Lundabaserade Aventure hårdsatsar på att lansera aktivt bordsvatten i USA. Under 2016 räknar delägaren Björn Öste med att Aventure investerar runt tio miljoner kronor i dotterbolaget DoubleGood, bland annat för att anställa amerikansk säljpersonal.
DoubleGood är en avknoppning från Aventure och forskning vid Antiadiabetic Food Center vid Lunds universitet kring vatten spetsat med krom och aminosyror. Blandningen medför att topparna i blodsockerkurvan jämnas ut och att nivån sjunker långsammare timmarna efter att försökspersonerna ätit.
Lanseringen har skjutits upp i väntan på att europeiska livsmedelsmyndigheten EFSA ska ge tillstånd att marknadsföra bordsvattnet med hälsopåståenden. Eftersom bordsvattnet redan klarar FDA:s motsvarande krav satsar ledningen istället på en första lansering i USA, där vattnet ska finnas på marknaden till sommaren.
– 30 miljoner människor i USA ligger i riskzonen för diabetes, de är vår främsta målgrupp, säger Björn Öste, som själv bor i San Francisco.
Han tog över vd-posten i DoubleGood i slutet av hösten. Tidigare vd:n Pär Lundqvist är kvar som vice vd och finanschef i bolaget, som i dag sysselsätter sju anställda. Björn Öste räknar med att behöva anställa ytterligare en handfull under året, bland annat i USA där ledningen planerar att dra igång ett amerikanskt dotterbolag. Parallellt fortsätter de kliniska studierna som EFSA krävt.
– Totalt kommer vi nog investera tio miljoner kronor i verksamheten under 2016. Vi tittar på möjligheten att ta in externt riskkapital men inget är bestämt än, säger Björn Öste.
Aventure ägs till 90 procent av bröderna Björn och Rikard Öste, som även ligger bakom Oatly.
Erik Olausson