor i Europa. Men just nu håller konsumenterna i plånboken. Det framgår av bolagets rapport för det andra kvartalet.

  • Tillfällig avkylning i het bransch

    HMS Network-grundarens ehandelsbolag JS Energi i Helsingborg kämpar med lönsamheten. Försäljning av värmepumpar på nätet gav växtvärk under chock-året för elpriser 2022.

  • Skånsk återvinningspionjär bantar sig i form

    Staffanstorpsbaserade Godsinlösen genomför det tredje besparingsprogrammet på drygt ett år. Personalstyrkan ska nu minskas med 17 medarbetare. Åtgärderna ser ut att ha effekt. Det framgår av företagets färska kvartalsrapport.

  • ”Vi behöver gasa och bromsa samtidigt”

    Emballageföretaget Boxon i Helsingborg räknar med ett tufft 2024.
    – Vi märker tydligt av lågkonjunkturen, säger vd Fredrik Ståhl som trots det siktar på att dubbla omsättningen på längre sikt.

  • De utmanar Systemets vinmonopol

    Winefinder och Vinoteket går samman och bildar ett helt nytt bolag. Detta efter en lång och uppmärksammad tvist med Systembolaget.

  • Skånska bjässar shoppar bolag

    Servettbolaget Duni blir majoritetsägare i tyska Relevo och e-handelsjätten BHG fortsätter att konsolidera marknaden.

  • Rabattbolag från Lund redo för lansering

    Lundabolaget Dealguru har säkrat 10 miljoner kronor för att utveckla sin rabattsajt och bygga en app. Flera riskkapitalister har investerat.