Lundabolaget Zemissions teknik för utsläppssnål uppvärmning produktionsanpassas just nu för bilindustrin. Samtidigt har bolaget sålt in sin brännare även till marinbranschen.
Det färdiga avtalet om att sälja in renare uppvärmning till båtar är en mindre affär för det forskningsbaserade Lundabolaget Zemission. Det handlar om väsentligt mindre volymer än avtalen som förhandlas med bilindustrin, men samtidigt kan produkten säljas till större marginaler.
– Det är alltid bra att kunna peka på att vi har en produkt på marknaden. Här är det marina avtalet viktigt, säger vd Anders Vestin till Rapidus.
Bolaget har från starten siktat in sig på att tillämpa sin teknik i bilindustrin. Men Anders Vestin tror inte att marknaden för el- och hybridbilar varit mogen förrän nu.
– Situationen är sådan att allting går jättefort, till skillnad från för två-tre år sedan. Även på den tunga sidan, bland lastbilar och bussar. Vi kommer sälja in det parallellt, säger han.
Den stora fördelen med Zemissions teknik, menar han, är att den kan öka elbilars räckvidd med upp till 50 procent i vinterklimat. Brännaren drivs av förnyelsebar energi, exempelvis etanol, och släpper bara ifrån sig koldioxid. Den värmer samtidigt upp batteriet och bilkupén.
– Om man ska komma ner i pris på elbilar måste man kunna utnyttja batteripaketet maximalt, och det är det vi kan förbättra, säger Anders Vestin.
Zemission har i dag ett utvecklingsavtal med en stor aktör inom bilindustrin, som bland annat vill sätta företagets brännare i bilarna på Londons största taxibolag. Zemission hade förra året en omsättning på 1,6 miljoner kronor och finansieras delvis av forskningsanslag från Energimyndigheten. Våren 2019 räknar man med att vara igång med serietillverkning för bilindustrin.
Felicia Frithiof