Innovationsupphandlingar har lyfts fram som ett effektivt sätt att driva fram nya tekniska lösningar, men utvecklingen går trögt. Rapidus har pratat med åtta av de största offentliga aktörerna i Skåne och inte hittat ett enda konkret exempel på en teknisk lösning som drivits fram genom innovationsupphandling.
I Sverige görs offentliga upphandlingar för omkring 600 miljarder kronor årligen, vilket kan jämföras med 33 miljarder i statliga forskningsanslag. Innovationsupphandling, där stat, kommun eller landsting upphandlar lösningar som ännu inte finns, ses därför av många som ett sätt att använda existerande resurser för att få fram fler nya produkter och tjänster.
Men vägen dit är ännu lång, visar Rapidus rundringning till bland andra Helsingborgs kommun, Länsstyrelsen och Malmö stad. Majoriteten av de åtta offentliga tungviktarna uppger att de ännu inte försökt få till stånd någon innovationsupphandling.
Malmö stad har sökt olika Vinnovastöd för att genomföra vissa upphandlingar med innovativ ansats, enligt upphandlingschefen Gabriella Manieri. Alla har dock inte blivit beviljade, och ännu har ingen innovationsupphandling genomförts. Hon efterlyser en större flexibilitet i lagstiftningen.
− Det vi har skrivit i förfrågningsunderlagen gäller skarpt och vi kan inte ändra på underlagen i efterhand. Det finns en del upphandlingsmetoder som ger utrymme för förhandling men de är tungrodda och kräver väldigt mycket tid och resurser, säger Gabriella Manieri till Rapidus.
För att komma runt problemet har Malmö stad börjat arbeta med externa remisser, ett icke-bindande utkast till ett förfrågningsunderlag som marknadens aktörer får möjlighet att ge synpunkter på.
Lundaforskaren Charles Edquist är en av de stora förespråkarna av innovationsupphandlingar och skrev i höstas en rapport till Konkurrensverket om ämnet. Han ser en handfallenhet hos de offentliga aktörerna som ett viktigt hinder.
− Det finns en riskaversion hos administratörerna som sysslar med upphandling. Man gör det enkelt för sig och tar samma underlag varje år. Man måste ställa krav på organisationer att man ska upphandla innovationer och det är bara politiker som kan göra det, säger Charles Edquist.
Konkurrensverket har ingen statistik över hur mycket av de 600 miljarder som innovationsupphandlas, delvis för att det råder olika meningar om vad som klassas som en innovationsupphandling. Därför arbetar verket nu med att se över definitionen och ta fram stödmaterial.
Men inköpsdirektören Louise Strand på Region Skåne, som årligen upphandlar produkter och tjänster för 6-8 miljarder kronor, har tröttnat på de semantiska diskussioner som präglat arbetet med innovationsupphandlingar även hos dem.
− För min del har jag känt en frustration i att diskutera processer och formalia. Det senaste året har vi mer fokuserat på ”make it happen”. Vi har ett tydligt uppdrag från ledningen och politikernas håll att bedriva innovationsupphandlingar. Vi har påbörjat en förändringsresa, säger hon.
Regionalt ägda Skånetrafiken satsade under 2014 sex miljoner kronor på att få till en innovationsupphandling om ett helt nytt biljettsystem, men någon upphandling har ännu inte skett. Trots det är Region Skåne en av de som kommit längst i arbetet. I slutet av sommaren publicerar de förfrågningsunderlag om nästintill fossilfria plastförkläden som ska användas inom sjukvården, och i planerna finns även en innovationsupphandling om att förhindra fallolyckor bland äldre, uppger Louise Strand.
Hanna Sigeman