torsdag 10 april 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Näringslivstorskar på djupt vatten

Skånska Hanö torskrevsförening vänder sig till näringslivet för att etablera artificiella torskrev. Initiativet har bland annat fått napp hos vindkraftsbolagen.

För två år sedan drog entreprenörerna Hampus Södergren, från Hanö dyk & ribcharter, och Hannes Kindeberg, som driver restaurangen Fisky Business och Hanö vandrarhem, i gång Hanö torskrevsförening. Målet är att gynna torsken i Östersjön och erbjuda skydd från rovdjur såsom säl och skarv.

Med på tåget är forskare från Marint centrum i Simrishamn och Lunds universitet, som undersöker om konstgjorda rev kan ge en bättre levnadsmiljö för torsken.

För att slippa byråkrati har torskrevsföreningen skippat att söka forskningsanslag. I stället vänder man sig till näringslivet för att få in kapital. Exempelvis gick Sölvesborg-Mjällby Sparbank in med en kvarts miljon i början av projektet. The Absolute Company i Åhus har också stöttat projektet.

– Vi får in pengar från sponsorer och företag. Exempelvis kan ett företag få en skylt med sitt företagsnamn på ett rev. Sedan kan vi skicka bilder på revet som kan användas som en kul marknadsföringsgrej, säger Hannes Kindeberg.

Hampus Södergren & Hannes Kindeberg

Hittills har 35 rev utplacerats utanför Hanö i Sölvesborg, en plats där det finns gott om säl och skarv. De rörliknande reven, som består av överblivet material från betongindustrin, kostar 25.000 kronor styck. Och nu har de fått napp bland vindkraftsbolagen.

– Både danska Ørsted och OX2-koncernen har kontaktat oss och vill implementera reven när de bygger vindkraftsparker. När bolagen bygger dessa parker måste de lämna in en rapport om miljöpåverkan och kan de då framöver visa att artificiella rev fungerar så tror jag att det här blir en game changer för marin infrastruktur, säger Hannes Kindeberg.

Tillsammans med Hampus Södergren driver Hannes Kindeberg torskrevsföreningen som en affärsidé. Men någon vinst att plocka ut finns inte. Det är dyrt att köra ut reven till havs och det mesta av överskottet går till forskning och uppföljning för att kunna visa att det är en bra idé över tid. Men det finns fler uppsidor, andra än att gynna torsken.

– Det här är både bra för Östersjön och våra egna verksamheter. Exempelvis när forskarna ska ut till reven så behöver de åka ribbåt och då kan Hampus bistå med sin ribcharter. I förlängningen kan jag också se att det här blir en marin turistpark där man kan fridyka, säger Hannes Kindeberg.

Martin Linderoth

Skånska Hanö torskrevsförening vänder sig till näringslivet för att etablera artificiella torskrev. Initiativet har bland annat fått napp hos vindkraftsbolagen.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Stjärnspäckad styrelse i Elva11

    Nyligen gjorde Additude-grundaren Jim Roslund comeback i IT-branschen med det nystartade konsultbolaget Elva11. Nu tar styrelsen form. Utöver ordförande tar andra tunga technamn och internationella profiler plats i styrelsen. Rapidus har namnen.

  • Tung uppbackning för Ideonbolag

    Ideonbolaget Spec-Imaging backas av tunga investerare. Nu gör bolaget en nyemission för att vidareutveckla sin teknik kring mätning av vattenföroreningar. Så här mycket tog de in och så långt räcker pengarna.

  • Är det Europas tur nu?

    KRÖNIKA: Kan Trumps galenskaper trots allt ge Europa en välbehövlig spark i baken? USA har förvisso lånat sig till tillväxt, men Europa har inte gjort någonting. Vi får inte stå stilla medan världen springer ifrån oss, skriver Rapidus krönikör Jan Dahlqvist.


  • Diapure redo att växa

    PODD: Fosfor är ett av de vanligaste ämnena som bidrar till övergödning av Östersjön. Lisa Heiberg är biolog från lantbruksuniversitetet […]

  • Position Green på grön kvist

    Malmöbolaget Position Green fortsätter sin tillväxtresa och dubblar försäljningen på nytt. Det står klart när grundaren Daniel Gadd delar med sig av 2024 års siffror.

  • Watersprint köper kanadensiskt bolag

    Vattenreningsbolaget Watersprint från Lund köper samtliga tillgångar i konkursade Acuva Technologies. Vd André Carlsson hoppas att köpet ska stärka Watersprints position på den globala vattenreningsmarknaden.

  • Elonroad får order i USA

    Elonroad i Lund har landat en stororder i USA. Bolaget ska leverera fordonsladdsystem till en hamnterminal i Long Beach i Kalifornien. Det är den första ordern som företaget får i landet.

  • Elonroad: Tråkigt men ingen katastrof

    I en pinfärsk rapport till Regeringen har Trafikverket slagit fast att Sverige inte bör planera för en större utbyggnad av elvägar, där fordon laddas medan de kör. Elonroads vd Karin Ebbinghaus tar det med ro.

  • Lundabolag i genombrottsaffär med Alfa Laval

    Lundabaserade EPFF säljer ett av sina patent till Alfa Laval. Affären innebär ett kommersiellt genombrott för bolagets teknologi.

  • Lundateknik för ellastbilar

    Lundabolaget Zemission vill lösa svårigheterna med elektrifiering av tunga lastbilar. I ett samarbete med fordonskomponenttillverkaren Alfdex i Landskrona förbereds serietillverkning av en komponent som ska öka räckvidden.

  • Klirr i kassan för Katam

    Ett år efter senaste nyemissionen har Katam Technologies fått in nytt kapital. Då skulle bolaget intensifiera försäljningen i Latinamerika av sin AI-tjänst för skogsbruk. Nu är planen en utvidgning till Sydostasien.

  • Ny runda ska ta Enjay till break even

    Det Malmöbaserade värmeväxlarföretaget Enjay är ute på en ny finansieringsrunda. Enligt planerna är det sista rundan innan bolaget når break even under 2025.

  • Elväg på Öresundsbron?

    Elonroad undersöker möjligheterna att bygga elväg på Öresundsbron. Det är innebörden av ny avsiktsförklaring tillsammans med Öresundsbron och Lunds universitet.