I dag går Lundabolaget Optifreeze skarpt med sitt första kommersiella avtal när de installerar en maskin hos APH i Malmö. Detta dagen efter nyheten om att bolaget, som utvecklat en behandlingsteknik för bland annat snittblommor, fusioneras med Arc Aroma Pure – varpå båda bolagens aktier dippade.
– Den stora drivkraften till varför vi har initierat det här är att OptiFreeze är nära ett kommersiellt genombrott, men vi har lite resurser på hela apparaten som krävs runt leveranser, säger Ulf Hagman vd på Optifreeze, till Rapidus.
Det har däremot Arc Aroma, bolaget som var med och grundade Optifreeze 2011.
– Det finns en god förståelse mellan bolagen och vi känner varandra väl. Vi är starkast på forskning och utvecklingen, de är starka på allt annat: produktion, leverans, marknad och så vidare, säger han.
De två bolagen har även vissa överlappningar i sin teknik och förhoppningen är nu att Optifreeze även ska kunna fokusera på sina livsmedelsprojekt, som fått stå tillbaka till förmån för snittblommorna. Planen har varit att först komma med den behandlingen.
– I förra veckan slöt vi vårt första kommersiella avtal, vilket var med Sveriges ledande blomstergrossist APH. I dag installerar vi den första maskinen för behandlingar hos dem i Malmö. Det blir också en referensanläggning för nya kunder, säger han.
Men när nyheten om fusionen, som innebär att Optifreeze absorberar Arc Aroma kom, sjönk båda bolagens aktier på First North. Ulf Hagman tror att orsaken är att delar av marknaden ännu inte förstått fördelarna.
– Så vi tror att det är en tillfällig dipp. Beslutet är förankrat bland de största ägarna, men vi har ett spritt ägande på över 6.000 aktieägare. Det här gör att vi kommer att komma snabbare ut på marknaden och det är positivt för Optifreeze ägare, säger han.
Mette Carlbom