tisdag 14 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

…bland annat i Lundateknik för elfordon

LU Holding går in i Lundabaserade Elonroad. En 200 meter lång prototyp av företagets laddningssystem för elfordon byggs snart upp i samarbete med LTH – som har fått tolv miljoner kronor av Energimyndigheten för projektet.

Elonroads system består av en metallskena i gatan, från vilken fordonet kan laddas under färd via en anslutningsdel som monteras fast i underredet. Såväl bussar som lastbilar och personbilar ska kunna använda elvägen, som inte behöver täcka hela vägsträckan eftersom fordonen också kan köra på sitt batteri.

Flera konkurrerande elvägsmodeller är under utveckling. Elonroads lösning är speciell genom att skenan ligger ovanpå asfalten.

– Då slipper man gräva upp gatorna om exempelvis en busslinje ska få en annan sträckning, säger Dan Zethreaus, som grundade bolaget 2014.

Han har en bakgrund som filmare och projektledare på SVT, men har också alltid haft ett stort teknikintresse.

– Jag spånade fritt kring hur man skulle konstruera en elväg, och byggde en första modell av min lösning i Lego. Sedan filmade jag den och skickade filmen till professorn Mats Alaküla på LTH, berättar Dan Zethraeus för Rapidus.

Trots sin brist på akademiska meriter lyckades han fånga professorns intresse. Ett år senare beviljades LTH och elbolaget Kraftringen tolv miljoner kronor från Energimyndigheten för att bygga en 200 meter lång testbana med utgångspunkt i Elonroads patent.

– Vi ska snart börja bygga upp banan på Kraftringens inhägnade område norr om Lund. Planen är att ha den klar före sommaren, säger Dan Zethraeus.

Forskningen som är knuten till projektet handlar bland annat om att säkerställa att förbipasserande inte får stötar. Principen är att enbart den del av banan som täcks av fordonet spänningssätts. Elonroads patenterade lösning – som Dan Zethraeus har utvecklat tillsammans med LTH-forskaren Andreas Sörensen – innebär att strömmen kopplas på och av inom millisekunder allteftersom bilen rör sig längs skenan.

– Med vår lösning för hur bilen kommunicerar med elvägen vet vi dels exakt var fordonet är, men också andra saker. Bland annat har vi en betallösning klar som är inbyggd i systemet. På så vis kan den som använder elvägen enkelt debiteras för den förbrukade elen, säger Dan Zethraeus.

Förutsatt att testbanan fungerar bra blir nästa stora projekt en större bana i riktig stadsmiljö. Avtal har tecknats med Mariestads kommun, där planen är att en bana ska sättas upp under 2019 och användas av stadsbussar.

Elin Andersson Rosenstock

LU Holding går in i Lundabaserade Elonroad. En 200 meter lång prototyp av företagets laddningssystem för elfordon byggs snart upp […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • ”Dela upp Svenska Kraftnät”

    Det statliga affärsverket Svenska Kraftnät har fullt fokus på vinstmaximering. Det slår negativt mot företag i elprisområde 4. Därför bör myndigheten delas upp. Det säger Pågens vd Anders Carlsson Jerndal.

  • Så går Pågens nybygge

    Landskronafabriken som ska vara klar om tre år men för vd Anders Carlsson Jerndal har jobbet med den nya verksamheten börjat. – Det är ett pussel, säger han. 

  • Han lämnar efter 25 år

    Addpro-grundaren Nicklas Persson lämnar nordiska IT-jätten Itm8 som bolaget numera ingår i. För Rapidus berättar han varför och vad han ska göra härnäst.


  • Orbital – fortfarande lång väg kvar

    Orbital Systems har varit omgett av ”buzz” och stora förväntningar i mer än tio år. Men först nu börjar bolaget slutjustera sin affärsmodell. – Fram emot sommaren nästa år kommer det hända saker vi kan kommunicera, säger styrelseledamoten Mårten Öbrink.

  • Genombrott för skånskt plastsubstitut

    Malmöbaserade Saveggy lanserar sitt plastfria grönsaksskydd med Odlarna och Ica. Bolaget hoppas att det bara är början på dess stora genombrott. 

  • Ledningen räddar nattaron

    Nattaro Labs fyller på kassan i en riktad nyemission i vad som ser ut som en akut räddningsinsats. Enligt bolaget ska pengarna bland annat gå till satsningen på försäljning online.

  • Sandbergbolag gör omtag

    Man kan inte vara hur disruptiv som helst. Det har Sandbergägda Swatab fått erfara. Efter en försäljningsflopp med en tvättmaskin utan tvättmedel blir nästa produkt lite mindre vågad.

  • Elonroad stoppar USA-leverans

    Containern står packad och klar. Den första leveransen av laddskenor till hamnen i Los Angeles skulle ha gått iväg förra veckan. Men de nya tullreglerna är så omfattande att företaget inte kan skicka den.

  • Miljöteknik intar Lokstallarna 

    Nästa vecka arrangeras klimat- och hållbarhetskonferensen The Drop. Den här gången på Lokstallarna i Malmö. Eventet väntar 1 000 gäster i form av investerare, experter och företag som ligger långt fram i kampen mot klimatförändringarna.

  • Sandberg går in i Diapure

    Vattenreningsbolaget Diapure blir en del av Sandberg Developments inkubatorstatsning. Sandberg går också in som näst största ägare. Så här stor är investeringen och detta ska pengarna användas till.

  • Dyr nyemission i Beammwave

    En försäkring är ibland dyr men nödvändig. Så resonerar Beammwaves vd Stefan Svedberg sedan hans bolag tecknat dyra garantier men sedan fått se sin nyemission så övertecknad att det blev ytterligare en runda.

  • Ljus i tunneln för Brainlit

    Bluetooth-uppfinnaren Tord Wingren siktar på att fördubbla försäljningen av smarta ljussystem i år. – Det har tagit tid att lära oss hur vi ska jobba med försäljning, men nu har vi fått till det, säger han.

  • Position Green förvärvar i tuff marknad

    Det Malmöbaserade klimatbolaget Position Green gör ett förvärv i Norge, trots skrinlagda expansionsplaner. – Det är teamet och tekniken vi köper, säger vd Daniel Gadd.