fredag 14 november 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Grönt fartyg banar väg för svensk metanol

Mærsks första gröna containerfartyg har nyligen döpts i Köpenhamn. Det förväntas bli en game changer för produktion av metanol i både Danmark och Sverige.

Laura Mærsk är namnet på det nya containerfartyg som nyligen döptes av Ursula von der Leyen, Europeiska kommissionens ordförande. Laura Mærsk har plats för 2.100 containrar. De största containerfartygen i världen kan ha uppemot 24.000 containrar.

Fartyget kan sätta punkt för en ”hönan och ägget”-situation. Tidigare byggdes nämligen inte gröna fartyg eftersom det saknades grönt bränsle, men nu vill A.P. Møller – Mærsk bana väg för efterfrågan.

– Det här evenemanget är en stor sak. Inte bara för Europa, utan för hela världen, sade von der Leyen i Köpenhamn innan hon namngav Laura Mærsk i förra veckan.

Morten Bo Christiansen, chef för Mærsk-koncernens energiomställningsavdelning, säger i ett uttalande att ordern på Laura Mærsk 2021 visade att tekniken fungerar – trots att metanol var svårt att få tag på.

Redan året efter, 2022, beställdes 23 metanolfartyg runt om i världen, varav 19 till Mærsk. I dag finns det 127 metanolfartyg på order från rederier globalt. Det motsvarar vart åttonde av alla nya containerfartyg som byggs.

I dag står sjöfarten för 3 procent av de globala utsläppen av växthusgaser och metanol ses i branschen som lösningen. Både Danmark och Sverige har stora möjligheter till metanolproduktion. Det blir nu ett nära samarbete mellan de båda länderna när efterfrågan på metanol väntas öka. Det säger Rasmus Bjerring Larsen, senior rådgivare på Rådet för grön omställning, som har varit rådgivare till politiker i mer än 30 år.

– I båda länderna har vi satsat stort på bland annat vindkraft, som skapar grön energi för tillverkning av exempelvis metanol. Dessutom har framför allt Sverige mycket träavfall från skogsindustrin, som också kan användas till grön metanol, säger Rasmus Bjerring Larsen till Rapidus.

Den danska vindkraftjätten Ørsted tog tillsammans med svenska partner redan i maj i år första spadtaget till Europas största metanolproduktion, Flagship One, i Örnsköldsvik. Produktionen startar 2025 och kommer att nå 50.000 ton metanol per år.

Mærsk har tecknat ett kontrakt för biometanol som utvecklats från växtrester från USA och Norge. Och från och med första halvåret 2024 kommer syntetisk metanol att levereras från European Energys nya fabrik i danska Aabenraa.

Dessutom ska projektet ”Green Fuels for Denmark” producera metanol i faser från 2025 till 2030. I projektbeskrivningen anges att placeringen i Köpenhamn sker i regionalt samarbete med Göteborg, Malmö och Hamburg.

– Efterfrågan på metanol kommer att öka. Det är historiskt, säger Rasmus Bjerring Larsen.

Mærsk har meddelat att rederiet kommer att vara klimatneutralt år 2040 och att grön metanol minskar koldioxidutsläppen från båtarna med minst 65 procent.

Mærsk har 700 fartyg. Under de närmaste åren kommer koncernen att köpa mer än 20 metanoldrivna fartyg, medan andra kommer att få sina motorer ändrade till.

Keld Broksø

Maersks första gröna containerfartyg har nyligen döpts i Köpenhamn. Det förväntas bli en game changer för produktion av metanol i både Danmark och Sverige.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • 34:orna 2025 – hela listan

    Rapidus hyllar ungt entreprenörskap genom att årligen lista 34 av Skånes hetaste bolag – alla med entreprenörer som är max 34 år. Ikväll koras årets topp fem – här är hela listan.

  • Svenska modellen gynnar 34:orna

    Sverige har varit utdömt som investeringsland på senare år. Men 34:orna kan skatta sig lyckliga att de befinner sig just här. Vi sitter på en unik, men förbisedd, konkurrensfördel jämfört med övriga Europa, skriver Jan Dahlqvist.

  • Nytt bolag ska bygga bro över dödens dal

    Sedermera Corporate Finance och ängelnätverket Nordic Angels startar ett nytt gemensamt bolag för att överbrygga det nordiska tillväxtkapitalgapet. Partnerskapet ska länka samman två delar av marknaden som sällan samarbetar nära.


  • Stora pengar hägrar i vattenrening

    Vattenrening är en bransch där Skåne utmärker sig internationellt och med allt fler startup-bolag. Stora investeringar står för dörren och lockar till sig kapital. Rapidus har tagit tempen på branschen.

  • Avloppsdirektiv pressar fram investeringar

    I fjol antogs ett EU-direktiv som bland annat ställer krav på ett nytt reningssteg i kommunala avloppssystem. Det innebär nya affärsmöjligheter för skånska teknikleverantörer.

  • Orbital – fortfarande lång väg kvar

    Orbital Systems har varit omgett av ”buzz” och stora förväntningar i mer än tio år. Men först nu börjar bolaget slutjustera sin affärsmodell. – Fram emot sommaren nästa år kommer det hända saker vi kan kommunicera, säger styrelseledamoten Mårten Öbrink.

  • Genombrott för skånskt plastsubstitut

    Malmöbaserade Saveggy lanserar sitt plastfria grönsaksskydd med Odlarna och Ica. Bolaget hoppas att det bara är början på dess stora genombrott. 

  • Ledningen räddar nattaron

    Nattaro Labs fyller på kassan i en riktad nyemission i vad som ser ut som en akut räddningsinsats. Enligt bolaget ska pengarna bland annat gå till satsningen på försäljning online.

  • Sandbergbolag gör omtag

    Man kan inte vara hur disruptiv som helst. Det har Sandbergägda Swatab fått erfara. Efter en försäljningsflopp med en tvättmaskin utan tvättmedel blir nästa produkt lite mindre vågad.

  • Elonroad stoppar USA-leverans

    Containern står packad och klar. Den första leveransen av laddskenor till hamnen i Los Angeles skulle ha gått iväg förra veckan. Men de nya tullreglerna är så omfattande att företaget inte kan skicka den.

  • Miljöteknik intar Lokstallarna 

    Nästa vecka arrangeras klimat- och hållbarhetskonferensen The Drop. Den här gången på Lokstallarna i Malmö. Eventet väntar 1 000 gäster i form av investerare, experter och företag som ligger långt fram i kampen mot klimatförändringarna.

  • Sandberg går in i Diapure

    Vattenreningsbolaget Diapure blir en del av Sandberg Developments inkubatorstatsning. Sandberg går också in som näst största ägare. Så här stor är investeringen och detta ska pengarna användas till.

  • Position Green förvärvar i tuff marknad

    Det Malmöbaserade klimatbolaget Position Green gör ett förvärv i Norge, trots skrinlagda expansionsplaner. – Det är teamet och tekniken vi köper, säger vd Daniel Gadd.