Den allt mer brännande klimatfrågan har gjort koldioxidmätning av matproduktion till en kommersiell faktor, som det svenska uppstartsbolaget CarbonCloud nu går in på den danska marknaden med. Expansionen innebär också att ledningen under hösten siktar på att ta in fyra miljoner kronor i bolagets första omgång riskkapital, uppger vd David Bryngelsson.
– Vi ser vår insats på sommarens Roskildefestival som en bro in på den danska marknaden, säger han till Rapidus.
På festivalen i juli hade CarbonCloud beräknat koldioxidutsläppen för sammanlagt 400 maträtter från 100 olika matbodar. Därmed kunde festivalbesökarna välja mat också utifrån rättens klimatpåverkan. Data från sommaren ska nu användas för att reducera koldioxidutsläppen från Roskildefestivalens matproduktion till 2019. I mindre skala var CarbonCloud med även under Almedalsveckan på Gotland.
– Roskildefestivalen utvärderar vårt projekt men vi har fått positivt gensvar och räknar med att vara med på festivalen även 2019. Nu handlar det om att komma in även på andra håll i Danmark. I dagsläget har vi fått 30 restauranger i Sverige att mäta klimatpåverkan från maten. Utanför Sverige går vi i första hand mot Danmark och sedan Tyskland och Holland, säger David Bryngelsson.
Affärsmodellen bygger på att matproducenterna betalar för klimatmätningen. Resultaten sätts om en etikett på varje rätt. Såväl David Bryngelsson som bolagets medgrundare har en bakgrund som klimatforskare, bolaget är en avknoppning från Chalmers tekniska högskola.
I första bokslutet redovisar CarbonCloud en omsättning på en miljon kronor och ett resultat nära noll kronor. Hittills har verksamheten finansierats nästan helt av de fyra grundarna. Totalt sysselsätter CarbonCloud i dag fem personer, med planer om att bli fler efter höstens kapitalresning.
Klik her for at se dansk version af artikeln
Keld Broksø