fredag 3 maj 2024

inloggad som

Aventure miljonsatsar i USA

Lundabaserade Aventure hårdsatsar på att lansera aktivt bordsvatten i USA. Under 2016 räknar delägaren Björn Öste med att Aventure investerar runt tio miljoner kronor i dotterbolaget DoubleGood, bland annat för att anställa amerikansk säljpersonal.

DoubleGood är en avknoppning från Aventure och forskning vid Antiadiabetic Food Center vid Lunds universitet kring vatten spetsat med krom och aminosyror. Blandningen medför att topparna i blodsockerkurvan jämnas ut och att nivån sjunker långsammare timmarna efter att försökspersonerna ätit.

Lanseringen har skjutits upp i väntan på att europeiska livsmedelsmyndigheten EFSA ska ge tillstånd att marknadsföra bordsvattnet med hälsopåståenden. Eftersom bordsvattnet redan klarar FDA:s motsvarande krav satsar ledningen istället på en första lansering i USA, där vattnet ska finnas på marknaden till sommaren.

Björn Öste– 30 miljoner människor i USA ligger i riskzonen för diabetes, de är vår främsta målgrupp, säger Björn Öste, som själv bor i San Francisco.

Han tog över vd-posten i DoubleGood i slutet av hösten. Tidigare vd:n Pär Lundqvist är kvar som vice vd och finanschef i bolaget, som i dag sysselsätter sju anställda. Björn Öste räknar med att behöva anställa ytterligare en handfull under året, bland annat i USA där ledningen planerar att dra igång ett amerikanskt dotterbolag. Parallellt fortsätter de kliniska studierna som EFSA krävt.

– Totalt kommer vi nog investera tio miljoner kronor i verksamheten under 2016. Vi tittar på möjligheten att ta in externt riskkapital men inget är bestämt än, säger Björn Öste.

Aventure ägs till 90 procent av bröderna Björn och Rikard Öste, som även ligger bakom Oatly.

Erik Olausson

Lundabaserade Aventure hårdsatsar på att lansera aktivt bordsvatten i USA. Under 2016 räknar delägaren Björn Öste med att Aventure investerar […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Så väcker du journalistens intresse

    Överraskning, känslor och pengar. Det är ingredienser till en artikel som väcker alla Rapidusläsares intresse. Så här gör du för att komma i tidningen.

  • Oatly bantar sig i form

    Oatly Group visar en liten försäljningsökning under första kvartalet, trots att efterfrågan av bolagets havrebaserade alternativ minskade med 30 procent i Kina. Huvuddelen av en minskad förlust kommer dock från minskade kostnader.

  • Ascelia rusar på fas 3-resultat

    Ascelia Pharma, med huvudkontor i Malmö, redovisar positiva resultat från en fas 3-studie med kandidaten Orviglance. Aktien rusade på beskedet.

  • Delningsekonomi i Lejonkulan

    I morgon fredag släpper vi ett nytt avsnitt av Lejonkulan. Här är frågan om det finns ekonomi i delningsekonomi.