torsdag 21 november 2024

inloggad som

…bland annat i Lundateknik för elfordon

LU Holding går in i Lundabaserade Elonroad. En 200 meter lång prototyp av företagets laddningssystem för elfordon byggs snart upp i samarbete med LTH – som har fått tolv miljoner kronor av Energimyndigheten för projektet.

Elonroads system består av en metallskena i gatan, från vilken fordonet kan laddas under färd via en anslutningsdel som monteras fast i underredet. Såväl bussar som lastbilar och personbilar ska kunna använda elvägen, som inte behöver täcka hela vägsträckan eftersom fordonen också kan köra på sitt batteri.

Flera konkurrerande elvägsmodeller är under utveckling. Elonroads lösning är speciell genom att skenan ligger ovanpå asfalten.

– Då slipper man gräva upp gatorna om exempelvis en busslinje ska få en annan sträckning, säger Dan Zethreaus, som grundade bolaget 2014.

Han har en bakgrund som filmare och projektledare på SVT, men har också alltid haft ett stort teknikintresse.

– Jag spånade fritt kring hur man skulle konstruera en elväg, och byggde en första modell av min lösning i Lego. Sedan filmade jag den och skickade filmen till professorn Mats Alaküla på LTH, berättar Dan Zethraeus för Rapidus.

Trots sin brist på akademiska meriter lyckades han fånga professorns intresse. Ett år senare beviljades LTH och elbolaget Kraftringen tolv miljoner kronor från Energimyndigheten för att bygga en 200 meter lång testbana med utgångspunkt i Elonroads patent.

– Vi ska snart börja bygga upp banan på Kraftringens inhägnade område norr om Lund. Planen är att ha den klar före sommaren, säger Dan Zethraeus.

Forskningen som är knuten till projektet handlar bland annat om att säkerställa att förbipasserande inte får stötar. Principen är att enbart den del av banan som täcks av fordonet spänningssätts. Elonroads patenterade lösning – som Dan Zethraeus har utvecklat tillsammans med LTH-forskaren Andreas Sörensen – innebär att strömmen kopplas på och av inom millisekunder allteftersom bilen rör sig längs skenan.

– Med vår lösning för hur bilen kommunicerar med elvägen vet vi dels exakt var fordonet är, men också andra saker. Bland annat har vi en betallösning klar som är inbyggd i systemet. På så vis kan den som använder elvägen enkelt debiteras för den förbrukade elen, säger Dan Zethraeus.

Förutsatt att testbanan fungerar bra blir nästa stora projekt en större bana i riktig stadsmiljö. Avtal har tecknats med Mariestads kommun, där planen är att en bana ska sättas upp under 2019 och användas av stadsbussar.

Elin Andersson Rosenstock

LU Holding går in i Lundabaserade Elonroad. En 200 meter lång prototyp av företagets laddningssystem för elfordon byggs snart upp […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.

  • ”Det är dags att satsa”

    Malmöbaserade Haki Safety som tillverkar byggnadsställningar har lämnat sparbetingen bakom sig. Med ett förvärv för 100 Mkr markerar vd Sverker Lindberg att det är dags att satsa.

  • Thule gör miljardförvärv

    Fritidsprylföretaget Thule i Malmö köper australiensiska Quad Lock som tillverkar mobiltelefonhållare för cyklar och motorcyklar. – Nu tar vi Thule till nästa nivå, säger vd Mattias Ankarberg.

  • Lättnadsrally i Thule

    Börsbolagens rapporter för årets tredje kvartal fortsätter att strömma in. Bland dagens rapporter finns Haki Safety, Swedencare, Lime Technologies och Thule som fick aktiemarknaden att pusta ut.

  • Thule flyttar huvudkontoret

    Thule Groups huvudkontor lämnar de nuvarande lokalerna vid Mobilia i Malmö. Nästa sommar går flyttlasset.

  • Lundabolag i genombrottsaffär med Alfa Laval

    Lundabaserade EPFF säljer ett av sina patent till Alfa Laval. Affären innebär ett kommersiellt genombrott för bolagets teknologi.

  • Lundateknik för ellastbilar

    Lundabolaget Zemission vill lösa svårigheterna med elektrifiering av tunga lastbilar. I ett samarbete med fordonskomponenttillverkaren Alfdex i Landskrona förbereds serietillverkning av en komponent som ska öka räckvidden.

  • Bära eller brista för OXE Marine

    Båtmotortillverkaren OXE Marine i Ängelholm lanserar ett omfattande rekapitaliseringspaket på totalt 320 miljoner kronor. Men det är inte i hamn och om det spricker är en konkurs sannolik. Se här vad det hänger på.

  • Klirr i kassan för Katam

    Ett år efter senaste nyemissionen har Katam Technologies fått in nytt kapital. Då skulle bolaget intensifiera försäljningen i Latinamerika av sin AI-tjänst för skogsbruk. Nu är planen en utvidgning till Sydostasien.

  • Ny runda ska ta Enjay till break even

    Det Malmöbaserade värmeväxlarföretaget Enjay är ute på en ny finansieringsrunda. Enligt planerna är det sista rundan innan bolaget når break even under 2025.