Med försäljning på Amazon, i en egen webbshop och i några butiker på amerikanska västkusten räknar Lundabolaget DoubleGoods ledning med att sälja blodsockerreglerande bordsvatten för runt 800.000 kronor i år. Men marknadsoffensiven är inte gratis, under sommaren har Aventuresfären skjutit till ytterligare tio miljoner kronor genom en kvittningsemission.
– Det är en vetenskap att navigera sig fram på Amazon. Men nu ökar försäljningen hela tiden och parallellt arbetar vi på att sälja in oss till butikskedjor, säger Elin Öste, marknadsstrateg på Aventure i Lund.
Aventure, med bröderna Björn och Rickard Öste i spetsen, dominerar ägarkretsen bakom DoubleGood. Inräknat sommarens kvittningsemission har ägarna satsat tiotals miljoner kronor de senaste åren på att ta bolagets aktiva bordsvatten till USA-marknaden. DoubleGood har även fått Almi-lån som hjälp på vägen.
Bordsvattnet är spetsat med krom och aminosyror som sätter igång kroppens insulinproduktion redan innan blodsockernivån hunnit stiga från måltiden. Det jämnar ut blodsockerkurvan, som även sjunker långsammare timmarna efter man ätit. Målgruppen är bland annat överviktiga och andra som ligger i riskzonen för diabetes.
Parallellt med USA-satsningen pågår ett mångårigt arbete för att få europeiska livsmedelsmyndigheten Efsa att godkänna DoubleGoods hälsopåståenden. Enligt Elin Öste ska den ansökningsprocessen slutföras till våren men någon europeisk lansering blir det inte förrän tidigast 2020 eftersom bolaget just nu lägger allt krut på den amerikanska marknaden.
DoubleGood sysselsätter i dagsläget sju personer, varav fem i USA och resten i Sverige. Vd är delägaren Pär Lundqvist.
Erik Olausson