onsdag 19 februari 2025

inloggad som

Influencerbolaget nobbar Shein

|  
|  

Proad, med några av Sveriges största influencers i stallet, har beslutat att inte ingå samarbeten med företag som Temu, Shein eller liknande dropshippingbutiker. Vd Magnus Noord säger att beslutet kommer gynna fortsatt tillväxt.

Malmöbaserade Proad grundades 2006 av Mårten Persson och Michael Wictor och sysslade då med digital annonsering, men det var först 2017 som bolaget började arbeta med så kallade influencer marketing. Proad ville då ta marknadsandelar på en snabbt växande marknad. I dag har bolaget 50-talet influencers knutna till sig. 

Proad har nu tillsammans med sina influencers, bland annat matprofilerna Camilla Hamid och Clara Lindström (Underbara Clara), beslutat att inte ingå samarbeten med företag som Temu, Shein eller andra dropshippingbutiker som inte tydligt redovisar sitt säte eller ursprunget för sina produkter.

Beslutet kommer i kölvattnet av flertalet rapporter från Kemikalieinspektionen, Greenpeace och andra organisationer om ”ultra fast fashion”, en typ av mode som utgör en stor miljö- och hälsorisk och som kännetecknas av snabb och billig tillverkning och trender som ständigt byts ut.

– Influencers och influencer marketing som bransch är en så stor del, om inte den största, i att föra ut information från företag till sina målgrupper och driva på försäljningen. Det är här, vid punkt noll, som vi måste börja, säger Proads vd Magnus Noord.

– Genom att ta ställning kan vi bromsa flödet av ohållbara produkter och samtidigt inspirera till en mer medveten konsumtion. Det handlar inte bara om affärsmässiga beslut, utan också om att vi som bransch måste ta vårt ansvar och göra det rätta.

Kort beskrivet handlar influencer marketing som marknadsföringsmetod om att samarbeta med personer som har ett inflytande genom följarskaror på sociala medier för att, mot betalning, marknadsföra ett varumärke, en produkt eller tjänst. Proad fungerar som en slags mellanhand mellan influencers och betalade bolag som vill samarbeta. 

Enligt Magnus Noord blir beslutet att inte marknadsföra vissa butiker en slags kvalitetsstämpel. Och trots att det handlar om att tacka nej till pengar så tror han att det kommer gynna Proads fortsatta tillväxt. 

“Det skapar en trovärdighet hos konsumenterna.”

Magnus Noord

– Det skapar en trovärdighet hos konsumenterna. Influencer marketing är inget tvättat media och det positiva med det lyfts sällan fram. Kan vi då lyfta våra 50-talet kreatörer, som når 15,5 miljoner följare i sociala medier, genom det här beslutet så skapar det en trygghet hos företagen som samarbetar med oss. 

Proad har tidigare uttalat att nå en omsättning på 250 miljoner kronor. Dit är en bit kvar. Förra året landade omsättningen på 50 Mkr, en minskning på 6,5 Mkr från 2023. Enligt Magnus Noord var det lågkonjunkturen som kom ikapp och bolagen började hålla hårt i plånböckerna. 

– Det fjärde kvartalet 2023 blev vårt bästa Q4 någonsin och vi kunde inte förutspå den kraftiga nedgång vi skulle ha under våren 2024. Men vi märkte en skillnad till sommaren och det lyfte på senhösten, och vi har fått en bra start på det här året. I år har vi budgeterat för en omsättning på 57,7 miljoner kronor.

Martin Linderoth

Proad, med några av Sveriges största influencers i stallet, har beslutat att inte ingå samarbeten med företag som Temu, Shein eller liknande dropshippingbutiker. Vd Magnus Noord säger att beslutet kommer gynna fortsatt tillväxt.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Hon kopplar ännu hårdare grepp

    Hamlet Biopharma tar kliv mot en kommersialisering och rör om i ledningen. Grundaren Catharina Svanborg går in som vd, samtidigt som styrelsen ska ledas av en expert på kliniska prövningar.

  • Nytt spel från ensamvargen

    Victor Ågren gjorde succé 2019 med spelet My Friend Pedro som han utvecklat helt ensam. Nu uppges Malmö-utvecklaren vara på gång med ett nytt spel.

  • Blockkedjor ska berätta om vinets resa

    Europeiska vindrickare är medvetna konsumenter som vill veta var vinet kommer ifrån och hur det tillverkats. Bolaget Journy skapar digitala produktpass åt vinproducenter och ser en jättemarknad.