lördag 4 maj 2024

inloggad som

Flygkaos lyfter juridik-konsulter

|  
|  

Har du också drabbats av inställda flyg och kämpat för att få pengarna tillbaka? Flygkaos på Kastrup innebär ett uppsving för företag som hjälper resenärer att få ersättning. Danska Flyhjælp, som i Sverige har två namn – Flightright och Flyghjälp – gjorde förra året mer än 10 miljoner danska kronor i vinst.

Flyhjælp har snabbt blivit en ledande aktör i Norden när det gäller juridisk rådgivning till privatpersoner som söker kompensation för inställda eller försenade flyg. Det har gått så bra att tyska Flightright, som dominerar i södra Europa, köpte Flyhjælp under 2021.

Flightright hade redan då en svensk hemsida, men lyckades inte attrahera kunder. Därför finns nu både Flightright och Flyhjælp parallellt på den svenska marknaden. Ägandet är tyskt, men tjänsterna bakom bägge står det danska bolaget för.

Flyhjælp hävdar att flygbolagen medvetet gör återbetalningsprocessen så komplicerad att resenärer lägger ned sina krav även om de är berättigade. Flygbolagen spekulerar i att göra klagomålsprocesserna så förvirrande att de i många fall kan undvika att betala lagstadgad ersättning.

– Om du till exempel behöver hitta SAS klagomålsformulär är jag nyfiken på hur lång tid det tar. Min moster letade förgäves i en timme. Flygbolagen försvårar också klagomålsprocessen, eftersom de ofta nekar rätten till ersättning. De vet att få privatkunder kommer att dra dem inför domstol, säger Frederik Hedegaard, marknads- och presschef för Flyhjælp.

Flyghjälp annonserar budskapet att man ”får flygbiljetter återbetalade, kompensation upp till 6 000 kronor”, samt att man är statligt auktoriserad att indriva kompensation och återbetalning.

– Vi förväntar oss ett rekordstort antal fall under 2023, säger Frederik Hedegaard.

I bolagets opublicerade finansiella siffror för 2022 var bruttovinsten 10,6 miljoner danska kronor. Utvecklingen sedan starten 2014, då Flyhjælp grundades av bland andra vd Gustav Thybo, står nu i direkt proportion till det tilltagande flygkaoset.

– Det kan låta hårt, men ju mer flygkaos desto större chans att vi får fler uppdrag. Men om flygbolagen följde lagen skulle det inte behövas företag som vårt. Vi räknar med betydligt högre vinst under de kommande åren, i takt med att många fall som är i domstol slutligen avgörs, säger Frederik Hedegaard.

Företaget påstår sig ha hjälpt över 230.000 flygpassagerare och drivit in mer än 300 miljoner i danska kronor till kunderna.

I dag har företaget 60 anställda. Tjänsten finns också i Norge och Finland, nyligen öppnades även en sajt i Storbritannien.

Flyhjælp har en lång rad konkurrenter som flygforsening och Airhelp, som är en del av EU-organet APRA, Association of Passenger Rights Advocates.

– Vår största konkurrensparameter är vår juridiska avdelning. Vi driver tvisten själva internt i företaget och betalar inte externa jurister. Det garanterar kundservice och snabbare svar. Dessutom är vi nu en del av det större Flightright, vilket ger synergier om ett ärende går till domstol i Tyskland, Italien, Frankrike, Österrike eller Spanien, säger Frederik Hedegaard.

Keld Broksø

Har du också drabbats av inställda flyg och kämpat för att få pengarna tillbaka? Flygkaos på Kastrup innebär ett uppsving för företag som hjälper resenärer att få ersättning.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Finns det ekonomi i delningsekonomi?

    I dagens avsnitt av Lejonkulan sätter riskkapitalisten och affärsängeln Janne Dahlqvist tänderna i delningsekonomin. Kulan gästas av Emelie Nilsson Sträng som grundat företaget Della8.