lördag 7 september 2024

inloggad som

Svenskt uppstartsbolag ska klimatsäkra danska smørrebrød

Den allt mer brännande klimatfrågan har gjort koldioxidmätning av matproduktion till en kommersiell faktor, som det svenska uppstartsbolaget CarbonCloud nu går in på den danska marknaden med. Expansionen innebär också att ledningen under hösten siktar på att ta in fyra miljoner kronor i bolagets första omgång riskkapital, uppger vd David Bryngelsson.

– Vi ser vår insats på sommarens Roskildefestival som en bro in på den danska marknaden, säger han till Rapidus.

På festivalen i juli hade CarbonCloud beräknat koldioxidutsläppen för sammanlagt 400 maträtter från 100 olika matbodar. Därmed kunde festivalbesökarna välja mat också utifrån rättens klimatpåverkan. Data från sommaren ska nu användas för att reducera koldioxidutsläppen från Roskildefestivalens matproduktion till 2019. I mindre skala var CarbonCloud med även under Almedalsveckan på Gotland.

– Roskildefestivalen utvärderar vårt projekt men vi har fått positivt gensvar och räknar med att vara med på festivalen även 2019. Nu handlar det om att komma in även på andra håll i Danmark. I dagsläget har vi fått 30 restauranger i Sverige att mäta klimatpåverkan från maten. Utanför Sverige går vi i första hand mot Danmark och sedan Tyskland och Holland, säger David Bryngelsson.

Affärsmodellen bygger på att matproducenterna betalar för klimatmätningen. Resultaten sätts om en etikett på varje rätt. Såväl David Bryngelsson som bolagets medgrundare har en bakgrund som klimatforskare, bolaget är en avknoppning från Chalmers tekniska högskola.

I första bokslutet redovisar CarbonCloud en omsättning på en miljon kronor och ett resultat nära noll kronor. Hittills har verksamheten finansierats nästan helt av de fyra grundarna. Totalt sysselsätter CarbonCloud i dag fem personer, med planer om att bli fler efter höstens kapitalresning.

Klik her for at se dansk version af artikeln

Keld Broksø

Den allt mer brännande klimatfrågan har gjort koldioxidmätning av matproduktion till en kommersiell faktor, som det svenska uppstartsbolaget CarbonCloud nu […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Bolaget som tar in 1,1 mdr på en dag

    För vissa går det lätt att få riskkapital. Här är bolaget som på onsdagen sonderade intresset för att pytsa in 1 miljard kronor. Samma kväll fanns löften om 1,1 miljarder.

  • Fåhraeus fyller på sin fond

    Serieentreprenören Christer Fåhraeus räknar med att ha 700 Mkr i torrt krut till årsskiftet i sin investeringsfond FSG 2. Det senaste förvärvet är en mindre andel i Göteborgsföretaget Promimic.

  • Mer EU-pengar till skånska aktörer

    Skåne har utnämnts till att vara en av EU:s 151 “Region Innovation Valleys”, innovationsregioner. Initiativet ska hantera EU:s samhällsutmaningar och stärka den gemensamma konkurrenskraften.


  • Ny runda ska ta Enjay till break even

    Det Malmöbaserade värmeväxlarföretaget Enjay är ute på en ny finansieringsrunda. Enligt planerna är det sista rundan innan bolaget når break even under 2025.

  • Elväg på Öresundsbron?

    Elonroad undersöker möjligheterna att bygga elväg på Öresundsbron. Det är innebörden av ny avsiktsförklaring tillsammans med Öresundsbron och Lunds universitet.

  • Klockan tickar för skånska utsläppsmål

    Utsläppen av växthusgaser i Skåne minskar, men det är långt kvar till uppsatta mål. Klimatarbetet hos de tio största utsläpparna av växthusgaser är direkt avgörande för Skånes 2030-mål. Se här vilka det är.

  • Opticept tar nya steg

    Lundabolaget Opticept satsar på ett nytt kundsegment när bolaget går in som delägare i Malmöbolaget Simply No Waste, som förädlar restprodukter från livsmedelsindustrin.

  • Pågen har växt ur Malmö

    SOMMARINTERVJU: 300 000 stycken Lingongrova per vecka ska bli fler. Det har Pågens vd Anders Carlsson Jerndal tänkt sig. Men i Malmö går det inte att baka fler utan att bygga ut fabriken. Pågen är ytterligare ett klassiskt Malmöföretag som staden misslyckas med att låta växa.

  • Näringslivstorskar på djupt vatten

    Skånska Hanö torskrevsförening vänder sig till näringslivet för att etablera artificiella torskrev. Initiativet har bland annat fått napp hos vindkraftsbolagen.

  • Färdigbakade Krinova-bolag

    Får det vara vegansk fish and chips och sorbet? Nothing Fishy och Folkets Pops blev i fredags avtackade i Kristianstad efter att ha deltagit i Krinovas livsmedelsinkubator.

  • Hon ska rädda Veg of Lund

    Oatly-veteranen Helene Nielsen har tagit över som vd för Veg of Lund med potatisdrycken Dug. Nu är det vinna eller försvinna efter flera år av stigande förluster.

  • Oatly bantar sig i form

    Oatly Group visar en liten försäljningsökning under första kvartalet, trots att efterfrågan av bolagets havrebaserade alternativ minskade med 30 procent i Kina. Huvuddelen av en minskad förlust kommer dock från minskade kostnader.

  • Sandberg donerar 100 Mkr

    Sandberg Development donerar 10 miljoner kronor per år i tio år till Malmö universitet. Pengarna ska gå till universitetets vattenforskning.