onsdag 20 november 2024

inloggad som

”Vi behöver gasa och bromsa samtidigt”

|  
|  

Emballageföretaget Boxon i Helsingborg räknar med ett tufft 2024.
– Vi märker tydligt av lågkonjunkturen, säger vd Fredrik Ståhl som trots det siktar på att dubbla omsättningen på längre sikt.

Boxons kunder är till stor del e-handelsföretag och bolaget har vuxit snabbt de senaste tio åren. Omsättningen har gått från 850 miljoner kronor 2013 till nästan 1,9 miljarder 2022. Det har skett både genom förvärv och organisk tillväxt, där man också gynnats av det faktum att e-handeln ökat – och därmed behovet av emballage.

– Förpackningar växer med marknaden. Norden är en stor marknad för oss men även Europa och Asien. Vi startade ett bolag i Thailand i december och finns sedan tidigare i Kina som vuxit snabbt men nu saktat in, säger Fredrik Ståhl.

Bokslutet för 2023 är inte klart men landade på ungefär samma nivå som 2022.

– Under 2022 såg vi en inbromsning och det blev ett utmanande andra halvår. Det har fortsatt i början av det här året och nu märker vi tydligt lågkonjunkturen. Det kommer att påverka hela 2024. Vi kommer att gå ner i omsättning i år men behöver både gasa och bromsa samtidigt, säger Fredrik Ståhl.

Boxon startade redan 1932 som Ramlösa Lådfabrik och är inne på tredje generationen. Fredrik Ståhl är sedan 2023 den första externa vd:n. Tidigare hade bolaget alltid letts av någon i familjen. Senast var det Anders Yllfors som var vd i 25 år och nu är styrelseordförande.

Fredrik Ståhls uppdrag är att dubbla omsättningen från 2 till 4 miljarder.

– Vi håller precis på att rulla ut en strategi för de kommande åren. Ambitionen är att dubbla omsättningen. Om det sedan tar fyra eller sju år får vi se, säger Fredrik Ståhl och fortsätter:

– Tillväxt har alltid funnits i bolagets DNA. Man har expanderat genom att hitta möjligheter och vågat ta risker. Men nu börjar bolaget bli så stort att det behövs mer struktur. Mitt uppdrag är att bygga en organisation och plattform som är skalbar. Just nu uppgraderar vi exempelvis vårt affärssystem.

I dag säljer bolaget främst pappersförpackningar. Dessa utgörs i sin tur av både standardprodukter och skräddarsydda lösningar för kunder som köps in från underleverantörer.

– Emellanåt är våra leverantörer också våra konkurrenter. Vi är stora inom e-handel men även inom bilindustrin, säger Fredrik Ståhl.

Boxon har vuxit lite i det tysta, trots att bolaget nu omsätter 2 miljarder kronor. Koncernen har dotterbolag i åtta länder och drygt 300 anställda, varav 100 i Helsingborg.

– Vi är marknadsledande i Sverige men vill fortsätta att ta marknadsandelar. Det finns fyra-fem stora spelare och sedan ganska många små. Och sedan finns det många andra marknader där vi har utrymme att växa mycket.

Dessutom finns ett systerbolag i Borås, Boxes & Label, som gör etiketter.

– Det är ett område där det händer mycket. Det växer och vi investerar, säger Fredrik Ståhl som själv jobbat i branschen till och från sedan 1989.

Han har erfarenhet av att jobba i riskkapitalägda verksamheter och de skiljer sig givetvis från familjeägda.

– Det är spännande med familjebolag, man har inte samma tidspress som med riskkapitalbolag som planerar att sälja bolaget inom fem år. Jag kan uppskatta långsiktigheten, säger Fredrik Ståhl.

Sölve Dahlgren

Emballageföretaget Boxon i Helsingborg räknar med ett tufft 2024. – Vi märker tydligt av lågkonjunkturen, säger vd Fredrik Ståhl som trots det siktar på att dubbla omsättningen på längre sikt.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Najell hoppas på babyboom

    Medan branschen för barn- och babyprodukter är i kris går e-handelsbolaget Najell från Lund mot strömmen. Vd och grundare Niklas Najafi Kristensen spår en lönsam tillväxt på 70–80 procent i år.

  • Därför fick Rugvistas vd sparken

    Börsnoterade Rugvista i Malmö, som säljer mattor på nätet, har sparkat sin vd som fick gå på dagen. Bolagets ordförande och e-handelsprofilen Martin Benckert berättar varför.

  • Medea i konkurs

    Upp som en sol och ned som en pannkaka. Medea, vars grundare utnämndes till 34:or av Rapidus 2021, är försatt i konkurs. Bolaget fick sitt uppsving i samband med covid-pandemin, sedan tog det stopp.

  • Vill bli navet för mattor i Europa

    Rugvista är det börsnoterade bolaget i Malmö som har ambitionen att bli ledande försäljare av mattor i Europa. Men just nu håller konsumenterna i plånboken. Det framgår av bolagets rapport för det andra kvartalet.

  • Tillfällig avkylning i het bransch

    HMS Network-grundarens ehandelsbolag JS Energi i Helsingborg kämpar med lönsamheten. Försäljning av värmepumpar på nätet gav växtvärk under chock-året för elpriser 2022.

  • Skånsk återvinningspionjär bantar sig i form

    Staffanstorpsbaserade Godsinlösen genomför det tredje besparingsprogrammet på drygt ett år. Personalstyrkan ska nu minskas med 17 medarbetare. Åtgärderna ser ut att ha effekt. Det framgår av företagets färska kvartalsrapport.

  • De utmanar Systemets vinmonopol

    Winefinder och Vinoteket går samman och bildar ett helt nytt bolag. Detta efter en lång och uppmärksammad tvist med Systembolaget.

  • Skånska bjässar shoppar bolag

    Servettbolaget Duni blir majoritetsägare i tyska Relevo och e-handelsjätten BHG fortsätter att konsolidera marknaden.

  • Rabattbolag från Lund redo för lansering

    Lundabolaget Dealguru har säkrat 10 miljoner kronor för att utveckla sin rabattsajt och bygga en app. Flera riskkapitalister har investerat.

  • Boozt skruvar upp helårsprognosen

    Boozt skriver upp prognoserna för omsättningstillväxt och justerat rörelseresultat för helåret 2023. Här ser du varför.