Efter investeringar på över 120 miljoner danska kronor försenades WattsUp Powers internationella expansion av pandemins resebegränsningar. Men i år och nästa år kommer bolagets teknik för lagring av grön energi att rullas ut i Danmark, Skandinavien, Tyskland och USA.
WattsUp Power, med huvudkontor i Avedøre Holme 30 kilometer från Öresundsbrons avgiftsanläggning, fick 2019 den senaste investeringen på tre miljoner euro från det framgångsrika danska solcellföretaget Energi Innovation. Det kom på toppen av 100 miljoner danska kronor som fram till dess hade investerats i WattsUps svänghjulsteknik för energilagring.
– Planerna för 2020 har skjutits upp, inklusive en fabrik i USA, som vi inte kommer att sjösätta förrän tidigast i oktober i år. Realistiskt sett, antagligen inte förrän i början av 2022. Vi måste kunna resa fritt mellan våra anläggningar, det kan vi helt enkelt inte göra just nu, säger WattsUp Powers vd Martin Speiermann till Rapidus.
Bolaget beskriver sin svänghjulsteknik som ”i huvudsak ett mekaniskt batteri som lagrar kinetisk energi i en roterande massa”. Denna energi omvandlas sedan till elektrisk energi som direkt görs tillgänglig för användning.
– Vi håller också på att bygga en fabrik i Vejen på Jylland som kommer att vara klar i sommar. Våra maskiner tillverkas i Nederländerna, men underleverantörerna har problem med att testa maskinerna vid fabriken i Danmark. Vi räknar också med att ha den första fabriken i Tyskland i slutet av året. Den största utmaningen är återigen reseaktiviteterna som är besvärliga nu, säger Martin Speiermann.
WattsUp Power producerar redan i Avedøre Holme och det finns inget behov av mer kapitalanskaffning för expansionen i år. Förutom Energi Innovation, som äger 16 procent, finansieras verksamheten av band annat Eksportkreditfonden och Danske Bank.
– Vår stora marknad för de kommande tre åren kommer att vara Skandinavien. Bland annat med snabb laddning av passagerarfärjor och avlastning av toppbelastningar på tågnätet. Vi har precis fått en order på elektrifiering av Scandlines nya färja, Prinsessan Benedicte, som ska segla på Rødby-Puttgarten, säger Martin Speiermann.
Keld Broksø