Rugvista är det börsnoterade bolaget i Malmö som har ambitionen att bli ledande försäljare av mattor i Europa. Men just nu håller konsumenterna i plånboken. Det framgår av bolagets rapport för det andra kvartalet.
Rugvistas försäljning i andra kvartalet var i stort sett oförändrad på 128 miljoner kronor. Med valutaeffekter borträknade backade försäljningen med 1 procent. Det är inget vidare för ett företag med tillväxtambitioner.
Rörelseresultatet föll från 12 Mkr till 2,4 Mkr vilket åt upp nästan hela marginalen.
”Vi ser fortsatt att köpkraften hos de europeiska hushållen är pressad och att köpbeteendet är präglat av stort fokus på pris och rabatterbjudanden”, skriver vd Michael Lindskog i rapporten och fortsätter:
”Vi fortsätter arbetet mot visionen att bli navet för den europeiska mattindustrin. Trots det utmanande marknadsläget fortsätter vi att fokusera på att effektivt navigera förutsättningarna samt att förbereda oss inför årets högsäsong. Vi ser fram emot, är förberedda och har förutsättningar för, att tillvarata efterfrågan när hushållens köpkraft väl stärks.”
Gunnar Wrede