tisdag 16 juli 2024

inloggad som

E-handelskungen skruvar upp målen

|  
|  

Boozt har intagit tronen som Sveriges största e-handelsbolag. Nu skruvar det Malmöbaserade företaget upp målen ytterligare. Rapidus tog ett snack med onlinevaruhusets medgrundare och vd Hermann Haraldsson om e-handelsutmaningar, framgångsrecept och hushållens köpkraft.

Boozt omsatte 6,7 miljarder under 2022 och har drygt 400 anställda. Huvudkontoret ligger i Malmö och huvudmarknaden är Norden. Enligt bolagets vd Hermann Haraldsson har Boozt sedan 2017 genererat en betydligt högre nettoomsättningstillväxt än den nordiska marknaden – och det finns fler marknadsandelar att plocka.

Boozt presenterade därför på tisdagmorgonen nya finansiella mål. De långsiktiga ambitionerna är bland annat att ha en justerad rörelsemarginal överstigande 10 procent.

– Och om tio år ska vi vara fyra gånger så stora, störst i Norden inom mode och livsstil online. Vi ska vara ett household brand, säger Hermann Haraldsson, som menar ett “folk-varumärke” som alla känner till.

Boozt kan bäst beskrivas som ett varuhus på nätet, som säljer livsstilsprodukter och mode. Fokus ligger på mellanprissegmentet och premiumprodukter. Företaget har också två fysiska butiker för kosmetik, en i Danmark och en i köpcentret Emporia i Malmö. Men fysiska butiker är inget som Boozt vill satsa mer på.

– Vi ska växa som e-handel och skapa en bra upplevelse online. För att göra det ska det vara lätt att handla på Boozt. Priset ska vara rätt och vi ska erbjuda fantastisk kundservice, ett stort urval och snabba leveranser, säger Hermann Haraldsson.

I slutet av förra året gjorde branschsajten Market en kartläggning av Sveriges 200 största e-handlare, där man tittade på bolagens omsättning för 2021. Kartläggningen visar att det har skett förändringar i toppen det senaste året. Inte minst genom att den tidigare ettan, IT-produktföretaget Dustin, har tappat sin ledning och sett sig omsprungna av Boozt. Men trots att Boozt nu är kungen på e-handelstronen så skapar världsläget en viss osäkerhet.

– Det finns potential att växa mer i Norden. Samtidigt är världsläget osäkert och hushållens köpkraft har minskat. Jag tror att många e-handelsbolag kommer få det tufft. Men vi har hittat en affärsmodell som genererar vinst. Vi håller koll på lagersaldon, vårt cash flow och arbetar detaljstyrt. Samtidigt har vi ett motiverat team med helt rätt spelare, säger Hermann Haraldsson.

För helåret 2023 har Boozt tidigare kommunicerat en prognostiserad nettoomsättningstillväxt på 5-15 procent och ett justerat rörelseresultat på 275-375 miljoner kronor. Enligt Hermann Haraldsson står prognoserna fast.

Enligt Boozt förväntas kapaciteten i koncernens hanteringscenter vara tillräcklig för att hantera en nettoomsättning om 10-11 miljarder kronor, som väntas nås i slutet av 2025 eller början av 2026, beroende på hur tillväxten blir.

Boozt Fashion grundades 2007 för att hjälpa andra företag att driva e-handel. Den första kunden var företaget Bestseller. År 2010 beslutade Bestseller att driva e-handeln på egen hand och Boozt tvingades att ändra inriktning. Strategin blev då att driva egen e-handel under namnet boozt(punkt)com. Sedan maj 2017 är Boozt noterat på Stockholmsbörsen och sedan 2020 på börsen i Köpenhamn.

Enligt Hermann Haraldsson var det tufft de första åren och bolaget har varit nära konkurs. Men nu är det andra tider och konsumenternas köpbeteende är tydligt.

– Om tio år tror jag att onlinehandeln har blivit större än fysiska butiker, avslutar Hermann Haraldsson.

Martin Linderoth

Boozt har intagit tronen som Sveriges största e-handelsbolag. Nu skruvar det Malmöbaserade företaget upp målen ytterligare. Rapidus tog ett snack […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Kvinnor i Lejonkulan

    Rapidus podd Lejonkulan har träffat en lång rad driftiga kvinnliga entreprenörer, och då handlar det om intim hälsa, njutning och relationer. Passa på att lyssna när programledare Jan Dahlqvist tar tempen på deras affärsidéer.

  • Ung börs-vd med miljardmål

    Konsultbolaget Solid X vd Filip Alexanderson är en av Sveriges yngsta börs-vd:ar. Han har kammat hem flera utmärkelser för sitt entreprenörskap. Siktet är nu inställt på att tiofaldiga omsättningen till 1 miljard kronor. Här förklarar han hur det ska gå till.

  • Inwido ser ljusning

    Fönsterbolaget Inwido i Malmö levererar en kvartalsrapport som antyder att det värsta kan vara över på bygg- och renoveringsmarknaden. Orderboken växte organiskt med 10 procent i andra kvartalet. Aktien steg tvåsiffrigt på rapporten.

  • Hänt i vecka 28

    Kvartalsrapporter har dominerat veckans nyhetsflöde från de skånska börsbolagen. Det är en blandad kompott med konjunkturmässigt motstridiga signaler som framträder. En rapport som gav aktielyft var Careiums, med vd Christian Walén.


  • Tillfällig avkylning i het bransch

    HMS Network-grundarens ehandelsbolag JS Energi i Helsingborg kämpar med lönsamheten. Försäljning av värmepumpar på nätet gav växtvärk under chock-året för elpriser 2022.

  • Skånsk återvinningspionjär bantar sig i form

    Staffanstorpsbaserade Godsinlösen genomför det tredje besparingsprogrammet på drygt ett år. Personalstyrkan ska nu minskas med 17 medarbetare. Åtgärderna ser ut att ha effekt. Det framgår av företagets färska kvartalsrapport.

  • ”Vi behöver gasa och bromsa samtidigt”

    Emballageföretaget Boxon i Helsingborg räknar med ett tufft 2024.
    – Vi märker tydligt av lågkonjunkturen, säger vd Fredrik Ståhl som trots det siktar på att dubbla omsättningen på längre sikt.

  • Starkt från Alfa Laval

    Alfa Lavals aktie tog ett skutt uppåt när kvartalsrapporten presenterades i förra veckan. Rapidus samlar upp de skånska storbolagsrapporterna.

  • De utmanar Systemets vinmonopol

    Winefinder och Vinoteket går samman och bildar ett helt nytt bolag. Detta efter en lång och uppmärksammad tvist med Systembolaget.

  • Skånska bjässar shoppar bolag

    Servettbolaget Duni blir majoritetsägare i tyska Relevo och e-handelsjätten BHG fortsätter att konsolidera marknaden.

  • Rabattbolag från Lund redo för lansering

    Lundabolaget Dealguru har säkrat 10 miljoner kronor för att utveckla sin rabattsajt och bygga en app. Flera riskkapitalister har investerat.

  • Boozt fortsätter växa

    E-handelsbolaget Boozt var utropstecknet i torsdagens rapportflod som också innehöll Mildef, Inwido, Rugvista och USWE Sports.

  • Boozt skruvar upp helårsprognosen

    Boozt skriver upp prognoserna för omsättningstillväxt och justerat rörelseresultat för helåret 2023. Här ser du varför.

  • Additude-profilen blir vd för Malmödoldis

    Sam Aston, som lett Additude under sex år, köper in sig i det höglönsamma Malmöbolaget Netset och tar plats som vd.