Dunis vd Robert Dackeskog summerar fjolåret med ett rekord för Malmöbolagets operativa resultat. Nu hoppas han att vi fortsätter att äta på restaurang.
Han är göteborgaren som 1997 hamnade i Skåne och Bjuv, som trainee på Nestlé. Därefter har han jobbat med olika typer av snabbrörliga konsumentprodukter till såväl den professionella marknaden som till slutkonsumenter. Innan Robert Dackeskog tog över rodret på Duni Group hade han haft ledande befattningar inom Findus-koncernen.
Duni är tillverkare och leverantör av servetter, dukar och ljus, tillsammans med förpackningar och förpackningssystem för take-away. Bolagets kunder är främst verksamma inom restaurang, catering och grossisthandel. 2023 omsatte Duni 7,7 miljarder kronor, rörelsemarginalen landade på 9,3 procent. Målet för 2024: att passera en rörelsemarginal på 10 procent.
– Det är ett av våra finansiella mål, Duni har historiskt sett varit marginaldrivet. Men vi lever i en volatil värld och för att nå målet måste vi landa rätt i balansen mellan att sälja förpackningar och servetter. Servetter har en högre marginal och förpackningar en högre tillväxt, och för att öka försäljningen gäller det att folk generellt sett fortsätter att gå ut och äta, säger Robert Dackeskog.
Duni Group är noterat på Stockholmsbörsen med ett börsvärde 4,9 miljarder kronor. Största ägare är familjen Anderssons investmentbolag Mellby Gård med 40,1 procent. I februari 2020 hamnade aktien i fritt fall i samband med pandemin. Även större delen av 2022 bjöd på en utförslöpa i samband med inflation och ränteuppgång. Båda gångerna var det minskat, eller förväntningar om minskat restaurangätande som låg bakom fallen.
Trots att det nu går bra för Duni står aktien fortfarande lägre än före pandemin.
Hållbarhet står högt på Robert Dackeskogs agenda. Rapidus skrev nyligen att Duni går från minoritetsägare till majoritetsägare i det tyska förpackningsbolaget Relevo. Det Münchenbaserade företaget erbjuder en digital helhetslösning för återanvändning av serveringsartiklar till catering- och restaurangverksamheter. Dessförinnan har Duni gått in i andra hållbarhetsföretag i bland annat Australien (BioPak, som förvärvades 2018) och Spanien (Bumerang, utifrån en minoritetspost).
– EU har börjat trycka på gällande cirkularitetsfrågan och vårt fokus, precis som branschen som helhet, är att driva på skiftet från engångsplast till återanvändbara fibermaterial. För vår del bryr vi oss inte om det handlar om engångsartiklar eller flergångsartiklar, så länge artiklarna är återvinnings-, komposter- eller återbrukbara, säger Robert Dackeskog.
Han säger också att Duni valde att börja med minoritetsposter i återanvändningsföretagen för att lära sig hur systemen fungerar.
– Vi vill vara en trovärdig ledare inom industrin och kunna vägleda våra kunder i de här frågorna, säger Robert Dackeskog.
En utmaning i hållbarhetsfrågan är att Duni nu riktar blicken mot Asien och Stillahavsregionen med Thailand som en regional produktionshub. Där har det cirkulära hållbarhetstänket inte drivits på lika starkt som inom EU, samtidigt som Asien och Stillahavsregionen är en viktig tillväxtmarknad.
– Vår huvudmålgrupp, den urbana medelklassen, växer enormt i Asien och i Bangkok har vi redan en produktionsanläggning för servetter. Visst är Asien efter Sverige och Europa i hållbarhetsfrågan, men här har vi en chans att positionera oss och driva på skiftet, säger Robert Dackeskog.
Dunis primära marknad är i dagsläget Europa. Huvudkontoret ligger i Malmö och totalt har Duni Group cirka 2.300 anställda i 24 länder. Förutom Thailand har Duni produktionsenheter i Sverige, Tyskland och Polen.
– Koncernen växer genom förvärv, men vi har även ett mål om organiskt tillväxt på fem procent över en affärscykel, säger Robert Dackeskog.
På bilden nedan syns Dunis pappersbruk i Skåpafors i Värmland.
Martin Linderoth