torsdag 18 september 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Grönt fartyg banar väg för svensk metanol

Mærsks första gröna containerfartyg har nyligen döpts i Köpenhamn. Det förväntas bli en game changer för produktion av metanol i både Danmark och Sverige.

Laura Mærsk är namnet på det nya containerfartyg som nyligen döptes av Ursula von der Leyen, Europeiska kommissionens ordförande. Laura Mærsk har plats för 2.100 containrar. De största containerfartygen i världen kan ha uppemot 24.000 containrar.

Fartyget kan sätta punkt för en ”hönan och ägget”-situation. Tidigare byggdes nämligen inte gröna fartyg eftersom det saknades grönt bränsle, men nu vill A.P. Møller – Mærsk bana väg för efterfrågan.

– Det här evenemanget är en stor sak. Inte bara för Europa, utan för hela världen, sade von der Leyen i Köpenhamn innan hon namngav Laura Mærsk i förra veckan.

Morten Bo Christiansen, chef för Mærsk-koncernens energiomställningsavdelning, säger i ett uttalande att ordern på Laura Mærsk 2021 visade att tekniken fungerar – trots att metanol var svårt att få tag på.

Redan året efter, 2022, beställdes 23 metanolfartyg runt om i världen, varav 19 till Mærsk. I dag finns det 127 metanolfartyg på order från rederier globalt. Det motsvarar vart åttonde av alla nya containerfartyg som byggs.

I dag står sjöfarten för 3 procent av de globala utsläppen av växthusgaser och metanol ses i branschen som lösningen. Både Danmark och Sverige har stora möjligheter till metanolproduktion. Det blir nu ett nära samarbete mellan de båda länderna när efterfrågan på metanol väntas öka. Det säger Rasmus Bjerring Larsen, senior rådgivare på Rådet för grön omställning, som har varit rådgivare till politiker i mer än 30 år.

– I båda länderna har vi satsat stort på bland annat vindkraft, som skapar grön energi för tillverkning av exempelvis metanol. Dessutom har framför allt Sverige mycket träavfall från skogsindustrin, som också kan användas till grön metanol, säger Rasmus Bjerring Larsen till Rapidus.

Den danska vindkraftjätten Ørsted tog tillsammans med svenska partner redan i maj i år första spadtaget till Europas största metanolproduktion, Flagship One, i Örnsköldsvik. Produktionen startar 2025 och kommer att nå 50.000 ton metanol per år.

Mærsk har tecknat ett kontrakt för biometanol som utvecklats från växtrester från USA och Norge. Och från och med första halvåret 2024 kommer syntetisk metanol att levereras från European Energys nya fabrik i danska Aabenraa.

Dessutom ska projektet ”Green Fuels for Denmark” producera metanol i faser från 2025 till 2030. I projektbeskrivningen anges att placeringen i Köpenhamn sker i regionalt samarbete med Göteborg, Malmö och Hamburg.

– Efterfrågan på metanol kommer att öka. Det är historiskt, säger Rasmus Bjerring Larsen.

Mærsk har meddelat att rederiet kommer att vara klimatneutralt år 2040 och att grön metanol minskar koldioxidutsläppen från båtarna med minst 65 procent.

Mærsk har 700 fartyg. Under de närmaste åren kommer koncernen att köpa mer än 20 metanoldrivna fartyg, medan andra kommer att få sina motorer ändrade till.

Keld Broksø

Maersks första gröna containerfartyg har nyligen döpts i Köpenhamn. Det förväntas bli en game changer för produktion av metanol i både Danmark och Sverige.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • “Arbetsmarknaden är nyckeln till allt”

    Det kvittar om du pratar om Skånes behov av infrastruktur eller energi. Dess påverkan på arbetsmarknaden är det som gör frågorna intressanta för politiker. Det sa Johan Eklund, ny vd för Sydsvenska Handelskammaren på Rapidus och Danske Banks nätverksträff.

  • Stor igenkänning i skånska utmaningar

    Infrastruktur, elpriser och arbetsmarknad. Efter att Johan Eklund berättat för Rapidus publik vilka frågor han prioriterar att driva mot den beslutsfattande politiken var samtalen bland deltagarna i full gång. 

  • ”Näringslivet måste kliva in”

    ,
    Kommuner överallt är rätt dåliga på att stimulera näringslivet. Men även företagen har blivit för passiva när det gäller gemensamma framtidssatsningar. Det säger Göran Hellström, företagsprofil i Helsingborg.

  • Pitchtävling på Minc

    På fredag blir det pitchtävling på Minc. Investerarnätverket Yeos Ventures, med affäsängeln Hjalmar Antonsson, bjuder in sex bolag och lovar 250 000 kronor till vinnaren.


  • Elonroad stoppar USA-leverans

    Containern står packad och klar. Den första leveransen av laddskenor till hamnen i Los Angeles skulle ha gått iväg förra veckan. Men de nya tullreglerna är så omfattande att företaget inte kan skicka den.

  • Miljöteknik intar Lokstallarna 

    Nästa vecka arrangeras klimat- och hållbarhetskonferensen The Drop. Den här gången på Lokstallarna i Malmö. Eventet väntar 1 000 gäster i form av investerare, experter och företag som ligger långt fram i kampen mot klimatförändringarna.

  • Sandberg går in i Diapure

    Vattenreningsbolaget Diapure blir en del av Sandberg Developments inkubatorstatsning. Sandberg går också in som näst största ägare. Så här stor är investeringen och detta ska pengarna användas till.

  • Position Green förvärvar i tuff marknad

    Det Malmöbaserade klimatbolaget Position Green gör ett förvärv i Norge, trots skrinlagda expansionsplaner. – Det är teamet och tekniken vi köper, säger vd Daniel Gadd.

  • Han vill till börsen med miljardvision

    Miljöteknikbolaget Catator fördubblade omsättningen 2024 och bygger ut produktionen i Lund. Nu tar bolaget sikte på börsen nästa år och att bli ett miljardbolag.

  • Duearity-grundarna startar nytt i skogen

    Det Malmöbaserade medicinteknikbolaget Duearity kastade in handduken och gick i konkurs i höstas. Nu är de båda grundarna tillbaka med en ny satsning inom skogsnäringen.

  • Övertecknat i Arrowlake

    Finansmannen Jan Barchan via Briban Invest och Salén-gruppen kliver in som nya ägare i ozonbolaget Arrowlake. – Pengarna från emissionen öppnar för större installationer, säger vd Fredrik Bernshed.

  • Position Green kapar personalstyrkan

    Position Green har gått som tåget. Förra året dubblades omsättningen och framtiden såg ljus ut. Men så kom omnibussen och tar Malmöbolaget åt andra hållet. Vd Daniel Gadd tvingas varsla 41 anställda i Sverige om uppsägning.

  • Sysav planerar miljardinvestering för nollutsläpp

    Efter en tids tester är beslutet taget: Sysav ska arbeta för fullskalig koldioxidinfågning. Investeringen beräknas landa på 3 miljarder. – Det är inte bara en kostnad för klimatet, det är en investering i konkurrenskraft, säger vd Malin Dahlroth.

  • Diapure redo att växa

    PODD: Fosfor är ett av de vanligaste ämnena som bidrar till övergödning av Östersjön. Lisa Heiberg är biolog från lantbruksuniversitetet […]